Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox met terminal  (gelezen 985 keer)

Mettes

  • Gast
Virtualbox met terminal
« Gepost op: 2008/10/29, 12:47:21 »
Dag iedereen

Ik heb Virtualbox met een XP Pro installatie erop. Nu ga ik een aantal programma's vanop de virtuele XP vaak nodig hebben (voor mijn stage). Is het niet mogelijk om mijn XP machnine te starten via terminal zodat ik een icoontje kan zetten in mijn paneel bovenaan zodat ik niet telkens toepassingen -> Systeemgereedschappen -> Sun xVM VirtualBox en daarna de XP machine op te starten.

Door de "ctrl+L" te ondekken heb ik gezien dat het mogelijk is om bv firefox naast internet explorer te zien (handig voor als ik websites maak). Zo kwam ik op het idee of het mogelijk is om bij het opstarten van mijn laptop (ubuntu 8.04) om gelijk de virtuele machine op te starten in een ander bureaublad ofzo. Dus eigenlijk een manier dat ge de nodige windows programma's kunt openen vanuit ubuntu?

Hopelijk heeft iemand ergens een antwoord op en vind ik zo meerdere oplossingen.

Edit:
Het opstarten via terminal heb ik al gevonden dus via alacarte toegevoegd met deze regel
VBoxManage startvm XP

Virtualbox met terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/29, 12:57:00 »
VBoxManage startvm "Hier-de-naam-van-de-VM"

is het commando om een VM vanaf de commandline op te starten

edit: was net opgelost dus..

Mettes

  • Gast
Virtualbox met terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/29, 12:58:47 »
Bedankt tommie74.
Had het net zelf gevonden blijkbaar.

Nu nog zoeken voor het automatisch starten als de laptop opstart en hopelijk nog meer handige functies

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Virtualbox met terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/29, 13:07:02 »
Citaat van: tommie74
VBoxManage startvm "Hier-de-naam-van-de-VM"

is het commando om een VM vanaf de commandline op te starten

edit: was net opgelost dus..
hiermee kun je dus ook een icoontje maken (snelstarter) en deze in de panel slepen.

succes
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Virtualbox met terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/29, 13:13:56 »
Citaat van: Mettes
Nu nog zoeken voor het automatisch starten als de laptop opstart en hopelijk nog meer handige functies
Systeem=>voorkeuren=>sessies

Offline siegi

  • Lid
Virtualbox met terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/29, 13:15:40 »
Misschien dat deze dirty trick je wel kan helpen. Hiermee kan je bv internet explorer apart starten in een venster in ubuntu.
https://help.ubuntu.com/community/SeamlessVirtualization

Mettes

  • Gast
Virtualbox met terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/29, 23:29:53 »
De knop is gelukt en zal de methode van Nunslaughter en siegi eens bekijken als ik beetje extra tijd heb

alvast heel hard bedankt