Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 6  (gelezen 34065 keer)

jesse2314

  • Gast
Re: Debian 6
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/24, 14:26:53 »
Update: ik kreeg een optie bij software selectie wat voor desktop je wilt.
ik nam het grafische bureaublad dan klik ik op enter.
nu is er een wit scherm daar staat software- selectie.

Mijn vraag, is het normaal dat dit een uur duurt ???

EDIT: probleem is al opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/24, 15:16:16 door jesse2314 »

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 6
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/13, 12:31:20 »
Momenteel heeft Debian 6 Squeeze de RC1 status bereikt:

http://www.debian.org/devel/debian-installer/News/2011/20110112

Ze zullen denk ik niet ver meer af zitten van de final.

Re: Debian 6
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/13, 12:44:46 »
Momenteel heeft Debian 6 Squeeze de RC1 status bereikt:

http://www.debian.org/devel/debian-installer/News/2011/20110112

Ze zullen denk ik niet ver meer af zitten van de final.

Waar kan ik die downloaden?
Op bovengenoemde site kan ik het niet vinden.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline canti

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/13, 13:07:56 »
Die is op enkele plekken te vinden in de site van Debian. Debian raadt de jigdo-methode aan, daar kan je een rc1-bestand vinden, onder de kop "testing" (= Squeeze): http://www.debian.org/CD/jigdo-cd/

Deze rc1 is trouwens reeds beschikbaar op 8 januari, en nu pas kondigt Debian het nieuws aan.

Ik heb het al gedownload, maar nog niet geïnstalleerd. Ik hoop het zo gauw mogelijk te doen zodra mijn tijd het toelaat.

Offline canti

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/13, 13:27:16 »
Nog een aanvulling, nu een uitgebreidere link naar downloads van Debian 6.0: http://www.debian.org/devel/debian-installer/

canti

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/13, 16:05:45 »
download loopt  :o

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 6
« Reactie #31 Gepost op: 2011/01/24, 01:26:43 »
De RC2 van Debian Installer is er nu:

http://www.debian.org/devel/debian-installer/News/2011/20110122

http://www.debian.org/devel/debian-installer/


Ik zou Debian dit jaar eigenlijk als distro hebben willen gebruiken maar........ helaas gaat dat niet door. In Debian 5 Lenny werd mijn netwerkkaart nog herkend en had ik via de kabel dus internet connectie, nu met de nieuwe aankomende versie niet meer. Draadloos werkte in Lenny niet en nu in Squeeze nog steeds niet.

In plaats van erop vooruit te gaan is het achteruit gegaan. Jammer maar het zij zo. Voor een groot deel zal het wel te maken hebben met de kernel die ze er nu in gestopt hebben. Zijn er in de loop van de jaren geen vrije (open source) linux-drivers uitgekomen voor de netwerk kaarten die ik in m'n Medion laptop heb zitten? Zou toch zéér vreemd zijn als dit niet zo was.

In ieder geval worden ze niet ondersteund op mijn 3 jaar oude laptop.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 01:32:07 door DarkEra »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian 6
« Reactie #32 Gepost op: 2011/01/24, 09:57:58 »
Nog 12 nachtjes slapen! hihi

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #33 Gepost op: 2011/01/24, 11:00:49 »
Ik zou Debian dit jaar eigenlijk als distro hebben willen gebruiken maar........ helaas gaat dat niet door. In Debian 5 Lenny werd mijn netwerkkaart nog herkend en had ik via de kabel dus internet connectie, nu met de nieuwe aankomende versie niet meer. Draadloos werkte in Lenny niet en nu in Squeeze nog steeds niet.
Welke 'exotische' (let op de quotes) kaarten heb jij dan? En hoe installeer jij Debian? Via de netinstall CD of anders?
Heb je ook een full-upgrade uitgevoerd van Lenny naar Squeeze?
Heel simpel:
Via de recovery modus opstarten (dus buiten KDM of GDM om) als root inloggen.
Alle lenny aanduidingen naar Squeeze (of testing) omzetten in de sources.list
Dan aptitude update
aptitude install dpkg apt atitude
aptitude full-upgrade

Eventueel eerst je preferences en apt.conf in /etc/apt aanpassen als je die gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 11:17:35 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #34 Gepost op: 2011/01/24, 12:08:47 »
Ik zou Debian dit jaar eigenlijk als distro hebben willen gebruiken maar........ helaas gaat dat niet door. In Debian 5 Lenny werd mijn netwerkkaart nog herkend en had ik via de kabel dus internet connectie, nu met de nieuwe aankomende versie niet meer. Draadloos werkte in Lenny niet en nu in Squeeze nog steeds niet.
Welke 'exotische' (let op de quotes) kaarten heb jij dan? En hoe installeer jij Debian? Via de netinstall CD of anders?
Heb je ook een full-upgrade uitgevoerd van Lenny naar Squeeze?
Heel simpel:
Via de recovery modus opstarten (dus buiten KDM of GDM om) als root inloggen.
Alle lenny aanduidingen naar Squeeze (of testing) omzetten in de sources.list
Dan aptitude update
aptitude install dpkg apt atitude
aptitude full-upgrade

Eventueel eerst je preferences en apt.conf in /etc/apt aanpassen als je die gebruikt.

