Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Online pdf automatisch aanvullen uit database?  (gelezen 3113 keer)

[OPGELOST] Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Gepost op: 2009/08/23, 19:39:16 »
Vandaag ben ik op bezoek geweest bij een bevriende dierenarts. Daar werd mij de volgende vraag gesteld: Is het mogelijk om een website te bouwen waarbij als de klant zich inlogt; hij automatisch dit formulier reeds grotendeels ingevuld terug vindt? De desbetreffende veearts heeft natuurlijk alle klantgegevens staan in een MSacces gebasseerde database. Dit mag geen probleem geven daar tabellen geëxporteerd en geïmponeerd kunnen worden in andere database gerelateerde programma's. Alleen, ik ken niks van webdevelopment, laat staan dat ik deze vraag kan beantwoorden. En hoe maak je zoiets? Kan dit in een volledig gratis linuxomgeving of zal dit geld kosten? Kan dit soort pdf-jes wel automatisch ingevuld worden vanuit een database? Iemand een idee of een goede uitleg?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/25, 10:52:00 door Pattattezak »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/23, 19:47:31 »
Zeker en vast mogelijk, ook in een gratis linux-omgeving. Met dingen als fpdf of fdplib zal je in PHP bv. al heel ver komen.
Maar om dat nou allemaal heel netjes in elkaar te steken is wellicht wel iemand nodig die er wat van kent en er een beetje tijd in kan steken.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/23, 20:08:17 »
Dank u wel! Ik zal dit melden aan de veearts. Het feit dat dit kan vanuit een linuxomgeving, is voor hem zeer aangenaam. De enigste pc die constant online is en nooit word afgezet, draait nu eenmaal Linux. Om welke reden zou dit weer zijn?  =D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/23, 20:21:38 »
Deze link kan ook zeer nuttig zijn ;) http://koivi.com/fill-pdf-form-fields/
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/23, 20:57:41 »
De gegevens zullen moeten geëxporteerd worden naar bv een MySQL databank (daar denk ik nu aan wegens vrij.) Dit zal hoogstwaarschijnlijk gewoon in MSAcces  liezen zijn voor exporteren
Na het inloggen kunnen dan de gegevens ingeladen worden in een formulier (zoals bijvoorbeeld een contactformulier) Overige gegevens kunnen dan zelf nog ingevuld worden, en de andere aangepast.
Als je daarna dan het formulier naar PDF exporteert zou alles correct moeten zijn.
Voorlopig kan ik enkel deze (héél) beknopte theoretische uitleg geven, want in de praktijk heb ik dergelijke zaken nog niet gebruikt.
Maar op deze manier kan al een soort plan gemaakt worden.

Als ik hier een fout gezet heb, laat het me dan aub weten, dan kan ik ze aanpassen zodat er geen foute info staat.

PS/Offtopic: als uw dierenarts ook zo linuxfan is, is het misschien ook mogelijk om de databank om te zetten naar OOoBase... zomaar een ideetje

Re: Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/25, 10:51:35 »
Het zal de veearts dus geld kosten. Maar het kan, op zich weet hij daar voldoende mee.

Schwarzproductions,
Mijn veearts houd niet zo erg van computers. Hij werkt vooral op W... omdat de programma's die hij nodig heeft, vooral in die omgeving werken. Linux is voor hem een verademing daar hij weinig moeite moet doen voor onderhoud. Op mijn vraag, zou hij zich maandelijks moeten inloggen als root om de updates binnen te halen. Ik zal reeds blij zijn als hij dit tweemaandelijks doet. Verder heb ik zijn Linux pc zo goed als mogelijk (voor een pattattezak in Linux) afgestemd op zijn behoeftes. Dit maakt hem extra tevreden over de snelheid van zijn machientje dat al het nodige blijft doen zonder ook maar enige foutmelding* tot nu toe.

*: De nieuwe Vista-laptop staat om die reden aan de kant. Daar hij wil overweg kunnen met Vista, komt er voorlopig geen Linux op. Maar daar ik zie dat er toch een mooi laagje stof op ligt, leert hij momenteel niet erg niet veel.  =D

Re: [OPGELOST] Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/25, 17:27:14 »
Het zal de veearts dus geld kosten. Maar het kan, op zich weet hij daar voldoende mee.
Waarschijnlijk wel, hij zal een webbouwer onder handen moeten nemen die dit systeem voor hem uitbouwt. En dan ook zijn hosting zal iets kosten (ik veronderstel dat hij niet zelf een webserver zal plaatsen :D)
Maar ik denk dat dit redelijk zal meevallen van prijs.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: [OPGELOST] Online pdf automatisch aanvullen uit database?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/01, 08:05:50 »
Citaat
PS/Offtopic: als uw dierenarts ook zo linuxfan is, is het misschien ook mogelijk om de databank om te zetten naar OOoBase... zomaar een ideetje

Ms access omzetten naar oobase in Windows lukt nog wel, omdat dan nog steeds gebruik wordt gemaakt van de dbase gedeelte, de achterkant)
Omzetten naar OObase in linux is een lastige klus ofwel je raakt gegevens kwijt, naar Kexi lukt het wel, daar zal je de macro's weer moeten opbouwen, de bese optie is naar mySol over te zetten.