Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie ubuntu naast Windows7  (gelezen 3169 keer)

Offline virgil27

  • Lid
Installatie ubuntu naast Windows7
« Gepost op: 2010/06/21, 18:26:59 »
Hallo,

Ik ben Virgil en ben nieuw op dit forum. Tevens ook nieuw in de wereld van Linux, maar heb dit steeds meer leren
te waarderen. Zo erg, dat ik het nu naast mijn windows 7 wil hebben draaien, 32 bit.
Alleen hier stuit ik op een probleem.

Heb op dit moment 3 partities op 1 schijf, 1 NTFS, 1 Ext3 en een Linux swap. Tevens heb ik de iso file gebrand op CD en DVD en hier begint het probleem.
Als ik het keuze menu van Ubuntu krijg, kan ik de taal kiezen, en vervolgens wanneer ik de keuze test disc of demo of installatie kies, dan krijg ik
een zwart scherm. Er gebeurd vervolgens niks. Nu heb ik de iso file 2 keer gebrand, en dit zorgt voor geen verandering. Tevens heb ik dit ook geprobeerd door van de D: schijf een NTFS partitie te maken.
Wat is hier het probleem en wat kan ik hieraan doen?
Bedankt alvast.

Groeten Virgil

Intel pentium D 3GHz
2GB RAM
32 BIT Windows 7
D: Ext3 met 90GB
E: Linux swap 5 GB
ubuntu-10.04-desktop-i386.iso





 

Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 18:47:40 »
Hmm, da's vreemd... Eh, ik ken de installer-disk niet van buiten, maar staat daar niet ergens de optie om extra parameters aan de kernel toe te voegen? Kan je daar "quiet" en "splash" verwijderen, en "verbose" toevoegen? Dat zou meer info moeten geven over het probleem...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/21, 19:20:10 »
Ik zie wel een CPU en RAM geheugen staan, maar geen videogeheugen/ videokaart (GPU). Wat voor GPU heb je in je systeem zitten. Kijk ook bij de minimum systeem vereisten:
 http://sites.google.com/site/computertip/systeemeisen
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline virgil27

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/21, 19:31:47 »
ik heb een ATI radeon xpress 1200 series erin zitten, 256 MB.

Die mogelijkheid was er inderdaad om die optie weg te halen bij de bootparameters en vervolgens heb ik "verbose" daar geplaatst.
Ik zie inderdaad wel wat tekst voorbij schieten als ik voor disc check kies, maar dat is echt niet eens een seconde en dan vervolgens weer zwart scherm   ???

Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/21, 20:06:32 »
Welke linux distributie staat er op de huidige EXT3 partitie van 90 Gb?

Is dat een *buntu installatie, of is dat een andere linux distributie.

Vermeld ook de versie

bijvoorbeeld : Ubuntu 10.04 /  Linux Mint 9/ Debian Lenny, etc

Als er op de huidige EXT 3 partitie al een versie van Ubuntu/ Kubuntu/ Xubuntu geïnstalleerd is, dan je deze updaten via de update manager.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline virgil27

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/21, 22:08:34 »
er staat nog helemaal niks op die schijf, die is helemaal leeg.
ik heb deze met parted magic alvast voor gepartioneerd als Ext3 systeem.

Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/21, 22:22:04 »
er staat nog helemaal niks op die schijf, die is helemaal leeg.
ik heb deze met parted magic alvast voor gepartioneerd als Ext3 systeem.

Waarom zet je er in vredesnaam een file system op als het veel makkelijker is als je een ruimte hebt waar geen filesysteem op staat? Een niet gedefinieerde ruimte wordt namelijk door Ubuntu automatisch gedetecteerd en voorgesteld om gebruikt te worden.

Heb je de cd gecontroleerd op fouten/ krasjes.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline virgil27

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/22, 16:05:24 »
hoe bedoel je dat?
Van mijn harde schijn een C en een D partitie aanmaken, en dan nog niet formateren naar een Ext3, de D schijf?

Ik heb dit op 3 verschillende cd's gebrand, en geven alle 3 hetzelfde effect.
En er zitten geen krasjes op de cd. Ziet er goed en netjes uit.

