Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] automatisch schijf aankoppelen na wijzigen bestandssysteem  (gelezen 8320 keer)

rpoppel

  • Gast
Ik heb een tijdje ubuntu 8.04 gebruikt gehad maar heb het eraf gegooid omdat ik alleen mijn c schijf kon gebruiken. Ik heb nog 2 HD's in mijn pc zitten. Is het mogelijk onder Ubuntu deze ook te gebruiken zoals je het in windows doet?

Moest toen heel omslachtig te werk gaan. Films downloaden op de c schijf daarna handmatig verplaatsen naar een andere schijf. als ik wilde branden weer verplaatsen naar de c schijf en daarna pas fikken.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/07, 01:34:30 door rpoppel »

Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/05, 12:22:05 »
Wanneer je die schijven mount aan een map in je /home zal je niet dit soort problemen hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/05, 13:16:46 »
Bedankt voor je reactie. Heb nu Ubuntu 8.04.1 opnieuw geinstalleerd. De beide andere schijven zijn nog NTFS. Neem aan dat dit nog een probleem is?

Citaat
Wanneer je die schijven mount aan een map in je /home zal je niet dit soort problemen hebben.
Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dit doe? ben echt nog een noob met linux maar wil het zo graag leren.  XD

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/05, 15:44:15 »
Op je eerste vraag kan ik antwoorden.
NTFS is geen probleem voor Ubuntu 8.04. Deze kan zowel lezen als schrijven naar NTFS.

Op je tweede vraag ben ik niet volledig zeker. Het kan dat je harde schijven niet voorkomen in FSTAB. Dan moet je die handmatig toevoegen, maar daar ben ik geen expert in :)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/05, 15:51:42 »
Ik denk dat dit je wel zal helpen
Systeem->beheer->synaptic
zoeken naar pysdm

later "sudo pysdm" in de terminal intypen
en je hebt een gui om je harde schijven mee te laten koppelen.

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/05, 16:48:25 »
Ok bedankt ga aan de slag ermee.

Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/05, 18:06:43 »
Op je eerste vraag kan ik antwoorden.
NTFS is geen probleem voor Ubuntu 8.04. Deze kan zowel lezen als schrijven naar NTFS.

Op je tweede vraag ben ik niet volledig zeker. Het kan dat je harde schijven niet voorkomen in FSTAB. Dan moet je die handmatig toevoegen, maar daar ben ik geen expert in :)
Fout. Het is een zeer slecht idee om /home op een NTFS-schijf te zetten. De NTFS-ondersteuning van Linux is beperkt, want het kent geen ondersteuning voor bestandsrechten. Bepaalde bestanden in /home/username moeten bepaalde rechten hebben, anders zul je niet kunnen inloggen. Denk aan ~/.dmrc .

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/05, 18:09:42 »
Fout. Het is een zeer slecht idee om /home op een NTFS-schijf te zetten.

+1

Beslist niet doen. Ubuntu hoort op een partitie die is geformatteerd in EXT3. Geldt ook voor de /home.

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/05, 18:19:37 »
@Pjotr: Ik heb zojuist je site doorgenomen en moet je zeggen, het wordt allemaal goed uitgelegd.

Verder is dan mijn vraag, Ubuntu draait inmiddels als een zonnetje. Is het überhaupt dan mogelijk mijn overige 2 HD' s ook te gebruiken voor oa. downloads op te zetten? Het hoeft van mij niet een NTFS formaat te zijn hoor. Zal het proberen uit te leggen. In Windows kom ik downloaden en de bestanden opslaan op D of E schijf. Nu ik Ubuntu gebruik kan ik alleen downloaden op de Ubuntuschijf (was in Windows C) en daarna moet ik ze handmatig verplaatsen naar een andere schijf. Wil ik ze daarna branden moet ik ze eerst weer verplaatsen naar de hoofdschijf.

Edit: iso files kan ik wel rechtstreeks branden met Nero linux. Muziek kan ik ook afspelen vanaf de andere schijf, Films kan ik alleen iso files afspelen en niet VIDEO_TS mappen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/05, 18:29:13 door rpoppel »

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/05, 19:44:12 »
Fout. Het is een zeer slecht idee om /home op een NTFS-schijf te zetten.

Misschien ligt het aan mij, maar voor zover ik het goed kan lezen is gezegd om de schijven te koppelen aan een map in de /home partitie. Er is niet gezegd dat /home op een NTFS geplaatst moet worden.

@rpoppel: waarom niet één data partitie/schijf waarmee je vanuit windows èn Ubuntu leest?

Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/05, 19:47:36 »
Fout. Het is een zeer slecht idee om /home op een NTFS-schijf te zetten.

