Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Elementary Luna  (gelezen 691 keer)

Elementary Luna
« Gepost op: 2014/01/01, 10:40:38 »
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2014  :)

Enkele jaren geleden ben ik over gestapt van Windows naar Linux. Nog geen Nano-seconde
spijt van gehad. Inmiddels heb ik al heel wat linux-systemen geprobeerd (van Puppy tot Debian
tot Linux Mint). Maar toch beviel Ubuntu altijd het beste. Toegankelijk, mooi en een zeer goed
forum waar je ook terecht kunt als je minder bent ingevoerd in de materie.

Sinds kort draai ik Elementary Luna. Op mijn oude Compaq Pressario CQ 60 Notebook (het
geheugen uitgebreid naar 1,7 GB. Processor: AMD Sempron(tm) SI-40). Per toeval kwam ik bij
deze OS terecht. Ik moet zeggen; Elementary zit als een tweedehands jasje. Het is snel, snoept
weinig energie en ziet er ook nog eens goed uit.

Van http://elementaryos.org/ kun je de download voor deze mooie distro plukken. Daar en via
http://www.elementaryupdate.com/ vind je ook genoeg hulp om e.e.a. beter op te tuigen of als
je problemen tegenkomt.

Overigens voelt het voor mij niet als vreemd gaan. Ubuntu vormt het fundament voor deze OS.
Vandaar dat je ook de nodige achtergronden over Elementary OS tegenkomt op dit forum.


Re: Elementary Luna
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/01, 12:42:34 »
Eigenlijk hadden we al een topic over ElementaryOS maar goed, het is een leuke distro dus what gives :)

Ziet eruit als Ubuntu met Gnome3 desktop...

Lolwut. Sinds wanneer heeft GNOME 3 een dock onderin en een apps-launcher buiten Activiteiten om? Aangezien ik eOS gebruikt heb voordat ik op GNOME 3 overging kan ik je sowieso vertellen dat helemaal niet hetzelfde is en werkt. De werkomgeving van eOS heet trouwens 'Pantheon'. Het is van scratch geschreven en ze gebruiken tevens een eigen toolkit.

Re: Elementary Luna
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/01, 12:56:29 »
Overigens kun je wel - via afmelden - naar een Gnome of Ubuntu omgeving (Unity) overschakelen.
Vraag voor Vistaus: waarom van Elos overgegaan naar Gnome?

Re: Elementary Luna
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/01, 13:33:01 »
Omdat ik er op de lange termijn toch wat storinkjes mee had en GNOME Shell iets beter werkt voor mij (maar dat is ook pas sinds 3.8, daarvoor was Shell een ramp). Bonus is dat het op deze laptop ook heerlijk werkt met touch screen, maar goed, dat is meer achteraf want ik was al voor deze relatief nieuwe laptop geswitcht.