Dat is wel DE normale upgrade methode in Debian, maar gaat uiteraard niet lukken als je geen internet connectie hebt...

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #35 Gepost op: 2011/01/24, 13:44:19 »
Dat is wel DE normale upgrade methode in Debian, maar gaat uiteraard niet lukken als je geen internet connectie hebt...

Dat heet hij toch met Lenny? Wat ik ook adviseer is van het systeem een image maken met partimage o.i.d. zodat daar in noodgevallen op teruggevallen kan worden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #36 Gepost op: 2011/01/24, 17:55:41 »
Dat is wel DE normale upgrade methode in Debian, maar gaat uiteraard niet lukken als je geen internet connectie hebt...

Dat heet hij toch met Lenny?

Oooops dat zag ik te laat :-[

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #37 Gepost op: 2011/01/24, 18:07:16 »
in de sources.list uiteraard squeeze met kleine letters (en niet zoals ik eerder schreef met een hoofdletter).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 6
« Reactie #38 Gepost op: 2011/01/24, 22:12:15 »

Welke 'exotische' (let op de quotes) kaarten heb jij dan? En hoe installeer jij Debian? Via de netinstall CD of anders?
Heb je ook een full-upgrade uitgevoerd van Lenny naar Squeeze?
Heel simpel:
Via de recovery modus opstarten (dus buiten KDM of GDM om) als root inloggen.
Alle lenny aanduidingen naar Squeeze (of testing) omzetten in de sources.list
Dan aptitude update
aptitude install dpkg apt atitude
aptitude full-upgrade

Eventueel eerst je preferences en apt.conf in /etc/apt aanpassen als je die gebruikt.

Als ik het goed heb zijn het deze:

Realtek RTL8101E Family PCI-E Fast Ethernet NIC
Wireless LAN IEEE 802.11 n-Draft up to 300Mbit/s. 802.11 b/g compatible


Verder heb ik zowel netinstall, cd en dvd installaties gedaan van Squeeze. Zelfs de live cd heb ik getest en hierbij deed de internet verbinding via de kabel het wel.... totdat ik deze vast installeerde en daarna dus wederom niets.

Ik heb eigenlijk geen behoefte om eerst Lenny te downloaden en te installeren en daarna nog eens een full upgrade te doen, zonde van mijn bandbreedte eerlijk gezegd.
Bij mij is het dat ik na de installatie een "volledig", kwa hardware, werkend systeem heb op mijn laptop en verwachte dat van Debian 6 Squeeze eigenlijk wel.

Ik ben niet iemand die graag uren onder de motorkap kruipt (via terminal) om zelf zaken in orde te brengen. De tijd heb ik er niet meer voor.

Debian dacht ik te gebruiken voor "werk/kantoor" doeleinden daar ik velen heb horen vertellen dat Debian uitermate super stabiel zou zijn.

Het zal dus nu wel weer Mint of Ubuntu worden maar dan de LTS versie.

Offline canti

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #39 Gepost op: 2011/01/24, 22:34:41 »
Tijdens het installatieproces kreeg ik onverwachts een verzoek om een usb met de ontbrekende firmware voor de intel wireless in mijn laptop te steken. Aangezien ik op dat moment bekabelde internetverbinding had, heb ik het verzoek genegeerd en ben doorgegaan met de installatie. Na de installatie installeerde ik via synaptic firmware-iwlwifi, en toen had ik een werkende draadloos verbinding.

Tsja, Debian is wat consequenter dan Ubuntu als het om open source beleid gaat. Ze hebben onlangs een kernel helemaal "bevrijd" van gesloten pakketten, waaronder de firmware voor Intel draadloze verbindingen. De installatie verliep goed, en Debian werkt (drievoudig opstartbaar: Debian, Ubuntu en Windows). Alleen heb ik op mijn 64bits laptop problemen met flash (gnash werkt niet, en adobe flash doet browser vastlopen). Dus geen youtube en zo. Ik heb nog geen tijd gehad om het eens goed uit te zoeken, hopelijk gaat het binnenkort lukken.

edit: grammatica correctie

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #40 Gepost op: 2011/01/25, 11:40:44 »
Realtek RTL8101E Family PCI-E Fast Ethernet NIC
Wireless LAN IEEE 802.11 n-Draft up to 300Mbit/s. 802.11 b/g compatible


Verder heb ik zowel netinstall, cd en dvd installaties gedaan van Squeeze. Zelfs de live cd heb ik getest en hierbij deed de internet verbinding via de kabel het wel.... totdat ik deze vast installeerde en daarna dus wederom niets.

Begrijp ik hieruit nu goed dat de netwerkkaart wel bruikbaar was tijdens de installatie, maar het vervolgens niet meer deed toen de installatie klaar was?

*edit* waarschijnlijk zouden de pakketten firmware-linux-nonfree en/of firmware-realtek de netwerkkaart werkend hebben gekregen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 12:28:34 door Roel1963 »

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #41 Gepost op: 2011/01/25, 14:10:01 »
Begrijp ik hieruit nu goed dat de netwerkkaart wel bruikbaar was tijdens de installatie, maar het vervolgens niet meer deed toen de installatie klaar was?

Als dat zo is dan is eth0 waarschijnlijk eth1 geworden en is de oplossing ook eenvoudig: Doe het volgende:
sudo rm /etc/udev/rules.d/*net.rules en opnieuw opstarten.
Dan wordt je netwerkkaart weer eth0, het zal nu waarschijnlijk eth1 zijn geworden, en dan zoekt Debian verkeerd. Met die code (die ik op een USB-stick of USB-HD installatie in /etc/rc.local heb staan) worden de netwerkkaarten weer opnieuw genummerd.
Probeer dat maar eens.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 14:14:10 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

jesse2314

  • Gast
Re: Debian 6
« Reactie #42 Gepost op: 2011/01/25, 16:44:31 »
Debian komt standaard toch niet met een gui voorgeinstalleerd?


Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #43 Gepost op: 2011/01/26, 12:17:59 »
Debian komt standaard toch niet met een gui voorgeinstalleerd?



Wat bedoel je met een gui? Een desktop environment? Als je Debian installeert volgens de meest standaard installatie wordt Gnome geinstalleerd. Wil je iets anders (KDE of cli-install) dan moet je afwijken van de standaard keuzes.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian 6
« Reactie #44 Gepost op: 2011/01/29, 11:33:05 »
Debian komt standaard toch niet met een gui voorgeinstalleerd?



Wat bedoel je met een gui? Een desktop environment? Als je Debian installeert volgens de meest standaard installatie wordt Gnome geinstalleerd. Wil je iets anders (KDE of cli-install) dan moet je afwijken van de standaard keuzes.


Nee. Net voor het einde van de installatie is er een Tasksel keuze scherm waar je zelf kan aanvinken wat je wilt. Niks aanvinken = basis station, wil je een GUI dan zal je dit moeten aanvinken.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #45 Gepost op: 2011/01/30, 14:48:45 »
Debian komt standaard toch niet met een gui voorgeinstalleerd?



Wat bedoel je met een gui? Een desktop environment? Als je Debian installeert volgens de meest standaard installatie wordt Gnome geinstalleerd. Wil je iets anders (KDE of cli-install) dan moet je afwijken van de standaard keuzes.


Nee. Net voor het einde van de installatie is er een Tasksel keuze scherm waar je zelf kan aanvinken wat je wilt. Niks aanvinken = basis station, wil je een GUI dan zal je dit moeten aanvinken.

Klopt. En in dat scherm staat standaard "Desktop Environment" aangevinkt. En heb je tijdens het beginscherm in de "options" NIET aangegeven dat je een andere desktop environment wil. dan wordt standaard Gnome geïnstalleerd.

Kortom: niet ingrijpen tijdens de normale installatie --> Gnome.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian 6
« Reactie #46 Gepost op: 2011/01/31, 11:52:07 »
Oh ja, dat heb ik ooit is eruit gesloopt in me custom Debian CD :). Je hebt gelijk.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #47 Gepost op: 2011/01/31, 11:56:48 »
Oh ja, dat heb ik ooit is eruit gesloopt in me custom Debian CD :). Je hebt gelijk.
Ach, de alternate versie van Ubuntu geeft je ook de mogelijkheid om zelf te installeren wat je wilt gebruiken. Alleen, ook actief. Geen actie = Gnome. Dus wat is het probleem eigenlijk?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6
« Reactie #48 Gepost op: 2011/02/06, 19:38:34 »
Overigens is Debian 6.0 (Squeeze) stable met ingang van vandaag :)

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 6
« Reactie #49 Gepost op: 2011/02/06, 19:41:51 »
Debian 6.0 Squeeze is inderdaad vrijgegeven, afgelopen nacht:

http://www.debian.org/News/2011/20110205a

De website is ook aangepast:

http://www.debian.org/

En voor diegenen die graag een cd met de nodige nonfree firmware nodig hebben om bepaalde hardware toch te laten werken is er een unofficial cd te downloaden:

http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/


Ik weet nog niet of ik me eraan ga wagen gezien ik gemerkt heb dat bepaalde software niet goed functioneerde in de voorgaande Beta's en RC releases, Gwibber, de twitterclient kon niet geautoriseerd worden. Of Empathy nu naar behoren werkt weet ik ook niet.
Geen idee of ze daar nog iets aan gedaan hebben of dat deze nog geupgrade worden voor fatsoenlijk gebruik. :)