Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Domme fout  (gelezen 3316 keer)

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Gepost op: 2007/04/26, 15:31:17 »
Dag allemaal,

Ben sinds heel kort overgestapt op Ubuntu 6.06 Dapper. Maar heb bij men synaptic-ding iets doms gedaan vrees ik :( . Ik heb daar bij zo een vakje waar apt-regel staat apt -get ingevuld.

Wat is er nu gebeurd?

Men lijst waarnormaal gezien een hoop dingen instaan zijn weg , foetsie.
Kan ik alles nog terugkrijgen zoals het in het begin was of is alles naar de haaien en is de enige oplossing een herinstallatie?

alvast bedankt voor de hulp.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Domme fout
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/26, 15:38:10 »
als je synaptic pakketbeheer opstart en de refresh button gebruikt?

Guus

  • Gast
Domme fout
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/26, 15:46:26 »
staan alle bronnen aangevinkt in Synaptic?

Synaptic -> Instellingen -> Pakketbronnen

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/26, 16:12:16 »
Al van alles geprobeerd.nix meer uit te krijgen. bij het opstarten krijg ik ook volgende opmerking:

E: Type ‘apt-get’ is not known on line 35 in source list /etc/apt/sources.list
E: Kan de lijst van bronnen niet inlezen.
Ga naar de broninstellingen om het probleem te verhelpen.

als ik dan op ok klik krijg ik het volgende:

Kan niet alle lijstbestanden ophalen

De pakketbron is misschien niet meer beschikbaar of er kon geen contact gemaakt worden door netwerkproblemen. Indien aanwezig wordt een oudere lijst gebruikt. Anders zal de bron dit keer genegeerd worden. Controleer uw netwerkverbinding en of de bron wel correct opgeschreven is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Domme fout
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/26, 16:15:29 »
doe eens: sudo gedit /etc/apt/sources.list  in de terminal.
en post de uitkomst hier.

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/26, 16:27:22 »
hoi,

heb je raad opgevolgd. na op enter gedrukt te hebben opende er een venstertje met de titel sourcelist..... der stond nix in.

Offline mcgyver

  • Lid
Domme fout
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/26, 16:36:39 »
niet moeilijk doen, herinstalleren.

Offline siegi

  • Lid
Domme fout
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/26, 16:41:22 »
Citaat van: mcgyver
niet moeilijk doen, herinstalleren.
Overdrijf je nu niet wat mcgyver even herinstalleren omdat je sources.list leeg is.  En daarbij nog daar leer je niets mee.  

ga naar volgende site http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/ maak een mooie lijst aan.  
En vervolgens start je gksudo gedit /etc/apt/sources.list  met bv alt-f2 om een commando uit te voeren.
Je gooit de inhoud van het lijstje dat je gemaakt hebt via die source o matic in gedit en klaar.

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/26, 16:55:34 »
Dat gaan we dan maar eens proberen.Want herinstallatie zie ik niet meteen zitten.

thnx voor de hulp.

Guus

  • Gast
Domme fout
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/26, 17:03:32 »
geen spaties zetten in /etc/apt/sources.list


gewoon aan elkaar typen :)

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/26, 17:09:44 »
het heeft helaas allemaal niet mogen baten. vanavond of morgen een herinstall maar uitvoeren.

toch bedankt voor de moeite

Offline Soul-Sing

  • Lid
Domme fout
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/26, 17:15:50 »
wanneer je de sources.list hebt aangepast:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Offline mcgyver

  • Lid
Domme fout
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/26, 20:17:35 »
Citaat van: siegi
Citaat van: mcgyver
niet moeilijk doen, herinstalleren.
Overdrijf je nu niet wat mcgyver even herinstalleren omdat je sources.list leeg is.  En daarbij nog daar leer je niets mee.  