Offline emargen

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/22, 16:28:13 »
Je c: partitie (NTFS) laat je ongemoeid. Heb je nodig voor Windows da's wel duidelijk. Voor de rest heb je daarnaast een lege partitie nodig, die inderdaad vanuit de Ubuntu installatie wordt geformateerd en verdeeld in een swap, systeem (/) en een home partitie(/home). Als je de standaard-installatie volgt hoef je je vooraf niet druk te maken over de indeling! Wel goed lezen!  ;)


Offline virgil27

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/22, 16:39:51 »
is goed, thnx.
En die lege partitie, is dat nog van belang welk formaat dat is?
Dan ga ik dat zo thuis even omzetten.

Maar ik neem dan dat dit niks aan mijn probleem met de installatie cd kan doen toch?

Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/22, 17:47:04 »
Termen als C-schijf, D-schijf etc. zijn typische Windows-termen waaraan je helemaal niets hebt buiten Windows.

Oh ja, niet rommelen met parted magic, waarom laat je het werk niet gewoon door het installatieprogramma doen? Gewoon de installatie starten, is helder en zelfs geschikt voor de onervaren Linux-gebruiker. Al dat voorbereidende werk is nergens voor nodig. Het enige waaraan je goed doet, is een back-up van waardevolle bestanden maken.

Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/22, 18:30:44 »
Eh, mensen... Wat zitten jullie te, sorry dat ik het zo zeg, zeveren over hoe je moet partitioneren? De topicstarter krijgt Ubuntu nog niet eens gestart, laat staan dat hij in het installatieprogramma terecht komt. Het zit waarschijnlijk aan de kernel.

Vreemd dat je toch nog een zwart scherm krijgt. Kan je behalve verbose ook nog even init=/bin/bash toevoegen? Zie je nu wel iets? (Normaal moet er een DOS-achtig scherm komen)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline meldown

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/22, 19:55:50 »
Misschien eens proberen om ipv een live-cd een 'live-usb' te gebruiken?
Ik heb dit ook al gehad en de usb werkte keer op keer  ^-^

Dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=9hK0wYnaJPg zal voldoende moeten zijn als je dit overweegt
Wie vraagt die krijgt. Wie zoekt die vindt.

Offline virgil27

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/23, 18:03:26 »

Ik heb mij harde schijf weer naar 1 ntfs partitie gebracht, met windows 7 erop
Nogmaals een nieuwe cd gebrand.
Verbose init=/bin/bash toegevoegd aan check disc
Is inderdaad een dos achtig scherm, met wat tekst die snel voorbij schiet.
Maar dat zag ik ook al toen ik alleen verbose als argument had toegevoegd.
Vervolgens weer zwart scherm, gebeurd niks meer  ???

Offline virgil27

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/24, 23:04:43 »
Ik heb her vandaag vanaf een USB stick geprobeerd, maar helaas.
Ik zie wel een soort DOS scherm met wat data voorbij schieten, wel wat langer als ik had met een
cd, maar vervolgens weer op zwart.  ???

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/25, 13:12:46 »
Als ik het keuze menu van Ubuntu krijg, kan ik de taal kiezen, en vervolgens wanneer ik de keuze test disc of demo of installatie kies, dan krijg ik een zwart scherm.
Ook als je 'm als Live CD start. En weet je zeker dat het beeld alleen op zwart gaat? Toont de TFT monitor niet eerst een "out of range" melding, voordat deze op zwart gaat? Check of het overeenkomt met deze bugmelding [RS600] Monitor "out of range" with Hansol H750 on radeon X1250. Of dat er iets bruikbaars instaat.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Alver1

  • Lid
Re: Installatie ubuntu naast Windows7
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/08, 16:35:27 »
is goed, thnx.
En die lege partitie, is dat nog van belang welk formaat dat is?
Dan ga ik dat zo thuis even omzetten.

Maar ik neem dan dat dit niks aan mijn probleem met de installatie cd kan doen toch?
Wanneer u ruimte vrijmaakt op een C of D schijf (onder Windows) dan moet de vrije ruimte absoluut UNALLOCATED blijven! Als u dan Ubuntu installeert vanaf een zogen. live cd/dvd en u kiest voor "gebruik de grootst mogelijke vrije ruimte" (ik ken de juiste bewoording niet van buiten maar u gaat het zeker herkennen), dan doet het installatieprogramma alles voor u. Ik heb dat al een aantal keren gedaan en nooit problemen mee gehad.