Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade naar edgy  (gelezen 2036 keer)

Offline patrick

  • Lid
upgrade naar edgy
« Gepost op: 2006/10/25, 07:25:41 »
Is het mogelijk om eerst de cd te downloaden en dan op een pc waar al ubuntu dapper opstaat te laten upgraden zonder naar het internet te moeten gaan.
Dit omdat ik op het werk ook een pc heb staan met ubuntu dapper en graag die graag zou upgraden naar Edgy, maar de internet verbinding is zeer traag.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
upgrade naar edgy
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/25, 11:17:51 »
Installeer dan gewoon de cd, is veel envoudiger.
Als je /home folder op een andere partitie staat blijven al uw instellingen, bookmarks, mails, achtergrond, enz ... gewoon behouden.

Is dat niet zo dan zou ik hier op 't forum eens rondneuzen op welke manier dat je dat 't beste aanpakt.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

cvcaelen

  • Gast
upgrade naar edgy
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/25, 11:30:45 »
Bij Breezy was het zo dat als je de CD van Dapper afspeelde ,
dat je een melding kreeg in de zin van :
"Ubuntu-CD gevonden met nieuwere versie: upgrade , ja/nee"

bij mij werkte het met "ja" te antwoorden

misschien lukt het upgraden naar 6.10 ook zo ?

In alle geval, volg Bartek zijn goede raad :)

Christiaan

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
upgrade naar edgy
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/25, 12:29:30 »
Een upgrade pakt niet altijd goed uit, en als het lukt wordt je systeem er meestal niet sneller op (is mijn ervaring). Het beste is dus gewoon je ubuntu-installatie weg te knikkeren (behalve natuurlijk je /home!!), zoals bartek zei. Deze gewoon terug plaatsen in je nieuwe installatie.

upgrade naar edgy
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/25, 13:25:52 »
Dat klinkt niet hoopvol moet ik zeggen.
Velen met mij hebben in de loop van de afgelopen maanden hun Dapper zitten configen en tweaken. Als deze instellingen bij een upgrade verloren gaan, dan mag dat feitelijk geen upgrade heten he. Ik ben benieuwd hoe deze "upgrade" in de praktijk uitpakt.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
upgrade naar edgy
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/25, 13:31:29 »
Als je je /home/*gebruiker* overzet, zijn al je instellingen behouden hoor! Al je instellingen van programma's, emails, bladwijzer, bureaubladachtergronden, ed worden dan overgezet.

Als je toch gaat upgraden (dus geen fresh install) altijd wel even een backupje maken!

upgrade naar edgy
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/25, 15:14:08 »
Ja een backup ga ik zeker maken, maar zoals elders al gezegd: in /etc e.d. heb ik ook wijzigingen aangebracht (meerknoppige muis e.d.) dus er gaat dan altijd wat verloren.
Ik ga mijn gehele dapper installatie tot de laatste bit backuppen ivm het upgraden, heeft iemand goede ervaringen met een stukje backup software die dit makkelijk kan ?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
upgrade naar edgy
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/25, 16:05:40 »
Een vraagje van mij:
Ik heb een laptop met 20GB harde schijf, ik draai nu daulboot, maar wil volledig overstappen op ubuntu edgy.
En wil MS Windows (ms office, derive en misschien nog wat kleine programma's) op vmware-player draaien (geen aparte partitie of wel?).
Ook wil ik mijn home (4 gebruikers) op een aparte partitie (voor volgende upgrade).
Ik heb 256 ram geheugen (om rekening te houden met swap).
Hoe kan ik die 20GB het beste verdelen?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline gercokees

  • Lid
upgrade naar edgy
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/25, 16:28:37 »
@Ronnie: Ik zou zeggen: halve Gig Swap, 10 Gig home en de /rest / (root)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
upgrade naar edgy
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/25, 16:30:43 »
Ok bedankt, ik denk dat het zo wel moet lukken. Enig idee hoe groot ik mijn Windows op vwplayer moet maken 2GB? is dat genoeg

Edit: Minder root, dan home?? Had ik niet verwacht.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
upgrade naar edgy
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/25, 16:57:29 »
Ronnie: root is kleiner dan home bij die opstelling :) want je geeft 0,5 GB aan SWAP, 10 GB aan home en slechts 9,5 GB aan root

Het is een mogelijke opstelling

maar ik ben ook wel van mening dat 5 GB toch wel zeker voldoende moet zijn voor root. Maar ik heb er nu ook weer niet echt zo'n goed zicht op hoor :)

edit: vmware op een machine met 256MB ram is nutteloos :) dat zal echt slecht werken, zowel je host (linux) als je client (winxp) OS zullen als slakken vooruitgaan, ik spreek uit ervaring

edit 2: je kan natuurlijk ook die aparte /home vergeten en root gewoon 19,5 GB geven ofzo, dan zit /home inbegrepen in die 19,5 GB
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
upgrade naar edgy
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/25, 18:10:25 »
Als vmware te sloom draait, moet ik windows als dualboot installeren (school :(). Dan moet ik de partities weer anders indelen.
Wat dacht je van:
5GB Win XP
0,5GB Swap
14,5 / & /home
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
upgrade naar edgy
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/25, 19:47:45 »
Zal volstaan als je windows amper nodig hebt... daar past windows xp + office wel makkelijk nog op
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
upgrade naar edgy
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/25, 21:24:37 »
Ok ga ik morgen beginnen, als de server niet overbelast is
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline eendje

  • Lid
upgrade naar edgy
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/25, 21:33:23 »
Heb zelf een aparte /home partitie en dat is wel erg prettig. Kun je Ubuntu er nog eens volledig af kegelen en opnieuw installeren zonder gedoe met je data (natuurlijk wel backuppen... :D ).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?