Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?  (gelezen 752 keer)

Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?
« Gepost op: 2017/09/17, 14:18:57 »
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje en kan via de zoekfunctie geen oplosing vinden.
Voor mijn vroegere site had ik een aantal ttf-fonts gemaakt, die ik ivm het
opmaken van pagina's voor mijn komende site nodig heb, maar het lukt
niet die geïnstalleerd te krijgen via een MOVE in Midnight commander.
Wie kan mij vertellen hoe ik de (5 kalligrafische) fonts toch ter beschikking
krijg, ook voor tekenprogramma's als Gimp en de Office-suite

Bij voorbaat dank

Antoine Tammer, Enkhuizen aka ekhnaton
PS Op de laptop staat Ubuntu 16.04 LTS
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/17, 14:22:57 »
Het is mogelijk op .ttf te klikken en dan in het geopende venster op installeren te klikken.

De andere optie, plaats .ttf in
/usr/share/fonts/truetype

Voor jezelf in persoonlijke map
/home/<gebruikert>/.fonts (evt .fonts aanmaken)

Maar ik heb toch enige bedenking bij het doel. Zijn het zelf gemaakte lettertypes? Staan die wel op de pc van bezoekers? Want als ik die niet op mijn pc geinstalleerd heb zie ik ze niet want worden ze vervangen door standaard ingestelde.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/17, 15:13:25 »
THX partyrabbit,

Het leek toen ik het probeerde mis te gaan omdat niet de fontviewer maar  IrfanVue (ja, ik kan helaas geen linux-equivalent vinden) opkwam.
Vervolgens maar via Open met... de viewer gebruikt en na een misser (Kan font niet installeren) lukte de pogingen wel.
In mijn site geef ik op de welkomstpagina aan welke fonts het zijn en op de Links-pagina staan ze zowel afzonderlijk als in één zip-file om te downloaden.
Even hebben we overwogen om dat als pre-install via de browser te doen, zodat de site gelijk opkomt zoals hij is bedoeld, maar daarvan hebben we afgezien. De kijker KAN wel maar HOEFT niet de fonts te gebruiken.
Groet en nogmaals dank
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/17, 17:40:24 »
Dus geregeld? Mooi dan.

De simpelste manier vind ik om ze in de map te kopieren zodat ze over de hele pc beschikbaar zijn (ook andere accounts).
/usr/share/fonts/truetype

En nee automatische install zal tegenwoordig niet meer gewaardeerd worden, als het al niet waarschuwingen op levert. Dat hebben mensen niet graag, dat een site gaat installeren. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/17, 19:13:40 »
Ik ben veel bezig met design en dtp. Ik heb daarom een grote verzameling fonts. Die zet ik altijd in de .fonts map in mijn thuismap. Daarmee zijn ze alleen voor mij beschikbaar.

Voor alle anderen die onder een ander account op mijn linux systeem inloggen is dat fijn. Die worden niet verrast door mijn grote verzameling fonts waaruit ze maar heel moeilijk een goede keuze kunnen maken.

Een ander voordeel is dat de .fonts map automatisch meegaat in mijn backup van de thuismap. Daarbij is het goed te weten dat alle data op een externe harde schijf worden bewaard.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe kan ik zelfgemaakte ttf-fonts installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/18, 12:53:10 »
Ik ben veel bezig met design en dtp. Ik heb daarom een grote verzameling fonts. Die zet ik altijd in de .fonts map in mijn thuismap. Daarmee zijn ze alleen voor mij beschikbaar.

Voor alle anderen die onder een ander account op mijn linux systeem inloggen is dat fijn. Die worden niet verrast door mijn grote verzameling fonts waaruit ze maar heel moeilijk een goede keuze kunnen maken.

Begrijpelijke keuze.
Kwestie van noodzakelijke voorkeur inderdaad.
Hier zijn meer gebruikers die van de vele fonts gebruik maken en dan is de 'alle accounts' optie weer handiger.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore