Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen beeld na installatie op laptop  (gelezen 1467 keer)

meryanok

  • Gast
Geen beeld na installatie op laptop
« Gepost op: 2006/10/14, 11:21:59 »
Ik heb een Targa Traveller(volgens mij de 826t of zo) en heb daar de nieuwste Ubuntu op ge

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/14, 12:06:06 »
Als het goed is, kun je dat in de BIOS instellen.
Anders moet het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg het op kunnen lossen.

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/14, 17:36:58 »
Lijkt me een probleem met xorg...

Je kan 2 dingen proberen:

* fglrx driver installeren (is sneller, perfect voor 3D toepassingen, proprietary/closed source, dit is de offici
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

meryanok

  • Gast
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/14, 22:35:23 »
Ik had het al geprobeerd met sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Had dat bestand al een keer geedit maar dat werkte niet. en nu kreeg ik niet automatisch terminalvenster erop met ALT+F2(eerst kreeg ik zo weer beeld op mijn laptop. Alleen een "dos" omgeving) Na aangesloten te hebben op CRT beeldscherm zag ik dat hij vroeg welke toepassing ik wou openen als ik op ALT+F2 drukte. Dacht dat ik Ubuntu even opnieuw zou installeren en misschien waren beeldscherm problemen ook opgelost. Na opgestart te hebben van Ubuntu cd en partities opnieuw geconfigureerd te hebben gaat de installatie niet verder dan 15% waarbij hij aangeeft dat hij bestandsysteem controleerd. Terwijl het al een hoop verveel was om zo ver te komen want aan mijn cursor heb ik niets omdat Ubuntu niet meer als 640X480 weergeeft op mijn CRT scherm en ik dat niet kan veranderen. Installatie scherm past zich ook niet echt aan de resolutie dus je ziet maar het helft van het scherm. Hoop verveel. TAB knop bleef vaak hangen tijdens tijdzone uitkiezen waarbij ik niet verder kon.
Denk niet dat Ubuntu zeer geschikt is voor mijn laptop. Inelkgeval bedankt voor jullie snelle reactie. Weet dus nog niet of de methode van profoX werkt.
Goedenavond nog,
Ryan

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/14, 22:45:09 »
meryanok, klinkt niet lekker... Als de installatie zo traag is kan dit aan 3 dingen.

1. Weinig RAM
Te weinig ram geheugen voor de live cd ? 256 MB is genoeg.
Als je minder hebt, probeer dan de Alternate install cd, die draait op erg weinig RAM en heeft een textuele installatiemodus.

2. DMA is niet ingeschakeld voor je CD/DVD drive
om te controleren:
hdparm /dev/hdx (x = de letter van je cd/dvd drive interface, bij een laptop meestal b, of c)
en kijk of using_dma op on staat

3. BIOS/ACPI/APIC probleem
kunnen we misschien omheenwerken met boot parameters, maar controleer eerst punt 1 en punt 2

****

edit:

Volgens mij zit het probleem bij punt 3, dus ik zal ff uitleggen hoe je eromheen werkt:
als je het menu van de live cd op je scherm ziet, zet dan alle instellingen zoals jij ze wil (taal, toetsenbordindeling, etc., via de F-toetsen) en druk daarna op F6 en typ achter de 2 -- streepjes: noapic

en dan ENTER
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

meryanok

  • Gast
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/14, 22:52:56 »
Als DMA niet is ingeschakeld heb ik ook geen idee hoe je dat kunt doen. Bios is heel erg gelimiteerd tot alleen de boot sequence. Genoeg ram.
Maar bedankt voor snelle reactie.
Ga wel even bezig en laat het wel weten.
Ryan

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/14, 23:02:41 »
Kan je de volgorde van de harde schijven dan niet wijzigen? zet de linux harde schijf bovenaan in het BIOS (wanneer beide harde schijven in je pc zitten dus)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

meryanok

  • Gast
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/14, 23:21:13 »
dit geeft hij weer wanneer je: "hdparm /dev/hdc" klikt:

/dev/hdc:
IO_support     = 0 (default 16-bit)
Unmaskirq      = 0 (off)
Using_dma     = 1 (on)
Keepsettings  = 0(off)
Readonly        = 0(off)
Readahead     = 256(on)
HDIO_GETGEO failed: invalid argument.

Dit heb ik dus ingevoerd terwijl ik Live Cd opstartte en me beeld kreeg op me CRT scherm waarnaar ik terminal venster geopend heb en commando's ingevoerd.

Mijn situatie:
Laptop met 1e partitie winxp en 2e partitie gegevens als NTFS schijf. Daarnaast 1 logisch station over en een primair die ik beide gebruik voor linux. Grub doet het prima. Windows start gewoon op maar linux verveeld met installeren (nu) en ook met beeld weergeven op laptop zelf ipv VGA slot.
Nog meer ideeen? iets met je acpi of apic of zo.
Inelkgeval bedankt en alvast weltrusten.
Ryan

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/14, 23:28:51 »
is de installer nog steeds traag met de optie noapic?
je zou ook kunnen proberen achter de 2 streepjes:
noapic nolapic
of
noapic nolapic pci=noacpi
of
noapic nolapic acpi=off
of
pci=noacpi acpi=off
...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

meryanok

  • Gast
Geen beeld na installatie op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/14, 23:52:03 »
Met die laatste commands wou het allemaal niet. Meerdere foutmeldingen en daarna geeft hij het op.  Zonder commando's start hij gewoon op en kun je ubuntu installeren. Na gewenste gegevens ingevoerd te hebben en de schijf op gewenste partities gepartitioneerd te hebben "wordt het systeem geinstalleerd" zou je zeggen. In weze houd de cd op met laden zodra hij het venster " het systeem wordt geinstalleerd" wordt weergegeven. Na een poos beland hij zomaar op 15% waarbij hij aangeeft dat de "bestandssystemen worden gedetecteerd..." Dan houdt het op.
Ik laat hem vannacht wel zo staan en hopelijk gaat hij eens verder. En anders probeer ik het wel via de alternate cd waar je het over had. Is die ook te downloaden vanaf Ubuntu site?
Bedankt voor alle moeite inelkgeval.
Vriendelijke groet,
Ryan