Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios flashen  (gelezen 2411 keer)

Offline Mshraks

  • Lid
Bios flashen
« Gepost op: 2011/04/10, 12:04:23 »
Ik ben tot de ondekking gekomen dat mijn moerderbord weer een BIOS update nodig heeft, leg alweer een aantal versies achter.
Nu heb ik voorheen en met succes vele malen de BIOS weten te flashen maar dat was onder Windows.

Probleem is nu dat ik het voor het eerst moet gaan doen onder Linux ( Ubuntu ).

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat de procedure is?
Ik heb de meest update versie al van de MSI website gedownload en uitgepakt maar zoals verwacht is dit wel een exe. bestand.
Graag wat advies hierover is welkom.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios flashen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/10, 12:11:14 »
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Mijn PC wordt in sept 5 jaar oud ,maar heb nog nooit mijn bios geflasht zie er ook geen reden voor of toe.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 12:12:56 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Bios flashen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/10, 12:14:18 »
Als je een waaghals bent zou je kunnen flitsen via Wine ! (ik heb dat een keer gedaan en dat ging goed)

 = OP EIGEN RISICO !!

Maar zoveel updates voor je BIOS ??? Dat is eigenlijk hoog uitzonderlijk. Ik zou het gewoon zo laten als ik jou was.

Lees misschien eerst de release notes van die update voor je BIOS = mogelijk zelfs niet nodig voor je systeem.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 12:16:33 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Bios flashen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/10, 12:21:16 »
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Mijn PC wordt in sept 5 jaar oud ,maar heb nog nooit mijn bios geflasht zie er ook geen reden voor of toe.

Heb ik niet veel aan want ik heb geen USB stick. ;)
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Bios flashen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/10, 12:23:24 »
Als je een waaghals bent zou je kunnen flitsen via Wine ! (ik heb dat een keer gedaan en dat ging goed)

 = OP EIGEN RISICO !!

Maar zoveel updates voor je BIOS ??? Dat is eigenlijk hoog uitzonderlijk. Ik zou het gewoon zo laten als ik jou was.

Lees misschien eerst de release notes van die update voor je BIOS = mogelijk zelfs niet nodig voor je systeem.

Ik loop 2 versies achter en beide nieuwere versies geven volgens de beschrijving een performance verbetering op zowel de processor als de RAM.
En dat kan ik wel gebruiken want Windows draaien op mijn systeem is onmogelijk gezien de oneindig vele BSOD die ik krijg.
Vandaar dat ik nu Ubuntu only draai op mijn systeem.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios flashen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/10, 12:39:17 »
BIOS flitsen via Wine, zou ik beslist nooit doen. Vragen om moeilijkheden.

Investeer eens een paar losse euri in een USB-staafje, dan kun je je BIOS op de goede manier flitsen:
http://www.paradigit.nl/PARADIGIT/product/ZPR_02OPS/05_MEMUSB/productdetails/10023257/ADATA_Classic_USB_stick_4GB_USB_2_0/AC906_4G_RBK/default.aspx

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Bios flashen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/10, 12:43:55 »
Kan het ook middels een tijdelijke Dual-boot met Vista?
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios flashen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/10, 12:45:31 »
Kan het ook middels een tijdelijke Dual-boot met Vista?

Jahhh..... Maar als je nog geen USB-geheugenstaafje bezit, dan is het anno 2011 sowieso hoog tijd om zo'n ding eens aan te schaffen, hè...  ;)

Offline kasper2

  • Lid
Re: Bios flashen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/10, 14:10:54 »
Ik loop 2 versies achter en beide nieuwere versies geven volgens de beschrijving een performance verbetering op zowel de processor als de RAM.
En dat kan ik wel gebruiken want Windows draaien op mijn systeem is onmogelijk gezien de oneindig vele BSOD die ik krijg.
Vandaar dat ik nu Ubuntu only draai op mijn systeem.

Misschien een beetje offtopic, maar ik denk toch dat je het probleem ergens anders moet zoeken dan in een verouderd BIOS. Ik neem aan dat het om het systeem in je signature gaat?
In dat geval zou ik eens naar de instelling van je RAM kijken. Ik vermoed dat het op een te lage spanning draait en daardoor crashes veroorzaakt. Op de site van de fabrikant van je RAM kun je de specificaties waarschijnlijk wel vinden. Ik vermoed dat je BIOS het RAM op 1,5V laat draaien, omdat dat de standaardspanning van DDR3 is. De meeste geheugenrepen zijn gemaakt voor hogere spanningen. ALs je die op 1,5V laat werken kunnen ze je systeem instabiel maken.
Ik heb een vergelijkbaar systeen (zelfde processor en ook een moederboard met een chipset uit de 700 serie). Ik had eerst ook vaak BSOD's en crashes als ik Windows draaide. Ook Ubuntu liep nog wel eens vast als het systeem belast werd. Sinds ik de spanning van mijn RAM heb verhoogd loopt het systeem wel stabiel.

En nu ontopic: BIOS flashen via Wine zou ik (zoals Pjotr al zei) ook NOOIT doen. Dat is vragen om problemen. Waarschijnlijk heeft je moederboard wel een optie om via een USB stick te flashen, wat mijn voorkeur is boven flashen via WIndows of met de Unetbootin zoals in een paar posts hierboven beschreven. Een USB stick hoeft je nog geen 5 euro te kosten en ze komen niet alleen van pas bij het flashen van een BIOS. Het kan je ook nog eens heel wat blanco cd's schelen als je Ubuntu (of andere Linux distro's) in het vervolg vanaf een USB-stick installeert, dus het verdient zichzelf ook nog eens terug.
Alles is relatief

Re: Bios flashen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/10, 15:35:14 »
Nog gemakkelijker is een CD-tje branden en daarmee opstarten (even opstartvolgorde in Bios veranderen). Ik heb dat al gedaan met een Intel-moederboard en het ging zonder problemen. Maar het blijft natuurlijk een riskante onderneming die wel eens verkeerd uit kan pakken. Ik laat me er niet door weerhouden, maar iemand die niet weet wat ie doet kan het beter achterwege laten!

gegroet,
mr
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.