ga naar volgende site http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/ maak een mooie lijst aan.  
En vervolgens start je gksudo gedit /etc/apt/sources.list  met bv alt-f2 om een commando uit te voeren.
Je gooit de inhoud van het lijstje dat je gemaakt hebt via die source o matic in gedit en klaar.
Ik denk van niet. Er is meer aan de hand en ik denk dat het voor hem te ingewikkeld is om de fout op te sporen. Een reinstall duurt 20 min. Bovendien wil niet iedereen leren. Dit is geen cursus linux troubleshooting. Sommigen willen gewoon een goede pc. Weer anderen, zoals ik willen pas in het diepe als we al een beetje hebben leren uitdrijven in het pierebadje. De tijd om te leren komt nog Linuxnoob, but one step at a time. Ik hoop dat je je naam gauw wil veranderen.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Domme fout
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/26, 20:20:11 »
Citaat van: Linuxnoob
Al van alles geprobeerd.nix meer uit te krijgen. bij het opstarten krijg ik ook volgende opmerking:

E: Type ‘apt-get’ is not known on line 35 in source list /etc/apt/sources.list
E: Kan de lijst van bronnen niet inlezen.
Ga naar de broninstellingen om het probleem te verhelpen.

als ik dan op ok klik krijg ik het volgende:

Kan niet alle lijstbestanden ophalen

De pakketbron is misschien niet meer beschikbaar of er kon geen contact gemaakt worden door netwerkproblemen. Indien aanwezig wordt een oudere lijst gebruikt. Anders zal de bron dit keer genegeerd worden. Controleer uw netwerkverbinding en of de bron wel correct opgeschreven is.
Citaat van: Linuxnoob
hoi,

heb je raad opgevolgd. na op enter gedrukt te hebben opende er een venstertje met de titel sourcelist..... der stond nix in.
iets klopt er niet denk ik, er moet in regel 35 iets staan met apt-get, maar sources.list is leeg?

misschien toch verkeerd overgenomen
copy-paste dit nog eens in de terminal
sudo gedit /etc/apt/sources.listis hij toch echt leeg ga dan naar de site hieronder om een nieuwe te maken
http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

hosti

  • Gast
Domme fout
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/26, 21:17:16 »
Citaat van: mcgyver
niet moeilijk doen, herinstalleren.
Kieken!

Gewoon effie een source.list van't internet halen en deze even copy-paste doen.
Dat je die lijst niet vind komt waarschijnlijk doordat je een fout heb getypt. Wat je ook kan doen is gewoon  in synaptic je pakketbronnen aanpassen (lees: alles afvinken, 2° tab, alles eruit smijten, herladen en dan terug de vinkjes zetten.

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/27, 09:38:50 »
Gisteren een herinstallatie gedaan na wat te prullen met men sourcelist.Voorlopig van men pakketdinges afblijven en andere dingen van Linux leren :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Domme fout
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/27, 10:01:27 »
Citaat van: Linuxnoob
Gisteren een herinstallatie gedaan na wat te prullen met men sourcelist.Voorlopig van men pakketdinges afblijven en andere dingen van Linux leren :)
gewoon vragen blijven stellen he? :)
daarvoor is dit forum!;)

Offline mcgyver

  • Lid
Domme fout
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/27, 15:15:03 »
Citaat van: Linuxnoob
Gisteren een herinstallatie gedaan na wat te prullen met men sourcelist.Voorlopig van men pakketdinges afblijven en andere dingen van Linux leren :)
Nee joh, gewoon fouten maken. Zo leer je sneller.

Offline siegi

  • Lid
Domme fout
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/27, 20:47:21 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: Linuxnoob
Gisteren een herinstallatie gedaan na wat te prullen met men sourcelist.Voorlopig van men pakketdinges afblijven en andere dingen van Linux leren :)
Nee joh, gewoon fouten maken. Zo leer je sneller.
Ik ben het eigenlijk echt totaal niet eens met je manier van antwoord geven.
Je weet nog niet eens wat het probleem juist is en je zegt al herinstalleren.
Daar leert de persoon in kwestie niets mee op dit antwoord had hij zelf ook wel kunnen komen,  als je windows gewoon bent. :p  Hij stelt de vraag op het forum voor iets.
En nog belangrijker daar leren wij ook niets mee, als we meer leren waar het fout gaat kunnen we er misschien voor zorgen dat de fouten niet meer voorkomen.

Offline mcgyver

  • Lid
Domme fout
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/27, 21:54:08 »
Ik wil je mijn overwegingen wel geven:

Ik probeer me steeds te verplaatsen in de persoon in kwestie.

