Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opslaan van tags / digikam  (gelezen 3975 keer)

Offline wiert

  • Lid
Opslaan van tags / digikam
« Gepost op: 2009/05/17, 11:33:53 »
Hallo,

Een praktische vraag: Als ik (in Digikam) bij foto's tags definieer, worden deze dan bij de foto zelf opgeslagen, of zit dit aan Digikam vast?

Alvast bedankt!

Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/19, 18:03:15 »
Hallo, die tags worden opgeslagen in het bestand digikam3.db, een database-bestand dus. Bij mij staat die in mijn fotomap. Als je al je tags naar een andere pc wilt kopiëren (waar ook een kopie van je foto's staat), moet je dit bestandje overzetten.

Edit. Volgens een discussie op deze link:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1170331.html
kan digiKam de tags ook naar de exif-info schrijven. Mij lukt dit echter niet, althans niet na een eerste poging.

Ik zie nu na een tweede poging wel dat de tags verschijnen, binnen digiKam, onder de tab IPTC (rechts, als je info hebt aangeklikt). Daartoe moet je in digiKam onder Configure aanklikken dat de tags als Keywords bewaard moeten worden. Eye of Gnome (EOG), gthumb of gwenview geven deze info echter niet weer...

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/19, 18:25:07 door Paul Matthijsse »

Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/19, 18:03:48 »
is dit de KDE 4-versie of de oude?

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/19, 21:21:55 »
Gebruik digiKam in Ubuntu 9.04. Database: digikam4.db. Conform bericht hiervoor gedaan:
Settings/Configure digiKam - knop Metadata - vink voor "Save image tag as 'keyword' tag".
Onder metadata-tab IPTC kom ik dan oude tags tegen, niet de tags die ik nu gebruik. Voorbeeld: gebruikte joop, tag nieuw aangemaakt "Joop de Boer", tag joop verwijderd van de foto, en vervolgens de tag helemaal verwijderd. Nieuwe tag Joop de Boer aan de foto gehangen. Toch zie ik joop onder IPTC en niet Joop de Boer.
DigiKam door mij geïnstalleerd omdat ook ik had gelezen dat de tags in de exif gegevens worden opgenomen. Blijkt niet zo te zijn. Maar de plaats van het database bestand kun je zelf bepalen (i.t.t. f-spot), plaats het in je fotolocatie, zodat je het niet vergeet te backuppen.  Je kunt het .db bestand bekijken en bewerken met SQLite database browser.

Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/19, 22:22:33 »
Ergo, dat hele gedoe met tags en metadata en iptc of hoe ze ook allemaal mogen heten, is op z'n zachtst gezegd nog steeds experimenteel. Ergo2. Vertrouw er niet teveel op dat je tags/etc. op een later moment ook in een ander fotoprogramma, resp. in een ander besturingssyteem nog steeds zijn te lezen.

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/19, 23:21:30 »
Citaat
Ergo, dat hele gedoe met tags en metadata en iptc of hoe ze ook allemaal mogen heten, is op z'n zachtst gezegd nog steeds experimenteel. Ergo2. Vertrouw er niet teveel op dat je tags/etc. op een later moment ook in een ander fotoprogramma, resp. in een ander besturingssyteem nog steeds zijn te lezen.
Niet helemaal mee eens. Mijn zorg is dat tags niet verloren gaan. De tags uit digikam4.db kan ik ook gebruiken in F-Spot. Eerder tags vastgelegd in Adobe, Picasa etc. Die zijn verloren gegaan. Maar wat wenselijk zou zijn is vastleggen van tag (wie is wie op de foto, waar was het, wat was het e.d.) in het exif bestand, maar dan moeten alle fotobeheer programma's daar ook mee kunnen werken, anders heb je er nog niks aan. En dan nog... hoe lang gaat de techniek achter exif bestanden mee?
De zekerste manier om foto's voor langere tijd te bewaren is voorlopig nog afdrukken en de tags met de pen bijschrijven in het fotoalbum.
Maar voor beheer op de kortere termijn is digiKam toch wel handig!

Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/19, 23:57:30 »
En dan nog... hoe lang gaat de techniek achter exif bestanden mee? De zekerste manier om foto's voor langere tijd te bewaren is voorlopig nog afdrukken en de tags met de pen bijschrijven in het otoalbum.
Maar voor beheer op de kortere termijn is digiKam toch wel handig!
Precies! Conclusie is dus dat we er niet op moeten vertrouwen dat alle info die we nu, momenteel, digitaal aan foto's toevoegen, op enig moment in de toekomst door een eender welk fotoprogram op een eender welk besturingssysteem ooit gelezen kunnen worden. Kortweg: pas er voor op om nu vele uren te besteden aan het toevoegen van exifdata en tags en andere meta-info, die mogelijk over een (half) jaar nog door geen enkel programma meer begrepen worden. Vandaar mijn opmerking dat al deze stuff zich nog in een experimenteel, dat is niet-gestandaardeerd, stadium bevindt.

