Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UVC-driver installeren?  (gelezen 2018 keer)

Offline Ivoryke^

  • Lid
UVC-driver installeren?
« Gepost op: 2008/11/12, 14:48:06 »
Hoi allemaal  :)

Ik ben een ontzettende newbie, en heb voor het eerst linux draaiende sinds afgelopen zaterdag. Ubuntu 8.10
Ik ben er erggggg blij mee, en zit er zwaar aan te denken om op mijn andere pc ook Ubuntu te gooien. 

Op een punt na. Ik krijg namelijk mijn webcam niet aan de praat. Na een aantal dagen overal lezen en vissen en zoeken naar manieren om het werkende te krijgen ben ik niet ver gekomen. Wel is me duidelijk dat ik een UVC-driver moet installeren. Ik heb al op verscheidene sites (waaronder deze) gekeken  om een voor mij volgbare uitleg te vinden hoe dit moet. Maar ik kan er geen wegwijs uit worden.
Overigens, ik heb een Logitech Quickcam Fusion. Een van de oudere modellen. Ik heb de eerdere topics over deze cam gelezen, en ook de links daarin bekeken, en dit hielp mij dus niet verder.

Mijn vraag is dus, is er iemand die mij kan voorzien van een stap voor stap uitleg van het installeren van de UVC-driver? Of weet een link naar een site waar wel een uitleg staat waar ik iets mee kan? 

Alvast bedankt!
Ivoryke^

JimZ

  • Gast
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/12, 16:09:27 »
Ga naar "Systeem/Beheer/Synaptic pakketbeheer"

en dan zoeken naar "uvc", dan vindt je twee pakketjes die je kunt installeren en je probleem mogelijk oplossen.

Geen garantie, ik heb zelf niet zo'n webcam, dus zeker weten of het werkt doe ik niet.

Gr,
Jim

Offline Ivoryke^

  • Lid
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 18:04:27 »
haha  ;D met alleen synaptic had ik het dan ook nog wel gevonden... De shell kan ik prima mee overweg  XD maar thnx iig!  Ik ga het zo even proberen. Volgens mij had ik ook al zoiets geprobeerd, maar ik weet het niet zeker meer... Op de plekken waar ik gekeken heb, hadden ze het ook vaak over dingen compileren en dingen in de kernel veranderen. Maar daar waag ik me dus niet aan gezien ik er niets over weet.

Zal wel posten of het uitkomst biedt!  :)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 18:12:13 door Ivoryke^ »

JimZ

  • Gast
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/12, 22:40:42 »
Ehhhh...........

Ik begrijp het niet helemaal, Die pakketten zitten in de standaard repo's dus er valt niets te compileren of te "kernelhacken", in Synaptic een vinkje zetten (of twee in dit geval) en een klik op "Apply" is alles.

Gr,
Jim

Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/13, 00:07:12 »
Ik heb zelf een Logitech webcam, de driver is geïnstalleerd met Easycam2 zit in Synaptic. Zo niet moet je kijken of alle bronnen aanstaan. Het enige is dat er Franse teksten op de knoppen staan, maar het spreekt voor zich, ik dacht een stuk of vier a vijf muisklikken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ivoryke^

  • Lid
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/14, 08:46:00 »
Oke heel leuk bedacht allemaal...  Hij ziet mn cam inmiddels na het installeren van de eerste voorgestelde uvc-driver wel, maar alleen in Amsn!
Verders ziet hij mn cam nergens... 
Ik weet nog niet of daadwerkelijk cammen via msn ook gaat werken, ik moet eerst nog een poort openzetten, maar hij ziet hem in ieder geval wel bij het instellen.  ^-^

@ Gijs  Hij vindt Easycam bij mij niet in Synaptic? Ik heb eens gekeken, staat wat jij bedoelt onder Instellingen => pakketbronnen? Want dat is bij mij gwn helemaal in het nederlands... en alle bronnen die erin staan zijn aangevinkt.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 08:58:24 door Ivoryke^ »

Offline Ivoryke^

  • Lid
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/14, 09:17:21 »
Hier zijn trouwens twee van de links die ik onder andere bekeken heb, van andere mensen die problemen hebben met de logitech quickcam fusion. 


Hierin gaan ze dus handmatig UVC-drivers binnen halen via commando's in de terminal, en dingen compileren. De enige ervaring die ik met de terminal heb is een stap voor stap handleidingkje volgen voor het toevoegen van een data-server, zoals op deze site bij documentatie beschreven staat. Dus om de twee omschrijvingen in de links te volgen...   dat durfde ik niet echt aan...  Misschien dat de links bij iemand een lampje doet branden?  :)

Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/14, 09:40:55 »
Sorry foutje van mij. Je moet nog een bron toevoegen.
http://forum.ubuntu-fr.org/viewtopic.php?id=16670
In de witte vakjes waar code instaat, die tekst in de terminal invoeren. Zorg wel dat Synaptic en de pakketmanager niet actief zijn, anders lukt het niet. Succes. Mocht het niet lukken kom ik later terug op de installatie van UVC-drivers.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline roeland

  • Lid
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/24, 12:06:19 »
Ik ben bij deze discussie aangeland en heb de drie aangegeven websites al doorlopen, maar loop vast.

Ik probeer skype met webcam aan de praat te krijgen en heb al wat op het forum rondgekeken.  Skype geinstalleerd als deb files - via Synaptic lukt het niet door volgende boodschap:

Vereisten: libqt4-core maar het wordt niet genstalleerd

Vereisten: libqt4-gui maar het wordt niet genstalleerd

met de deb files is het gelukt en skype werkt.


Nu nog de webcam (Logitech Quickcam 3500) Ik werk met een 386 computer en Hardy Heron). 

Logitech heeft geen linux driver voor mijn webcam (althans, ik kan hem niet vinden).
Easycam2 wordt in Synaptic niet gevonden.

Als ik deze link gebruik (http://ubuntulinuxhelp.com/linux-driver-for-quickcam-usb-cameras-logitech-quickcam-fusion/) kom ik op een site waarbij ik na het eerste sudo command verwezen wordt naar de 7.10 Gutsy Gibbon schijf.  Die enter heb ik nog maar niet gegeven.
Is dit de bedoeling als ik met versie 8 werk?

De verwijzing naar de Franse site is mij ook niet helemaal helder (ik loop ook daar vast of de site is niet bereikbaar bij een tweede poging).

Als ik de volgende link gebruik (https://help.ubuntu.com/community/UVC#head-5b809a5ceda87b4d0178626cf333c6865f975a60) loop ik vast op het command "make".  Ik moet verwijzen naar een trunk directory, maar hoe doe je dat?
Nog suggesties/oplossingen voor mij?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/24, 15:59:10 »
Roeland, zie mijn eerdere bericht een link naar de site van Easycam2 en hoe je een bron moet toevoegen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2008/11/26, 00:14:12 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline roeland

  • Lid
Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/25, 21:20:50 »
Gijs,

Zoals ik al aangaf, wordt na het command "sudo apt-get install easycam2-gtk" (gnome) easycam2 niet gevonden en loop ik dus vast.
Ik volgde jouw instructies via de franse site.
Hoe nu verder?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: UVC-driver installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/26, 00:13:52 »
Roeland , kan je wat je in de terminal typt en de vervolg tekst hier plaatsen.
En/of je sources.list in de terminal sudo gedit /etc/apt/sources.list hier plaatsen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.