Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAM, schijfsnelheid of processor: wat heeft meeste effect op Ubuntu-prestaties?  (gelezen 1344 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik draai al meer dan 5 jaar mijn Ubuntu probleemloos op een HP Pavillion met Intel Core i5 met een 2 Tb harde schijf en 6 gigabyte RAM geheugen. Ik gebruik alléén Ubuntu en Windows is dus niet aanwezig op mijn desktop.

Maar nu merk ik slijtage en veroudering (zie achteraan mijn mail).

Zo'n setje RAM-geheugen erbij kost me enkele tientjes, maar heeft dat nog wel zin; zijn dit geen kosten op het sterfhuis?

Daarom:
  • Kan ik door te tweaken mijn harde schijf nog opvallend wat verbeteren (vb. door gebruik te maken van hdparm)?
  • Kan ik beter eerst investeren in een NAS met snelle schijven en daar mijn "oude" PC aan hangen totdat die het volledig heeft begeven?
Dus, de vraag: wat heeft het grootste effect: hoeveelheid RAM-geheugen vergroten, harde schijf vernieuwen door een sneller model, snelheid processor (dus nieuwe processor)?


De veroudering:
  • het (zeer goede) scherm is al meer dan 10 jaar oud en begint dropouts te krijgen --> vervanging nodig
  • de harde schijf is al meer dan 5 jaar oud en ik merk enige traagheid, zeker als ik mijn 38.000+ fotoverzameling laat scannen en bewerkingen uitvoer op grote hoeveelheden foto's
  • het renderen van video's in KDEnlive vergt nogal veel tijdik overweeg om heel mijn systeem thuis te vervangen door een (Ubuntu gestuurde) NAS, waaraan mijn desktop hangt én enkele Windows laptops van gezinsleden
  • ik merk toch ook een zekere toename in geheugen en processorgebruik in de Linux-programma's. Klinkt logisch, maar dat belast natuurlijk mijn computersysteem wel extra (en dat is al niet meer van de jongste).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vervang die draaischijf door een SSD. Wereld van verschil.  ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Zoals Pjotr  :)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL


Offline h2o

  • Lid
Idem, op een 13 jaar oude HP laptop draait alles zeer, zeer snel dankzij de SSD. *)
En niet vergeten, maak de laptop regelmatig SCHOON door die uit te blazen en daarna bij de lucht in- en uitvoer met een stopzuiger goed te zuigen.

*) Zelfs Windows 10
« Laatst bewerkt op: 2020/11/20, 16:09:29 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline M_aD

  • Forumteam
Hier de afgelopen zomer een oudere laptop uit 2013 voorzien van een SSD en RAM upgrade gedaan van 4GB naar 8GB. Echt een wereld van verschil.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline MKe

  • Lid
SSD helpt. Ik zelf ben ook over gegaan op minimale installaties met alleen een Windows manager ipv kde/Gnome/xfce. Het gebrek aan onnodige services verminderd een hoop onnodige wachttijd. Maar zoiets moet je wel liggen. Het is wat spartaans.

Offline jan11000

  • Lid
SSD zal natuurlijk veel helpen.
Zonder veel te doen heb ik nu 5 GB in gebruik tav geheugen, indien jij dit vol gooit tijdens je gebruik, dan heeft extra geheugen zin.
Dan kijk wat geheugen en SSD kost en wat een nieuwe pc kost, en wat jij beter vind om toch iets meer uit te geven. En natuurlijk een nieuwe pc zal intern veel vlugger zijn, zeker als je een paar updates tav hardware niet hebt gedaan, de nieuwe amd cpu is heel, vlug.

Veel foto' s bewerken is intensief, en wat ben je aan het doen, hoeveel cpu en memory gebruik je dan? SSD zal hier veel helpen.

Voor KDEnlive hetzelfde, hoeveel geheugen cpu gebruik je tijdens gebruik.

Intern geheugen, want van daaruit draait je PC.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Eerst met top in terminal kijken hoeveel ram er word gebruikt tijdens het gebruik van bepaalde software.

Ik vind dat Ubuntu veel overbodige software standaard heeft geinstalleerd. Ik gebruik nu Arch Linux, omdat er dan geen overbodige software op staat. Scheelt een stuk in snelheid en schijfruimte.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline aartje

  • Lid
Zet er een SSD bij (Samsung EVO 860 500 GB ?) en vervang je monitor door een nieuwe
(IIyama vind ik al 30 jaar de beste...). Is dat niet oplossing ? Koop een nieuwe desktop
en plaats er de SSD in over en gebruik de nieuwe monitor daar ook. Zet in ieder geval
je root- en/of home-partitie op de SSD.

Extra geheugen heeft alleen zin als je werkgeheugen daadwerkelijk wordt gebruikt en
het systeem gaat "swappen". Ik heb mijn werkgeheugen een paar jaar geleden uitgebreid van
4 naar 8 GB alleen maar omdat ik tegelijkertijd Windows7 onder virtualbox wilde draaien,
met 4gb geheugen gereserveerd en Ubuntu/Mint (ook dus met 4 GB). Mijn systeem heeft
(bijna ?) nooit geswapt, 2GB gebruik voor mijn Mint/Ubuntu is al veel.