Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amd-Ati fabrieks driver simpel willen installeren..!?  (gelezen 1541 keer)

Amd-Ati fabrieks driver simpel willen installeren..!?
« Gepost op: 2014/08/08, 13:50:17 »
Hoi mede-ubuntuers

Na veel tegenslag met 12.04 en ook nu met 14.04 als het gaat om de propriety driver van amd-ati voor mijn hd6450 ben ik , na enkele keren weer alles geheel opnieuw te installeren, weer terug met een werkend systeem. He,he. Ik blijf echter met 1 groot probleem zitten. De open source voor ati die meekwam met ubuntu14.04 heeft slechts 1 resolutie van 1400x1050 ( 4:3 ) en zou alleen een ingebouwd scherm hebben. Niets is in te stellen. Gevolg is o.a. dat alle werkbladen net iets te groot zijn en moeten steeds worden verkleind om te bewerken.Erg lastig. Tevens is het afspelen van een video net als het bekijken van een foto-boek. Het is niet om aan te zien. En het hele systeem is gewoon traag zo. Ik heb de laatste keer eens getracht om in extra stuurprogrammas te kiezen voor de flgx driver. Hetgeen me weer een volledig zwart scherm opleverde en uiteindelijk weer alles opnieuw geinstalleerd.Oh wat leuk..!

Wat pc-info bij mij:
Ik heb een, normaal gesproken altijd perfect werkende, flatscreen van Iiyama die veel resoluties aan kan. Maar nu dus blijkbaar niet kan worden herkent...!

lspci -nn | grep VGA
02:00.0 VGA compatible controller [0300]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM] [1002:6779]

tevens:

/usr/lib/nux/unity_support_test -p
OpenGL vendor string:   VMware, Inc.
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.4, 128 bits)
OpenGL version string:  2.1 Mesa 10.1.3

Not software rendered:    no
Not blacklisted:          yes
GLX fbconfig:             yes
GLX texture from pixmap:  yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program:        yes
GL fragment program:      yes
GL vertex buffer object:  yes
GL framebuffer object:    yes
GL version is 1.4+:       yes

Unity 3D supported:       no

De fglx-gears enz worden dus bij mij niet gevonden.


Met andere woorden: ik zou graag de fabrieks driver amd willen installeren. Alles en iedereen zegt dat dit erg simpel is....! Ik heb echter een paar wellicht wat domme vragen daarover.Wie wil me wat helpen?

1.Ik heb deze driver van amd gedownload : amd-driver-installer-14.10.1006.1001-x86.x86_64.run
   Is dit nou inderdaad de juiste of is een andere beter?
2. In de install-handleiding van amd staat o.a. het volgende: NOTE: To successfully install the   
    AMD CatalystTM proprietary driver, you should uninstall any third party
    graphics driver such as NVIDIA proprietary graphics driver for Linux® currently on your       
    system.

In  extra-stuurogrammas staat bij mij :
(Dit is rood gemaakt)O X.OrgXserver-wrapper voor amd/ati-weergave-stuurprogrammas van xserver-xorg-video-ati ge
O Video driver for the amd graphics accelerators van fglrx gebruiken ( niet vrij) [ Deze deed mijn pc dus op slot ].
O Video driver for the amd graphics accelerators van fglrx-updates gebruiken ( niet vrij)
   
Is die “ X.OrgXserver-wrapper voor amd/ati-weergave-stuurprogrammas van xserver-xorg-video-ati ge” van mij nou ook een dergelijke  third party  graphics driver die ik dan dus eerst dien te verwijderen ? Of kan die ik die gewoon laten staan ?

3. Verderop staat in de handleiding :

 In order to restore the system to the previous state before the last installation, the original configuration file needs to be restored manually. Without that, Xorg may fail to start properly after uninstalling the driver and rebooting the system. To restore the original Xorg configuration file:
Locate backup configuration files: ls /etc/X11/xorg.conf.original-*
Take the latest version with the highest number and copy it over the existing xorg.conf file:
cp /etc/X11/xorg.conf.original-<number> /etc/X11/xorg.conf
After that, it should be safe to reboot the system and start up using the open-source driver that ships with the OS

Is dat nou echt in mij geval nodig als ik niet die X.OrgXserver-wrapper van mij hoef te verwijderen?

