Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IPv6-VPN probleem  (gelezen 1152 keer)

IPv6-VPN probleem
« Gepost op: 2015/07/08, 14:13:34 »
OS = Xubuntu 14.04 browser =Firefox

Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik maak gebruik van een (Vypr)VPN netwerkverbinding en met IPv4 geeft dat geen problemen, echter sinds kort ben ik erachter gekomen dat er websites zijn die (inmiddels) IPv6 gebruiken (geloof ik tenmisnte; ik ben geen expert op dit gebied) - zoals whatismyipaddress.com - die de VPN weten te 'omzeilen' en gewoon mijn  locatie, ISP en IPv6 address laten zien. Is nou net niet helemaal de bedoeling >:(.
Trof overigens na wat surfen dit artikel aan dat behoorlijk wat stof doet opwaaien :
http://www.theregister.co.uk/2015/06/30/worlds_best_vpns_fall_flat_in_security_tests/

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die tegen dit probleem aanlopen en wat er aan te doen is? IPv6 disablen in Firefox? Hoor het graag en alvast bedankt!
Een boek doet het altijd...

Offline bsdaddict

  • Lid
Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/08, 20:19:20 »
Hallo,
Ik gebruik een Ubuntu 15.04, eveneens met Firefox (38.0).
Mijn vpn is Azire.com omdat die zowel ipv4 als ipv6 ondersteunen (mijn ISP is ook zowel ipv4 als ipv6).
Als ik kijk op whatismyipaddress.com of ipleak.net zie ik wel een ipv4/ipv6 adres maar een geolocatie in Zweden (ik gebruik de Zweedse server van Azire via openvpn). Zelfs Gmail geeft als locatie een Zweeds adres op.
Heb je een native ipv6 adres van je ISP of gebruik je een tunnel ? Misschien kan dat een verklaring zijn.

Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/09, 16:18:13 »
Hallo bsdaddict,

Bedankt voor je reactie. Voor zover ik weet gebruik ik een tunnel.  VyprVPN/GoldenFrog en mijn ISP ondersteunen ook beiden IPv4 en IPv6.

Wanneer jij op whatismyipaddress.com kijkt, zie je dan jouw eigen IP adres of dat van je VPN-provider?

Ik heb even wat getest en IPv6 disabled in Firefox en wat blijkt : whatismyipaddress.com valt dan automatisch terug op IPv4 en laat nu weer - als vanouds - de gegevens van mijn VPN-provider zien! Andere websites lijken 'normaal' (IPv4) te werken. Wat rondsurfen levert geen problemen op. Ik meen te mogen concluderen wanneer dit voor whatismyipaddress.com geldt (een IPv6 website sinds kort) dat dit voor allen IPv6 websites geldt.
Mijn VPN-provider gaf aan dat ze hier op dit moment nog weinig aan kunnen doen. Vind ik vreemd overigens. Totdat ze er wel wat aan kunnen doen blijft IPv6 in FF bij mij voorlopig disabled...


(Overigens ik werk met een desktop-pc en heb geo-tracking in Firefox ook uitgeschakeld :
Typ about:config in de URL-balk > search : geo.enabled > dubbelklik op de voorkeursinstelling geo.enabled > de waarde verandert nu in FALSE en daarmee is geo-location uitgeschakeld.

IPv6 disablen gaat als volgt :
Typ about:config in de UTL-balk > search : IPv6 > dubbelklik op 'network.dns.disableIPv6' zodat de waarde verandert in TRUE) 
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 16:29:55 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline bsdaddict

  • Lid
Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/09, 20:44:17 »
Hoi kfboerne,
Ik zie het ipv6 adres van mijn vpn provider op whatismyipaddress.com. Op ipleak.net zie ik het ipv4 equivalent adres van mijn vpn provider.
Mijn geo.enabled is True.
Heb je eventueel bepaalde add-ons die een invloed kunnen hebben hierop ?

Offline Moob

  • Lid
Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/09, 23:21:12 »
Als ik het artikel op theregister.co.uk goed begrijp is dit een routering probleem van de gebruikte VPN clients. Deze kan niet goed om gaan met het redirecten van IPV6 verkeer over de VPN tunnel. Als je dus zelf de routering goed zou zetten zou al het verkeer over de IPV6 tunnel moeten gaan.

Ligt verder ook aan het doel van de VPN tunnel, moet al het verkeer eroverheen of alleen verkeer naar een bepaald subnet, naar bijvoorbeeld een bedrijfsnetwerk ?

Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/12, 16:21:11 »
@bsdaddict : ik geloof niet dat het door een add-on komt.

@Moob : ik ben niet zo supertechnisch op dit gebied. Ik heb een VPN via Golden Frog/VyprVPN. Zij hebben helaas (nog) geen VPN client voor Linux. Ik heb alles manueel moeten instellen. Stelt op zich niets voor :
https://support.goldenfrog.com/hc/en-us/articles/203815626-OpenVPN
Hou zou ik de routering zelf goed kunnen zetten zodat al het verkeer over de IPv6 tunnel gaat? Ik wil dat al mijn verkeer over/door de tunnel gaat. Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/13, 19:56:46 »
Iemand een idee of kan ik beter gewoon afwachten totdat mijn VPN-provider z'n zaakjes op orde heeft en tot die tijd IPv4 blijven gebruiken?
Een boek doet het altijd...

Offline Moob

  • Lid
Re: IPv6-VPN probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/14, 21:28:05 »
Ik gebruik zelf geen IPv6, mijn provider bied dat ook nog niet aan, maar je zou de volgende links kunnen bekijken of je hier wat mee kan.

IPv6 routering bekijken
http://www.tldp.org/HOWTO/Linux+IPv6-HOWTO/x1068.html

IPv6 routering instellen
http://www.tldp.org/HOWTO/Linux+IPv6-HOWTO/x1083.html

Het gateway IPv6 adres wordt dan het adres wat je krijgt van de IPv6 VPN