Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....  (gelezen 3028 keer)

Joop67

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Gepost op: 2007/10/30, 16:59:29 »
Sinds vorig jaar regelmatig gebruiker van Ubuntu. In de vorige versies lukt het me om XP en Ubuntu te sharen. Met de nieuwe 7.10 versie helaas niet; ik kan er vanaf XP kant niet in en vanaf Ubuntu idem dito.

Wat heb ik zelf geprobeerd: bij XP een netwerkverbinding maken en verbindingen en mappen sharen...
Bij Ubuntu 7.10 Samba geinstalleerd, gebruiker aangemaakt + passwrd en de home folder gedeeld... Kan beide PC 's zowel van Windows (XP geeft aan dat er -toch- geen autorisatie is) als bij Ubuntu zien (de Ubuntu-kant .... -geeft aan dat mappen niet helemaal geopend kunnen worden-)

Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand een hele simpele stappenplan  hoe je mappen over en weer kunt delen?

Alvast dank!

MaVaEe

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/31, 20:12:21 »
Citaat van: Joop67
Sinds vorig jaar regelmatig gebruiker van Ubuntu. In de vorige versies lukt het me om XP en Ubuntu te sharen. Met de nieuwe 7.10 versie helaas niet; ik kan er vanaf XP kant niet in en vanaf Ubuntu idem dito.

Wat heb ik zelf geprobeerd: bij XP een netwerkverbinding maken en verbindingen en mappen sharen...
Bij Ubuntu 7.10 Samba geinstalleerd, gebruiker aangemaakt + passwrd en de home folder gedeeld... Kan beide PC 's zowel van Windows (XP geeft aan dat er -toch- geen autorisatie is) als bij Ubuntu zien (de Ubuntu-kant .... -geeft aan dat mappen niet helemaal geopend kunnen worden-)

Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand een hele simpele stappenplan  hoe je mappen over en weer kunt delen?

Alvast dank!
Hier heb ik hetzelfde probleem...

Offline ivo

  • Lid
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/31, 20:42:11 »
Hier idem. Voordat ik de Gutsy Gibbon installeerde kon ik met de Feisty Fawn wel mijn 2 Vista en 1 XP bak zien. 't Was wel niet erg stabiel, soms zag ik niet alles of kon ik bepaalde shares niet benaderen die een ander moment wel te zien of te benaderen waren. Nu met de 7.10 helemaal nada. Aan de kant van Vista en XP machines is niets veranderd.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Taygeto

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/31, 22:23:40 »
Mss eens proberen om in XP ook een wachtwoord in te stellen. Mss is "onbeveiligd" delen ook niet meer ondersteund in Gusty (zoals ook het geval is in Vista)? Het is maar een ideetje...

Joop67

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/02, 21:38:34 »
Helaas, met wachtwoordbeveiliging kom ik op hetzelfde uit: vanuit XP krijg ik de melding dat ik geen machtiging heb voor de Ubuntu PC/ voor Ubuntu: mapinhoud (XP) kan niet worden weergegeven... (de melding blijft in elk wel consequent :) )  Heb ook nog eens gekeken of een firewall niets blokkeerd, is ook niet het geval)

Een ander punt wat ik nog heb geprobeerd is ook de Ubuntu-pc aanklikken (op netwerken) bij verificatie wachtwoord invoeren, het (willekeurige) wachtwoord wat door de ubuntu pc is ingesteld wordt niet herkent...(en is na controle bij gebruikers engroepen weer teruggesprongen op handmatig instellen)

Rest my case: 'k blijf dus zoeken naar een simpele oplossing....

anneke

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/04, 19:02:14 »
joop kijk eens naar dit filmpje op you tube dat werk 100% heb het zelf ook gedaan

http://nl.youtube.com/watch?v=Ad17kma8rNM

succes Ann

Offline emargen

  • Lid
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/05, 11:04:18 »
In topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11166 is e.e.a. goed beschreven.......het meest nuttige deel voor mij was:

"Al een geruime tijd ben ik bezig om samba werkende te krijgen op mijn Linux (Ubuntu) server/fileserver.
Na flink zoeken met Google voor een oplossing, heb ik veel topics gevonden met hetzelfde of bijna hetzelfde probleem die ik had.
Veel mensen zien een zeer belangrijk ding over het hoofd of vergeten het, maar als je het weet dan is het zo als altijd…………. simpel
sudo smbpasswd -a [gebruiker] was voor mijn de bottleneck..........................."

Joop67

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/05, 16:54:39 »
Dank voor jullie tips, 'k ga met beide aan de slag ('t zal vast een "IBM-probleem" zijn, stekker vergeten in het stopcontact te  steken) 'k Laat weten of t gelukt is...

que

  • Gast
XP en Ubuntu 7.10 sharen lukt niet....
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/10, 20:52:38 »
het youtube flimpje was de oplossing bij mij