4. Verderop in de handleiding staat: The AMD CatalystTM graphics driver installer provides two modes of installation. The Install Driver option provides a simple driver installation process, and the Generate Distribution Specific Driver Package provides a simple way to generate a package for your distribution.


Is het nou beter om de The Install Driver option te kiezen of juist de  Generate Distribution Specific Driver Package ?

5. Dan staat er in de handleiding : To install the AMD Catalyst proprietary driver using the Automatic option, follow these steps:
Launch the Terminal Application/Window and navigate to the AMD Catalyst proprietary driver
download.

Dat “ navigate to the AMD Catalyst proprietary driver download. ” klinkt simpel, maar hoe doe je dat nou precies ? De driver staat bij mij in een map “driver 14”, op het bureaublad. /home/submaster/Bureaublad/driver 14/fglrx-14.10.1006.1001Heb van alles geprobeerd maar het lukt mij gewoon niet om dat in de terminal te pakken te krijgen dan wel er iets mee te doen.

6. Dan staat er : Enter the command sudosh ./amd-driver-installer-x86.x86_64.run to launch the AMD Catalyst proprietary driver installer and display the AMD Catalyst proprietary driver setup dialog box.

Klinkt simpel, maar op verschillende andere plekken zie ik steeds dat “ sudosh . “ staan als              “ sudo sh . “ Wat is nou goed ?

7. Dan staat er : Click Exit to close the AMD Catalyst proprietary driver installer.
Launch the Terminal Application/Window and run: For versions of X.Org newer than 7, /usr/bin/aticonfig --initial to configure the driver for your AMD product. Moet dat, of kan dat in het conrolcenter beter?

8. In eerder handleidingen van amd werd altijd gesproken over ook eerst nog extra dependencies installeren. Nu hier helemaal niet meer. Klopt dat of moet dat alsnog  en zo welke ?

Ik heb een enkele poging gewaagd met deze nieuwste amd-ati driver, maar steeds lukt het niet. Kan items niet vinden enz. Wie kan me wat duidelijkheden bieden ?
 Alvast hartelijk dank,

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Amd-Ati fabrieks driver simpel willen installeren..!?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/08, 21:45:41 »
Heb je na de installatie wel alle updates binnengehaald?

Wat zit er nog meer in die computer, cpu?, ram?

Misschien is het beter een lichtere Ubuntu variant te installeren.

Je kan ook bij de restricted drivers de fglrx updates nog proberen.
Bij kernel-updates hoef je dan niet opnieuw de driver te installeren.

Re: Amd-Ati fabrieks driver simpel willen installeren..!?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/09, 14:43:54 »
Hi IHC1000,

Uiteraard alle updates elke dag binnenhalen. Had in 12.4 wel eens een prima werkende fabrieksdriver en het systeem kon alles uitstekend aan. ( Todat ik even ondoordacht klikte op de update knop voor nieuwe versie,een maand lang in de problemen) .Vandaar ook mijn vragen ivm die nieuwste fabrieksdriver die ik waarschijnlijk wel nodig heb. Bijgevoegd een overzichtje van mijn pc. Het ene rode deel betreft een etherkaart die ik heb uitgezet en het andere rode deel gaat dus om mijn video-driver.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Amd-Ati fabrieks driver simpel willen installeren..!?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/10, 12:07:28 »
Ik doe altijd alleen maar schone nieuwe installaties juist om dit soort problemen te voorkomen.
Bovendien kan je rustig in de live omgeving kijken hoe je systeem op de versie reageert.
Omdat de computer goed werkte onder 12.04 zou ik die er weer opzetten.
Neem dan wel 12.04.5 32-bits versie, deze is net vrijgegeven.
Als het nodig is kan je dan via restricted drivers de amd-fabrieksdriver er weer opzetten.

Wil je verder met 14.04 dan moet je er altijd voor zorgen dat alle resten van de fglrx verwijdert zijn. (sudo apt-get remove --purge fglrx*)
Je kan dan opnieuw proberen of de meegeleverde drivers werken.
Als je handmatig de drivers wil installeren, dus bij iedere kernel update weer, kan je hier lezen hoe dat moet:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Trusty_Installation_Guide
Een aanrader is ook:https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Controleer-of-alle-apparatuur-goed-werkt-en-installeer-eventueel-stuurprogramma-s-drivers-

Succes!