Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mailserver in ubuntu 8.10 server  (gelezen 6900 keer)

robuntu

  • Gast
mailserver in ubuntu 8.10 server
« Gepost op: 2009/03/09, 08:07:49 »
even vooraf: ik heb bij de installatie van 8.10 server het menupunt 'installeer mailserver' gemist door een bedienfoutje.

de vraag:
ik wil ubuntu server email berichten van mijn provider (pop3) laten downloaden en deze opslaan op de ubuntu server.
de server moet dan die berichten ter beschikking stellen van email programmas (thunderbird) op mijn Windows (98se) en linux computers die in het netwerk zitten.
de mailberichten moeten dus niet meer op de harddisks van de clients komen.
ook wil ik vanuit de email programmas (thunderbird) op de clients email kunnnen versturen, die dan eerst naar de ubuntu server gaat, en van daaruit 'automagisch' naar de provider.

kan dat?
hoe doe ik dat? (tut, wiki, prayers  =D )

btw: de server heeft nu geen gui, alleen text schermen

bedankt voor je reactie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/09, 09:47:39 »
even vooraf: ik heb bij de installatie van 8.10 server het menupunt 'installeer mailserver' gemist door een bedienfoutje.

Het keuzemenu kan je alsnog oproepen met de opdracht
sudo tasksel

Dat kan zeker. Een goede gids, waarmee ik mijn e-mailserver heb opgezet is te vinden in /usr/share/ubuntu-serverguide/. Er is ook een exemplaar online op http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/. Wel engelstalig.
Voor het beheer van de mail heb ik hieruit postfix en dovecot geinstaleerd. De email-clients kunnen de e-mail van de server lezen via imap en versturen via smtp.

Voor het periodiek ophalen van pop3 e-mail accounts gebruik ik fetchmail. Dit staat niet in deze guide. Ook mijn gmail account lees ik daar mee uit.
Klik links bovenin op Documentatie

robuntu

  • Gast
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/19, 08:40:25 »
bedankt voor je reactie.

het wil nog niet erg vlotten allemaal.
ik heb nu op de ubuntuserver geinstalleerd (via apt-get)
dovecot imap/pop3 server
fetchmail mail retriever
postfix mail server
mysql data base server.
(en nog wat meer)

al deze programmas zijn zichtbaar/configureerbaar met webmin.
ik heb nu met fetchmail de mailberichten van de server van mijn provider kunnen downloaden (pop3 mailbox).
de berichten blijken allemaal in EEN grote file te staan (ik begrijp dat dat de standaard 'mbox' instelling is); die file staat op een zelfgekozen plek (in var/mail/ ).
elke keer dat ik fetchmail de server laat checken (door het aanklikken van een button in webmin, worden de nieuwe berichten aan de bestaande file aangeplakt..

met de 'read user mail' "knop" in webmin krijg ik een lijst van alle berichten, en kan ik ze lezen en er nog wat dingen mee doen.

mijn bedoeling was de berichten op de ubuntuserver te krijgen (wat dus gaat, zie hierboven), maar ze dan vanaf netwerkclients in mijn thuisnetwerk met behulp van thunderbird  (in een grafische interface dus) te bekijken, en in mappen te ordenen enz. enz..
EN ik wil de email berichten die zich nu op mijn client(s) in thunderbird bevinden (toen er nog geen ubuntuserver meedeed) op een of andere manier OOK op de ubuntuserver krijgen, zodat ik EEN centrale plek heb waar de emails zich bevinden (de server) en vanaf de clients te lezen/bewerken/beantwoorden zijn, zonder ze naar de clients te verplaatsen!

ik denk dat dovecot de emails beschikbaar  kan stellen voor de clients maar ik weet niet hoe dat te doen.
verder las ik ergens dat 'mbox' (een grote file met alle mails erin) minder gunstig/goed is dan 'mailbox', maar weet niet hoe ik fetchmail de mails kan laten opslaan in een 'mailbox' setup ipv. de 'mbox' van nu.

misschien heeft iemand concrete aanwijzingen?