Ik kan me heel goed herinneren hoe moeilijk ik het had in het begin. Als er iets verkeerd ging kreeg ik hier altijd hulp. Wat sommigen niet begrepen is dat de hulp soms op zo hoog niveau werd gegeven dat ik er niet veel aan had. De hulp maakte me soms ongelukkig en zelfs geirriteerd. Ik vroeg me af hoe het kon dat "ze" niet begrepen dat ik dat niet kòn begrijpen. Ik heb heel vaak een herinstallatie gedaan. Vaak 10 keer in een week of zelfs meer, tot ik zelf begreep wat ik deed. Vaak veranderde ik steeds 1 ding om te kijken wat er dan gebeurde (gestructureerd experimenteren). Maar experimenteren kan je pas als je pc het een beetje doet. Mijn inschatting was, dat die pc VOOR HEM stuurloos was. Het ZOU kunnen dat hij het weer onder controle kreeg met onze (jouw) hulp. Maar dat duurt soms lang. Als hij bv. maar 1 pc heeft met een dual boot, moet ie steeds heropstarten om van het ene naar het andere besturingssyteem over te schakelen om contact met ons te hebben en onze adviezen op te volgen. Als hij begint te balen is hij zo weg bij linux, dat wil ik niet. Bovendien zou hij dan anderen negatief kunnen adviseren, dat wil ik helemaal niet.

Dan ook nog praktische overwegingen. Ter vergelijking: het is vaak sneller en goedkoper om een nieuwe motor in een een auto te hangen dan om de motor los te gooien uit te zoeken welke onderdelen defect zijn, nieuwe te plaatsen en de motor weer in elkaar te zetten. Naar analogie hiervan: een herinstallatie leek mij VOOR HEM  op dat moment de beste en snelste oplossing.

Nu nog een punt voor iedereen op dit forum. Het is de bedoeling dat we anderen helpen. Het is - volgens mij - niet de bedoeling dat andermans problemen onze oefenstof worden. Geef advies als je er verstand van hebt, hou je mond dicht als je er geen verstand van hebt en zeg dat iemand iets kan PROBEREN als je het ook niet zeker weet. Zo kan hij je ook niet kwalijk nemen als je advies niet (geheel) juist bleek achteraf.

Tot besluit: Ik heb ECHT respect voor je bijdragen hier (mocht je uit bovenstaande niet dat gevoel krijgen)

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt.

hosti

  • Gast
Domme fout
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/27, 22:14:58 »
Ok ;) Voor een keer wil even door de vingers zien, hoewel je in de verste verste geen nieuwe install wilt doen omdat je source.list "corrupt" is met een woordje "apt-get".
Volgens mij kan je echt wel beter leren wat je fout hebt gedaan - zeker als je fout zo simpel op te lossen is. Reden te meer om uit te pluizen hoe je je source.list kan wijzigen is het feit dat talloze gebruikers deze ongetwijfeld al honderde malen manueel hebben aanpepast om toch *die oh zo nodige upgrades van beryl* binnen te halen. Daarenboven komt dat deze lijst belangrijk is om in te zien hoe je je systeem kan upgraden, en waarom net niet dat pakket binnenkwam dat je zou wensen.

Ik ben akkoord met je uitleg maar plaats er wel een kantlijn bij: een nieuwe install mag, kan, is wenselijk op voorwaarde dat je probleem echt te hoog is voor *beginnersniveau - een simpele fout als een onjuiste string in je sources is een ideale startersoefening.

Merk op: ik heb al tientallen keren een nieuwe Suse install destijds gedaan, maar enkel omdat de kernel, opstartloader verziekt was... niet omdat m'n grafische server eruit lag (om een voorbeeld te noemen)

Offline mcgyver

  • Lid
Domme fout
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/27, 22:31:00 »
Lees goed: was niet alleen een defecte sources.list. Anders was het inderdaad heel simpel geweest. Dank voor je begrip ;)

hosti

  • Gast
Domme fout
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/27, 23:33:19 »
Ik begrijp het wel hoor. Ik zie alleen niet in waarom-ie het *probleem tot op de boden uitpluist... alleen zo leer je wat (en laat nu linux net niet opgeven zijn)

joeres

  • Gast
Domme fout
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/28, 01:46:53 »
een betere source.list kun je hier vinden op het forum: namelijk sorgen door kiwinote

