Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar blijft het programma?  (gelezen 1166 keer)

InterFerencz

  • Gast
Waar blijft het programma?
« Gepost op: 2006/09/15, 10:38:45 »
hallo allemaal. Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ferencz en ben na jaren frustratie en een hoop geld eindelijk overgastapt op Linux. Ubuntu natuurlijk! Ik ben zeer onder de indruk en had niet verwacht dat het allemaal zo goed en vooral makkelijk en snel zou werken. Ik heb alleen een klein probleempje. Als ik een programma heb ge

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Waar blijft het programma?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/15, 10:50:27 »
Soms neemt een programmeur niet de moeite om een snelkoppeling te plaatsen in het menu. Je kunt het progje dan starten vanuit een terminalschermpje, simpelweg door z'n naam in te tikken en op Enter te drukken.

Terminalschermpje start je zo: Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster. Als het progje bijvoorbeeld "Webbo" heet, dan tik je gewoon "webbo" in en druk je op Enter.

Zo ziet het eruit:

gebruiker@gebruiker-desktop:~$ webbo

Druk op Enter.

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Waar blijft het programma?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/15, 10:52:56 »
om welke progs gaat het precies?

Saamelainen

  • Gast
Waar blijft het programma?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/15, 10:53:27 »
Soms staat een nieuw programma niet meteen in het menu onder Toepassingen. In de meeste gevallen helpt het om dan even af te melden en opnieuw in te loggen. Reboot is niet nodig. Staat het er nu nog niet bij dan kun je met de Menu-editor Alacarte zelf een link naar het programma maken door de juiste naam in kleine letters in de opdrachtregel te typen of door naar de juiste bestandsnaam te bladeren.
Deze tekst heb ik uit dit topic gehaald.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3399/1

Succes.

InterFerencz

  • Gast
Waar blijft het programma?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/15, 13:19:43 »
Citaat van: leoquant
om welke progs gaat het precies?
Het gaat om Wine en Rosegarden.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Waar blijft het programma?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/15, 14:05:44 »
wine moet even "wakker" gemaakt worden,  of configureerd worden! :) na deze how-to, vraagt wine aan elk -exe- bestand, of het door WINE geinstalleerd moet worden. eerst de how-to:
https://wiki.ubuntu.com/NlWineHowto

succes

InterFerencz

  • Gast
Waar blijft het programma?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/15, 14:38:30 »
Citaat van: leoquant
wine moet even "wakker" gemaakt worden,  of configureerd worden! :) na deze how-to, vraagt wine aan elk -exe- bestand, of hij door WINE geinstalleerd moet worden. eerst de how-to:
https://wiki.ubuntu.com/NlWineHowto

succes
Ok, bedankt. Ik kan ze nu opstarten, alleen nog een vraagje; hoe kan ik een snelkoppeling op het buroblad plaatsen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Waar blijft het programma?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/15, 15:01:36 »
ga naar -toepassingen-  -hulpmiddelen-  -alacart-
open alacart: kies voor bepaald menu, bijv. spelletjes.
open daarna -bestand-  -nieuw menu item-  vul daar de naam
van het prog.(dezelfde naam waardoor het prog in de terminal opstart) in. daarna kun je een icoon kiezen. het icoon komt bij de lijst met toepassingen te staan.daarna kun door op het icoon rechts te klikken, kiezen voor -snelkoppeling op buroblad plaatsen-.

InterFerencz

  • Gast
Waar blijft het programma?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/15, 16:36:45 »
Dank je wel, nu kan ik aan de slag.