bedankt alvast


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/19, 10:15:24 »
ik denk dat dovecot de emails beschikbaar  kan stellen voor de clients
Dat twijfel ik niet aan, de door jou beschreven situatie van een centrale mailopslag en clients via dovecot-IMAP werkt hier prima. Maar ik gebruik geen Webmin (meer) en heb ook geen concrete aanwijzing voor je. Maar mogelijk wel een aanwijzing:
weet niet hoe ik fetchmail de mails kan laten opslaan in een 'mailbox' setup ipv. de 'mbox'
Dat zal je NIET vinden in fetchmail. Ik zie dat je postfix gebruikt als MTA (Mail Transfer Agent). Fetchmail zal de mail die binnenkomt aan de MTA doorspelen. Kan je postfix instellen via Webmin? Zit daar de oplossing?
Klik links bovenin op Documentatie

robuntu

  • Gast
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/22, 09:32:42 »
Kan je postfix instellen via Webmin? Zit daar de oplossing?
ja, postfix kun je instellen via webmin.
alleen: er zijn misschien wel honderden keuzes te maken (veel buttons met daarachter een hoop instellingen), maar ik kan het dus niet (omdat ik niet weet wat ik waar moet instellen  :(  )
het is toch wel vreemd dat het wereldberoemde ubuntu-server maar twee aanhangers heeft: testcees (die het heeft werken) en robuntu (die het allemaal niet voor elkaar krijgt).

hoe maak je vanuit thunderbird trouwens contact met de dovecot server?
als ik in een nieuw 'account' het ip adres (lokaal adres) invul, krijg ik bij de knop 'get mail' de reactie: 'ip nummer: connection refused'

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/22, 12:55:14 »
Tsja, ik ben absoluut een teminal-freak. En kan je echt niet helpen met webmin.

En dan te bedenken dat de oplossing (Engelstalig) mogelijk te vinden is op je eigen systeem. Zie less /usr/share/doc/dovecot-common/wiki/MailLocation.txt.gz

Met de 'mail_location' regel in /etc/dovecot/dovecot.conf kan je kiezen tussen mbox en maildir. Overigens staat in mijn configuratie een #-teken voor deze regel en er wordt hier van maildir gebruik gemaakt.

En Ik zie ook een opdracht man maildirmake.dovecotMogelijk moet je daar ook naar kijken. Hier was dat niet nodig omdat de 'maildirs' zijn overgenomen van de back-up van de  vorige server en niet opnieuw zijn aangemaakt.

De manier waarop jij vanuit Thunderbird contact maakt is goed. De reactie geeft echter aan dat dovecot beperkt is tot (ANDERE) ip-adres(sen). Dat is opmerkelijk want volgens mij luistert Dovecot standaard naar alle adressen. Maar ik kijk in /etc/dovecot/dovecot.conf en kan dat helaas niet vertalen naar webmin.

Verder zal het voor gebruik van de e-mail via Thunderbird geen (of weinig) verschil maken of je mbox of maildir gebruikt, beiden moeten kunnen werken.
Klik links bovenin op Documentatie

robuntu

  • Gast
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/22, 14:15:32 »
we komen de zaak iets nader nu..
in /etc/dovecot/dovecot.conf bleek te staan (o.a.) listen =
en listen = * was 'gehekt'
ik heb dat omgedraaid en na een dovecot restart kan ik nu met squirrelmail (inmiddels had ik dat geinstalleerd) de mail via mijn (client) browser zichtbaar maken.

Offline ruujan

  • Lid
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/23, 13:22:44 »
Citaat
alleen: er zijn misschien wel honderden keuzes te maken (veel buttons met daarachter een hoop instellingen), maar ik kan het dus niet (omdat ik niet weet wat ik waar moet instellen  Sad  )

Ja dat is denk ik een nadeel van Webmin. Ik gebruik het dan ook nooit.

Citaat
het is toch wel vreemd dat het wereldberoemde ubuntu-server maar twee aanhangers heeft: testcees (die het heeft werken) en robuntu (die het allemaal niet voor elkaar krijgt).

Nee, ik heb geen ubuntu-server, maar ik heb de combinatie van postfix en dovecot vorig jaar op de MAC gedraaid voor een test. Als die twee eenmaal draaien is het fetchmail-gebeuren een fluitje van een cent. Ik zal straks dat ding weer eens aanslingeren en dan de configuraties er eens van opzoeken.



Offline ruujan

  • Lid
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/23, 13:40:17 »
Postfix configuratie gebeurt voor het grootste deel in de /etc/postfix/main.cf. Hier wordt bepaald of je maildir of mbx gebruikt.