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/19, 23:59:13 door Paul Matthijsse »

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/20, 11:22:32 »
Citaat
pas er voor op om nu vele uren te besteden aan het toevoegen van exifdata en tags en andere meta-info, die mogelijk over een (half) jaar nog door geen enkel programma meer begrepen worden. Vandaar mijn opmerking dat al deze stuff zich nog in een experimenteel, dat is niet-gestandaardeerd, stadium bevindt.
...en dus houden wij het bij het papieren album? Heb je daar een backup van? Denk aan de verkleuring van de afgedrukte foto's, in de loop van de tijd. Denk aan het verwoestende effect van papiervisjes. Denk aan de ruzie over het album bij vererving. Het kopje koffie dat er per ongeluk  over wordt uitgestort...
Digitale foto's vormen een schat aan afbeeldingen waar je blij mee mag zijn. Digitale fotobeheerprogramma's ziijn een prachtige aanvulling op de beheersmogelijkheden. Als je ze nu gebruikt, heb je er nu veel plezier van. Als je met 'experimenteel' bedoelt de software te diskwalificeren, heb je geen gelijk, wat mij betreft. Maar inderdaad, als er tussen de verschillende software een betere uitwisseling komt van aanvullende info die je bij foto's vastlegt komt, zou het nog veel leuker worden.

Offline stafhorst

  • Lid
Re: digiKam tags en beschrijving in Exif Makernote, IPTC en XMP
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/21, 15:25:03 »
Mits de tags en de beschrijving op de juiste manier zijn aangebracht: In de rechterbalk de icoon kiezen voor caption/tags. Vink de tags aan die je toe wilt voegen en type de omschrijving in het vak caption. Dan toevoegen met de knop "apply" onder in het rechterdeel van het scherm.

Klik nu in de rechterbalk op het icoon Metadata en controleer onder de tabs EXIF, Makernotes, IPTC en XMP de informatie die je hebt vastgelegd.

Daarnaast wordt de info in een database opgeslagen, zoals in eerdere berichten is beschreven.

Re: Opslaan van tags / digikam
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/21, 23:03:04 »
...en dus houden wij het bij het papieren album? Heb je daar een backup van?
Ja natuurlijk: de digitale bestanden, die tot in het oneindige bijgedrukt kunnen worden!

Als je met 'experimenteel' bedoelt de software te diskwalificeren, heb je geen gelijk, wat mij betreft. Maar inderdaad, als er tussen de verschillende software een betere uitwisseling komt van aanvullende info die je bij foto's vastlegt komt, zou het nog veel leuker worden.
Ik diskwalificeer niets of niemand, tags en aanverwanten werken binnen één programma prima en soms ook tussen verschillende programma's. Maar het gaat hier vooral om de langere termijn: kunnen onze eventuele kinderen of andere nabestaanden/geïnteresseerden die tags of aantekeningen ook nog over dertig jaar op een of andere manier boven water krijgen? Daartoe is een dwingende standaard nodig en die bestaat op dit moment nog niet, of wordt op dit moment nog niet algemeen gebruikt.

Groet, Paul (en PS. We zijn het volgens mij meer dan eens :-)

Re: digiKam tags en beschrijving in Exif Makernote, IPTC en XMP
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/25, 11:56:45 »
Mits de tags en de beschrijving op de juiste manier zijn aangebracht: In de rechterbalk de icoon kiezen voor caption/tags. Vink de tags aan die je toe wilt voegen en type de omschrijving in het vak caption. Dan toevoegen met de knop "apply" onder in het rechterdeel van het scherm.

Klik nu in de rechterbalk op het icoon Metadata en controleer onder de tabs EXIF, Makernotes, IPTC en XMP de informatie die je hebt vastgelegd.

Daarnaast wordt de info in een database opgeslagen, zoals in eerdere berichten is beschreven.

En er is geen truuk om bestaande tags in Digikam die nog niet in de metadata staan (maar wel in de database van Digikam) alsnog in die metadata te bewaren? Het simpelweg aanvinken van de optie werkt NIET, heb ik gemerkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/29, 21:40:50 door Roland »

Re: digiKam tags en beschrijving in Exif Makernote, IPTC en XMP
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/29, 21:42:10 »
Mits de tags en de beschrijving op de juiste manier zijn aangebracht: In de rechterbalk de icoon kiezen voor caption/tags. Vink de tags aan die je toe wilt voegen en type de omschrijving in het vak caption. Dan toevoegen met de knop "apply" onder in het rechterdeel van het scherm.

Klik nu in de rechterbalk op het icoon Metadata en controleer onder de tabs EXIF, Makernotes, IPTC en XMP de informatie die je hebt vastgelegd.

Daarnaast wordt de info in een database opgeslagen, zoals in eerdere berichten is beschreven.

En er is geen truuk om bestaande tags in Digikam die nog niet in de metadata staan (maar wel in de database van Digikam) alsnog in die metadata te bewaren? Het simpelweg aanvinken van de optie werkt NIET, heb ik gemerkt.

natuurlijk....: Hulpmiddelen>Metadata naar alle afbeeldingen schrijven
 =D