Misschien ligt het aan mij, maar voor zover ik het goed kan lezen is gezegd om de schijven te koppelen aan een map in de /home partitie. Er is niet gezegd dat /home op een NTFS geplaatst moet worden.

@rpoppel: waarom niet één data partitie/schijf waarmee je vanuit windows èn Ubuntu leest?
Volgens mij heb je gelijk ;) In ieder geval, ik raad het ten zeerste af, mocht de topicstarter dat van plan zijn.

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/05, 19:55:17 »
@rpoppel: waarom niet één data partitie/schijf waarmee je vanuit windows èn Ubuntu leest?
Ik heb geen Windows meer op mijn pc staan. Alleen Ubuntu staat erop. Heb me maar gewoon in de diepe gegooid en moet zeggen werkt al aardig goed alleen krijg dit niet voor elkaar of ik snap dit gedeelte niet. Het moet toch in Ubuntu alleen mogelijk zijn te werken met meerdere schijven?

Edit; moet ik de schijven misschien formateren voordat het pas werkt?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/05, 20:01:35 door rpoppel »

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/05, 20:34:29 »
@rpoppel: waarom niet één data partitie/schijf waarmee je vanuit windows èn Ubuntu leest?
Ik heb geen Windows meer op mijn pc staan. Alleen Ubuntu staat erop. Heb me maar gewoon in de diepe gegooid en moet zeggen werkt al aardig goed alleen krijg dit niet voor elkaar of ik snap dit gedeelte niet. Het moet toch in Ubuntu alleen mogelijk zijn te werken met meerdere schijven?

Edit; moet ik de schijven misschien formateren voordat het pas werkt?
Als er geen belangrijke gegevens opstaan en je hebt idd geen windows meer zou ik niet aarzelen en ze allebei als ext3 formatteren.

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/06, 01:33:52 »
Zo het is me gelukt  =D. Beide schijven zijn geformatteerd naar ext3 en zijn nu terug te vinden in /media

Alleen wat me bij beide schijven opvalt is dat er een mapje lost+found opstaat van rond de 3 GB. Zie hieronder screenshot. Heb ik iets fout gedaan?


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/06, 02:12:12 »
Heb je met de rechtermuisknop geklikt op het mapje en bij de eigenschappen gezien dat het 3 GB is?
Of in het mapje gekeken? Zo ja, wat zit er dan in die map?

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/06, 02:23:28 »
De map kan ik niet openen. Dat het ruim 3 GB in beslag neemt zag ik in partitiebewerker. Bij gebruikt, neem aan dat het die map dan is?


Als ik bij de eigenschappen van de map kijk zie ik dit:


En de map kan ik niet openen. krijg de melding:


Zelfde probleem op beide schijven.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/06, 02:29:44 »
Even op alt-F2 drukken en dan gksudo nautilus uitvoeren.
Nu kan je wel in die map kijken.

Overigens wordt er van elke partitie een bepaald percentage gereserveerd voor de root-gebruiker, zodat er altijd wat ruimte vrij blijft voor essentiële systeemtaken.
Dit zou het verschil wel eens kunnen zijn.

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/06, 02:38:09 »


De map desktop is leeg. Is er geen mogelijkheid om die map te verbergen?

Citaat
Overigens wordt er van elke partitie een bepaald percentage gereserveerd voor de root-gebruiker, zodat er altijd wat ruimte vrij blijft voor essentiële systeemtaken.
Dit zou het verschil wel eens kunnen zijn.
Ok weten we dat ook weer.  =D
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 02:41:02 door rpoppel »

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/06, 10:22:25 »


De map desktop is leeg. Is er geen mogelijkheid om die map te verbergen?

Citaat
Overigens wordt er van elke partitie een bepaald percentage gereserveerd voor de root-gebruiker, zodat er altijd wat ruimte vrij blijft voor essentiële systeemtaken.
Dit zou het verschil wel eens kunnen zijn.
Ok weten we dat ook weer.  =D
Dat is de desktop van de root. Ik zou daar niet durven mee klooien ;).