# DELIVERY TO MAILBOX
#
# The home_mailbox parameter specifies the optional pathname of a
# mailbox file relative to a user's home directory. The default
# mailbox file is /var/spool/mail/user or /var/mail/user.  Specify
# "Maildir/" for qmail-style delivery (the / is required).
#
#home_mailbox = Mailbox
home_mailbox = Maildir/

Overigens kun je die mbx-files die je nu hebt het best even ergens apart zetten. Je kunt ze in thuinderbird dan later nog importeren, anders komt er een moment dat je je mail kwijt bent.

robuntu

  • Gast
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/26, 11:13:43 »
mwah,
ik heb de zaak nu min of meer draaiend...
fetchmail, postfix, dovecot en squirrelmail eerst gedeinstalleerd, daarna weer geinstalleerd en beter geconfigureerd nu (met howto's van help.ubuntu....)

ik heb voor het mailbox formaat even gekozen voor mbox omdat de thunderbird files (die ik tot nu toe kreeg in thunderbird (voordat er geserverd werd dus) ook in dat formaat zijn.

als ik de mail van de provider download (fetchmail) krijg ik een file met alle email is /var/mail/pietjebel
als ik een nieuwe user maak: (pietjebel) komt die in de /home directory te staan.
op het moment dat ik squirrelmail opstart en als user 'pietjebel' inlog, blijkt er in /etc/pietjebel een directory 'mail' te worden aangemaakt, met daarin drie INBOX.* files (alledrie leeg).
de mailberichten zijn te lezen met squirrelmail, en ik kan mappen maken.
gemaakte mappen komen in de /home/pietjebel/mail directory te staan.
ik kan berichten naar deze mappen verplaatsen.

de vraag is even: wat doe ik het beste met die /var/mail/pietjebel file (als die weg is is alles weg immers)

andere vraag: bij elke start van fetchmail om deze popserver (van de provider) te raadplegen worden de nieuw bijgekomen emails gedownload (goed dus), maar ik zie ze in duplo verschijnen (als ik in squirrelmail de lijst bekijk): eigenlijk niet de bedoeling  (squirrelmail heeft geen tool om duplo's te verwijderen (of ik heb het nog niet ontdekt))

verder: hoewel er in de .fetchmailrc geen regel 'keep' staat, blijven de berichten toch op de server van de provider staan.
ik dacht dat ze door 'keep' bleven staan, dan zou het ontbreken van 'keep' toch wissen moeten betekenen?

verder nog: als ik met thunderbird (van een client uit) de mail op mijn huisserver wil bekijken, en daarvoor een nieuwe 'account' in thunderbird maak, komt er een accountnaam en een inbox in beeld.
die inbox wordt gevuld met de berichten van mijn huisserver, maar ik heb -te zien aan de statusregel in thunderbird- dat die berichten ook daadwerkelijk naar thunderbird gedownload worden (wat niet de bedoeling is: ik wil ze op de server laten en ze bekijken/bewerken zoals ik met squirrelmail kan, maar dan met thunderbird dus...
hoe zit dit in elkaar?

en nog verder: ik heb gemerkt dat als de mailfile op mijn huisserver erg groot wordt, en ik de mail met squirrelmail wil bekijken, ik na het inloggen een 'critical error' krijg en squirrelmail er mee stopt.
is er een maximum aan de mailfile-grootte of is het een kwestie van het ram-geheugen van de server (is 196 Mb)?

met dank voor hulp tot dusver en bij deze punten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/26, 20:51:41 »
andere vraag: bij elke start van fetchmail om deze popserver (van de provider) te raadplegen worden de nieuw bijgekomen emails gedownload (goed dus), maar ik zie ze in duplo verschijnen (als ik in squirrelmail de lijst bekijk): eigenlijk niet de bedoeling  (squirrelmail heeft geen tool om duplo's te verwijderen (of ik heb het nog niet ontdekt))

verder: hoewel er in de .fetchmailrc geen regel 'keep' staat, blijven de berichten toch op de server van de provider staan.
ik dacht dat ze door 'keep' bleven staan, dan zou het ontbreken van 'keep' toch wissen moeten betekenen?
He! Uiteindelijk ben jij toch de server "de baas" geworden  :D.
Zo kan ik niet opmaken wat er mis gaat maar ik kan bevestigen dat het de bedoeling is dat fetchmail een e-mail maar 1 keer ophaalt en aflevert. Althans da's hier de ervaring. Ook wat het gebruik van 'keep' betreft.

