Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop  (gelezen 6499 keer)

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Gepost op: 2008/05/18, 04:13:31 »
Goedemorgen,

Ik zit met het volgende dilemma. Ik heb reeds best veel over LTSP project gelezen en op zich ziet het er allemaal positief uit ALS je op zoek bent naar een terminal server i.c.m. thin clients.
Alleen wat ik wil of waar ik op zoek naar ben is een manier dat ik bijv. 1 of meerdere applicaties kan publiseren op een Windows PC die dan een applicatie starten vanaf een linux terminal server.

Ik ben in de praktijk tegen gekomen dat een Unix of een Linux server op deze manier geconfigureerd kan worden.

Iemand enig idee of ik hier LTSP met nog iets nodig heb of dat ik in de verkeerde richting lopo te zoeken?
Met andere woorden hoe kan ik dit realiseren met een Linux omgeving?

Offline Kev

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 17:15:14 »
Ik denk dat het het makkelijkst kan gaan met iets zoals een Citrix presentation server, maar dat kan zijn omdat ik daartoe omgepraat wordt door de netwerkbeheerder bij ons op school.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 17:52:17 »
Citrix Application server is een oplossing maar dat is op windows gebaseerd incl. de daarbij horende hoge kosten.
Dit is ook mogelijk met Linux, aleen de vraag is hoe. Kan dit bijv. met LTSP of moet ik het in een andere richting zoeken?

Als ik maar van een Windows PC een application of een Desktop kan overnemen van een linux pc dan is het ook al voldoende.

Offline rja

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 20:14:40 »
Je zou naar edubuntu, kunnen kijken, daar is LTSP ingebouwd.

Als je 1 linux pc wilt overnemen, zou je naar vnc kunnen kijken.

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 20:19:18 »
Het zit ook in de Ubuntu Alternate CD zoals bij deze link wordt uitgelegd: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP/LTSPQuickInstall

Maar zoals ik al zei is dit i.c.m. Thin Clients. Wat ik wil is vanuit Windows XP minimaal een Desktop kunnen overnemen. Okey dit kan met VNC, maar dan is het maar voor 1 gebruiker en vervalt het hele Terminal Server principe. Of een applicatie kunnen starten vanaf die Linux Server.

Dit moet wel door meerdere gebruikers mogelijk zijn en dan heb je naar mijn mening toch echt iets met Terminal Server nodig.

Met Windows 2003 heb ik genoeg oplossingen en weet ik wel hoe het allemaal werkt, maar ik wil dat meerdere gebruikers 1 bepaalde applicatie van een Linux Terminal Server starten.

tuxido_devito

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 20:43:30 »
ssh -X
command

?

Offline rja

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/18, 21:42:59 »
Citaat van: Iznogoud
Het zit ook in de Ubuntu Alternate CD zoals bij deze link wordt uitgelegd: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP/LTSPQuickInstall

Maar zoals ik al zei is dit i.c.m. Thin Clients. Wat ik wil is vanuit Windows XP minimaal een Desktop kunnen overnemen. Okey dit kan met VNC, maar dan is het maar voor 1 gebruiker en vervalt het hele Terminal Server principe. Of een applicatie kunnen starten vanaf die Linux Server.
een rdesktop client zit standaard in Ubuntu, daarmee kun je op een Windows XP professioneel inloggen.

Maar dat kan je dan ook rechtstreeks via XP doen, daarin zit ook een standaard een rdesktop client.

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/18, 22:36:42 »
Volgens missen jullie mijn punt, wat ik wil is een Terminal Server op Linux en vanaf een Windows XP een verbinding maken met die Linux Terminal Server.
Ik wil NIET een verbinding maken vanuit linux naar Xp.

Offline rja

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/18, 23:28:03 »
Citaat van: Iznogoud
Volgens missen jullie mijn punt, wat ik wil is een Terminal Server op Linux en vanaf een Windows XP een verbinding maken met die Linux Terminal Server.
Ik wil NIET een verbinding maken vanuit linux naar Xp.
Dat kan.

Er zijn X servers voor Windows, maar dat kosten meestal geld, het kan ook cgiwin volgens mij, nooit gebruikt, ik gebruik liever een echte Linux/Unix computer.

Maar je kunt beter naar FreeNX of de commerciële variant van Nomachine - www.nomachine.com - kijken.

Offline siegi

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/18, 23:28:08 »
Systeem > voorkeuren > beheer op afstand.
Verbinding via een vnc client, lijkt me het gemakkelijkste.

Een combinatie tussen cygwin en ssh x-forwarded.  Heb ik ook al mee geëxperimenteerd.  Zo start je bv firefox en geef je het weer onder windows.

Maar ik weet niet wat je juist wil?

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/19, 19:22:21 »
Citaat van: siegi
Systeem > voorkeuren > beheer op afstand.
Verbinding via een vnc client, lijkt me het gemakkelijkste.

Een combinatie tussen cygwin en ssh x-forwarded.  Heb ik ook al mee geëxperimenteerd.  Zo start je bv firefox en geef je het weer onder windows.

Maar ik weet niet wat je juist wil?
Wat ik wil is dus een Terminal Server onder Linux. Een Terminal Server houdt in dat er meerdere gebruikers tegelijk op 1 server kunnen werken.
Onder Windows kan dit met RDP, maar dan krijg je een Bureaublad in beeld en de andere mogelijkheid is met Citrix en dan kun je een applicatie openen ipv en heel bureaublad.