Geplukt van het forum (te vinden onder auteur kiwinote)

Na de installatie van de nieuwe sources.list werkt bij mij alles (mediabestanden e.d.) (zoeken onder joeres)
problemen met windows media

vrg Joeres

--------------------------

Sorgen-1.0.2 is uit!  Aan allen wordt aangeraden om naar de nieuwe versie te upgraden

Een jaar nadat ik hier mijn eerste bericht postte heb ik nu de eerste versie van een eigen programma af, Sorgen. Sorgen is een sources.list generator  die geschreven is in c++. Het idee is een tijdje geleden onstaan, sindsdien is er voor edgy een gelijksoortig programma ontstaan, en is de source-o-matic sterk verbeterd.

Wat kan Sorgen?
Sorgen beschikt over een cli. Allereerst controleert Sorgen dat er ubuntu wordt gedraaid, registreert het welke versie en wordt er een backup gemaakt van de huidige sources.list met een timestamp (te vinden in /etc/apt/sorgen.sources.list.backup.yymmdd-hhmmss). Hierna worden er vragen gesteld waarmee een nieuwe sources.list kan worden gemaakt. De keys worden nu ingevoerd. Aan het eind wordt het sources.list opnieuw ingelezen (sudo apt-get update).

Verbeteringen van sorgen-1.0.2 tov sorgen-1.0.1:
GPG-sleutels toegevoegd van wine en opera
Edgy en Feisty-commercial
Dapper ondersteuning weg van KDE en Koffice
Nieuwe Beryl repos en Feisty ondersteuning
Feisty ondersteuning van Medibuntu
PPC ondersteuning van Seveas (niet alle pakketen)
Logbestand is altijd te vinden in ~/.sorgen.log

Verbeteringen van sorgen-1.0.1 tov sorgen-1.0.0:
Duidelijke uitleg
Datestamp op backups
Alle countrycodes bruikbaar
Probleem met sources opera opgelost

Wat gaat Sorgen in de toekomst kunnen?
Dit is natuurlijk allemaal onder voorbehoud
Verbeterde backups.
Architectuur automatisch herkennen.
Een zeer goede logfile.
No-save mode waarin voorbeeld sources.list's kunnen worden gemaakt.
Sources.list inlezen en repareren.
Dist-upgrades uitvoeren.
CD ondersteuning.
GUI, nadat ik me verdiept heb in gtkmm of glade.
Eendezelfde 'engine' als source-o-matic?
Nog veel meer.

Foutmeldingen
Als u een fout krijgt van "E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable) E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?", dan zal u synaptic moeten afsluiten waarna u "sudo apt-get update" handmatig uit moet voeren of sorgen opnieuw zal moeten draaien.

Hoe installeer ik Sorgen?
Sorgen zit voorlopig op een google-site, in de toekomst kan dat veranderen. Het deb draait op alle architectures vanaf dapper.
Installeren gaat met de volgende commando's:
Code:

wget http://sorgenupstream.googlepages.com/sorgen_1.0.2_all.deb
sudo dpkg -i sorgen_1.0.2_all.deb
sudo sorgen

Fouten en opmerkingen kunnen in dit thread gepost worden. Ik zou het erg op prijs stellen als u de volledige schermweergave, de sources.list en de .sorgen.log, die te vinden is in ~/.sorgen.log, zou posten.

Veel plezier,
Kiwinote

Laatst bewerkt door Kiwinote (04-03-2007 17:30:41)

Linuxnoob

  • Gast
Domme fout
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/28, 11:49:56 »
Mss was een herinstallatie niet mogelijk.

Maar Linux opgeven doe ik niet ze (hoe erg is het trouwens als je al na 1 foutje , nog wel door je eigen fout dan. al alles wilt opgeven?).

Men pc'ke bolt terug. Nu eens zien of ik men vervloekte audigy 2 kan laten werken ipv het moederbord-geluidskaartje.

Effe wat op het forum zoeken denk ik.  Maar jullie mogen altijd advies geven uiteraard :).

Dank voor het begrip.

Linuxnoob