die inbox wordt gevuld met de berichten van mijn huisserver, maar ik heb -te zien aan de statusregel in thunderbird- dat die berichten ook daadwerkelijk naar thunderbird gedownload worden (wat niet de bedoeling is: ik wil ze op de server laten en ze bekijken/bewerken zoals ik met squirrelmail kan, maar dan met thunderbird dus...
hoe zit dit in elkaar?
Maak je gebruik van het IMAP protocol? Dit protocol laat de berichten op de server staan en download ze alleen "om te lezen". Tenzij je  bewust voor iets anders kiest bij account intellingen, offline instellingen.
Hier zie ik in de statusregel "totaal aantal berichten" en "aantal ongelezen berichten".

en nog verder: ik heb gemerkt dat als de mailfile op mijn huisserver erg groot wordt, en ik de mail met squirrelmail wil bekijken, ik na het inloggen een 'critical error' krijg en squirrelmail er mee stopt.
is er een maximum aan de mailfile-grootte of is het een kwestie van het ram-geheugen van de server (is 196 Mb)?
Het klopt niet dat je een 'critical error' krijgt.  :( Er zal best een maximum zijn maar dat zal meer afhangen van de omvang van je schijfpartitie dan van je ram-geheugen.

Wat noem je groot? Een mailbox (lees:mijn :P) mailbox kan zeker groter dan 196MB zijn.

met dank voor hulp tot dusver en bij deze punten.
Graag gedaan, weer een Ubuntu server gebruiker. :)
Klik links bovenin op Documentatie

robuntu

  • Gast
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/27, 10:06:40 »
He! Uiteindelijk ben jij toch de server "de baas" geworden
het is nog maar de vraag wie hier de baas is  XD


Citaat
Maak je gebruik van het IMAP protocol? Dit protocol laat de berichten op de server staan en download ze alleen "om te lezen". Tenzij je  bewust voor iets anders kiest bij account intellingen, offline instellingen.
Hier zie ik in de statusregel "totaal aantal berichten" en "aantal ongelezen berichten".
ja, imap hier. ik ga eens zoeken in de instellingen.

Citaat
Het klopt niet dat je een 'critical error' krijgt.  :( Er zal best een maximum zijn maar dat zal meer afhangen van de omvang van je schijfpartitie dan van je ram-geheugen.

Wat noem je groot? Een mailbox (lees:mijn :P) mailbox kan zeker groter dan 196MB zijn.
klopt, geen 'critical error' maar een 'fatal error'.
het lijkt me dat 'fatal' erger is  ;)
(de mailberichtenfile waarom het gaat (in het plaatje hieronder) is 77 Mb groot (hoezo niks opruimen?)
een screenie van wat ik zie:



wat zegt jou dat? (mij alleen dat er iets fout zit  ;) )

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/27, 10:33:31 »
wat zegt jou dat? (mij alleen dat er iets fout zit  ;) )
Tsja, ik moet toegeven dat ik op dit moment geen squirrelmail meer heb draaien maar dat wel heb gebruikt en mij dit niet kan herinneren. Toch ben je NIET de enige. Er is zelfs een hele pagina over deze melding: http://squirrelmail.org/wiki/LowMemoryProblem
En ook hier: http://www.squirrelmail.org/wiki/BrowseProblemsByPhpError. Hier wordt een suggestie gedaan om iets aan te passen in de php.ini. Kunnen deze pagina's je verder helpen?
Klik links bovenin op Documentatie

robuntu

  • Gast
Re: mailserver in ubuntu 8.10 server
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/27, 14:48:18 »
Citaat
die inbox wordt gevuld met de berichten van mijn huisserver, maar ik heb -te zien aan de statusregel in thunderbird- dat die berichten ook daadwerkelijk naar thunderbird gedownload worden (wat niet de bedoeling is: ik wil ze op de server laten en ze bekijken/bewerken zoals ik met squirrelmail kan, maar dan met thunderbird dus...
hoe zit dit in elkaar?
Maak je gebruik van het IMAP protocol? Dit protocol laat de berichten op de server staan en download ze alleen "om te lezen". Tenzij je  bewust voor iets anders kiest bij account intellingen, offline instellingen.
Hier zie ik in de statusregel "totaal aantal berichten" en "aantal ongelezen berichten".
het downloaden door thunderbird op de client blijkt een misvatting (van mij):
als de huisserver uit staat, en ik ga op de client in thunderbird naar de map die de huisserver representeert en ik probeer een bericht te openen begint thunderbird te miepen dat er geen verbinding is met het ip-adres van de huisserver en wordt er dus geen bericht geopend.
wat er dan door thunderbird gedownload is? misschien 'schimmen' van de berichten  ;)