Wat ik wil is dus dat meerdere gebruikers een applicatie kunnen starten vanaf de Linux Terminal Server. Neem als voorbeeld die Firefox waar je het over hebt.

Neem een x aantal pc, bijv. 10 stuks die moeten via de Firefox explorer die gestart wordt van de Terminal Server op de Windows Xp pc's zichtbaar zijn.
Met andere woorden de gebruiker ziet Firefox als een eigen applicatie, maar op de achtergrond wordt die gedraait vanaf Linux.

Het moet voor MEERDERE gebruikers TEGELIJK geschikt zijn en dat is Terminal Server. Het liefst ook dat een gebruiker van Windows Xp een applicatie kan starten VANAF de linux Terminal Server.

Dus GEEN VNC verbinding opzetten om die server te beheren, want dat is maximaal geschikt voor 1 gebruiker.

Offline ruujan

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/19, 22:30:35 »
NX kan wat jij wilt. Maar ook dat kost geld als je over meerdere connecties praat. Ik dacht dat de gratis versie maximaal vier sessies tegelijk aankan, maar pin me er niet op vast. Voor iedere sessie maak je een gebruiker aan en als de gebruiker van afstand met de client inlogt, dan wordt er een server opgestart. Eigenlijk net als met TS of Citrix.

Ook met VNC is het mogelijk, maar niet meer helemaal gebruikelijk. Je kunt namelijk het zaakje zo configureren dat er een nieuwe X-server wordt gestart als je met VNC een bepaalde poort opent. Meestal is dat 5900 en verder. Ik heb daar een jaar of vijf geleden wel eens mee zitten rommelen. VNC is gratis, maar de performance is natuurlijk niet vergelijkbaar met Terminal Server.

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/19, 22:32:04 »
Citaat van: ruujan
NX kan wat jij wilt. Maar ook dat kost geld als je over meerdere connecties praat. Ik dacht dat de gratis versie maximaal vier sessies tegelijk aankan, maar pin me er niet op vast. Voor iedere sessie maak je een gebruiker aan en als de gebruiker van afstand met de client inlogt, dan wordt er een server opgestart. Eigenlijk net als met TS of Citrix.

Ook met VNC is het mogelijk, maar niet meer helemaal gebruikelijk. Je kunt namelijk het zaakje zo configureren dat er een nieuwe X-server wordt gestart als je met VNC een bepaalde poort opent. Meestal is dat 5900 en verder. Ik heb daar een jaar of vijf geleden wel eens mee zitten rommelen. VNC is gratis, maar de performance is natuurlijk niet vergelijkbaar met Terminal Server.
Maar met NX kan ik wel 1 applicatie publiseren in plaats van een hele desktop?
Weet jij misschien ook zo over wat voor kosten je praat?

Een Microsoft Terminal Server User Cal zit rond de 100 euro per stuk.

Offline rja

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/19, 23:21:23 »
Citaat van: ruujan
NX kan wat jij wilt. Maar ook dat kost geld als je over meerdere connecties praat. Ik dacht dat de gratis versie maximaal vier sessies tegelijk aankan, maar pin me er niet op vast. Voor iedere sessie maak je een gebruiker aan en als de gebruiker van afstand met de client inlogt, dan wordt er een server opgestart. Eigenlijk net als met TS of Citrix.
Freenx is gewoon open source volgens mij en er zitten geen restricties op het aantal
gebruikers.

Nomachine heeft de code vrijgegeven onder Gpl een aantal jaren geleden, daarop is Freenx op gebaseert.

http://freenx.berlios.de/

Je kunt ook de commerciële versie van Nomachine kopen met support.

Iznogoud

  • Gast
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/19, 23:26:14 »
Citaat van: rja
Citaat van: ruujan
NX kan wat jij wilt. Maar ook dat kost geld als je over meerdere connecties praat. Ik dacht dat de gratis versie maximaal vier sessies tegelijk aankan, maar pin me er niet op vast. Voor iedere sessie maak je een gebruiker aan en als de gebruiker van afstand met de client inlogt, dan wordt er een server opgestart. Eigenlijk net als met TS of Citrix.
Freenx is gewoon open source volgens mij en er zitten geen restricties op het aantal
gebruikers.

Nomachine heeft de code vrijgegeven onder Gpl een aantal jaren geleden, daarop is Freenx op gebaseert.

http://freenx.berlios.de/

Je kunt ook de commerciële versie van Nomachine kopen met support.
Uhm.... zijn voor dit ook bepaalde support forums? Heb het één en ander door gelezen en geprobeerd, maar damn dat is voor een leek op Linux gebied niet bepaald makkelijk.

Offline rja

  • Lid
Terminal Server: Applicatie publiseren i.p.v. Desktop
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/19, 23:45:02 »
Citaat van: Iznogoud
Uhm.... zijn voor dit ook bepaalde support forums? Heb het één en ander door gelezen en geprobeerd, maar damn dat is voor een leek op Linux gebied niet bepaald makkelijk.
Er zijn mailinglist, maar er wordt wel verwacht dat je documentatie leest en begrijpt hopelijk.

Over hoeveel gebruikers praten we ?

Misschien ben je beter af met Nomachine, je er zijn volgens ook bedrijven in Nederland, die dit voor je installeren volgens mij, om als Linux leek, een server in produktie te nemen.