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/06, 11:35:51 »
Uit je opmerking begrijp ik dat dit normaal is en dit moet laten staan?  =D

Edit: Het volgende probleem speelt zich nu af. Als ik de pc herstart heb en naar locaties > media van 500.1 GB of 320.1 GB ga krijg ik de volgende melding:


Ik moet ze  eerst via partitebewerker aankoppelen aan /media/sdb1 voordat ik ze kan openen, volgens mij gaat er iets niet goed?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 12:19:55 door rpoppel »

Piet Vanraad

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/06, 13:05:56 »
Ik had een gelijkaardig probleem. Ik heb een apparte schijf in de computer zitten waar alle foto's op staan. Die schijf staat nog in fat32 (een bestandsysteem, voorloper van ntfs). Iedereen bij ons thuis moet aan die schijf kunnen, gemakkelijk foto's er op zetten, bewerken, branden, etc... Omdat die schijf vast in de pc zit (het is geen externe usb schijf bv) wil ik ook dat die schijf steeds aangekoppeld is. Ubuntu heeft die tijdens het installeren als volgt in '/etc/fstab' geplaatst:
# /dev/sda8
UUID=48D4-B604  /fat32          vfat    utf8,umask=007,gid=46 0       1

Dit vorige kun je natuurlijk niet letterlijk overnemen, maar stel dat je schijf op '/dev/sdb1' zit (dit zal je zelf moeten uitzoeken, gebruik bv gparted) en dat je die steeds gemount wil hebben op /mnt/ntfs. Maak dan eerst de map /mnt/ntfs aan (start de terminal met 'ALT+F2 gnome-terminal'):
sudo mkdir /mnt/ntfsVoeg dan aan je '/etc/fstab' het volgende toe (gebruik bv 'sudo nano /etc/fstab'):
/dev/sdb1 /mnt/ntfs ntfs rw,user,exec,utf8 0 0

Test nu of alles werkt en voer als gebruiker het comando 'mount /mnt/ntfs' uit. Geen fouten? Test eens of je kan schrijven als gebruiker: 'touch /mnt/ntfs/test && rm /mnt/ntfs/test'. Alles nog steeds goed. Ok, dan zal vanaf nu telkens je bestandssysteem aangekoppeld worden op /mnt/ntfs.

Nu wil je het nog iets gemakkelijker maken voor je gebruikers, voeg de nodige symbolische linken toe met het comando 'ln -s /mnt/ntfs/Downloads /home/rpoppel/Downloads'.

Waarschijnlijk kan alles wel op de één of andere manier via de gui (zonder terminal te gebruiken), maar dit uitleggen zou een stuk moeilijker zijn! Komt daarbij dat de console gebruiken vaak veel sneller werkt in deze gevallen.. Ik raad je wel aan om voordat je een bepaald commando uitvoert er eerst de man pagina van leest: commando 'man man'.

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/06, 13:13:05 »
Bedankt voor je reactie maar ik denk niet dat dit gaat lukken omdat mijn HD's geen NTFS (meer) zijn maar ext3. Toen ze nog NTFS waren bleven ze wel aangekoppeld ook na een reboot. Echter nu het ext3 is niet meer.

Toen ik erachter kwam dat de schijven onder NTFS wel toegankelijk waren via /media was ik al te laat, want ik had de eerste schijf al geformatteerd.  :rolleyes: Ga zo maar weer eens wat aan het uitvogelen. Zal nog laten weten wat het resultaat is.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 13:32:26 door rpoppel »

Piet Vanraad

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/06, 13:35:10 »
pipe mijn vorig bericht door 'ed ,s/ntfs/ext3/g'

hint: 'man pipe', 'man ed'  (pak het eerste commando niet te letterlijk op)

Wat ik bedoel: je kan toch nog altijd alles in orde brengen, wijzig overal ntfs met ext3.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 13:37:47 door Piet Vanraad »

rpoppel

  • Gast
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/06, 13:53:06 »
Alles is al ext3, alleen ik raak compleet in de war van al die commando's. Ben er net mee begonnen en helaas begrijp ik het niet echt.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 13:56:29 door rpoppel »

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu vraagje
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/06, 13:59:13 »
Alles is al ext3, alleen ik raak compleet in de war van al die commando's. Ben er net mee begonnen en helaas begrijp ik het niet echt.
Piet Vanraad bedoelt dat je alles wat automatisch gemount wordt (bij het opstarten) kunt aanpassen in het configuratiebestand fstab. Dit bestand bevindt zich in de root-directory /etc. Je kunt het bestand bewerken om je schijven automatisch gemount te zien.
Dat doe je op de manier die Piet beschrijft.

@Piet: tegenwoordig zie je in fstab de vreemdste UUID's staan. Heeft iemand een idee hoe je die vindt van schijven die nog niet in fstab staan. Of mag je gewoon hun /dev/... gebruiken? Zo ja, waarom dan die UUID?

[edit]
De UUID vind je dus met volgend commando: sudo vol_id -u /dev/hda1 (voor schijf hda1)
De vraag over het waarom van UUID's blijft daarmee nog altijd staan.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 14:07:46 door mp »