Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie mislukt  (gelezen 1925 keer)

Gast

  • Gast
Installatie mislukt
« Gepost op: 2005/11/15, 22:02:09 »
Hallo,
Ben een newbie met linux, en zit met het volgende:
Ik heb een nwe. 120 GB S-ATA schijf waar ik Ubuntu op geistalleerd probeer te krijgen..
Ik loop tegen de volgende problemen aan:
1. Automatisch partities aanmaken via het menu lukt niet. Bij het aanmaken van de 1e partitie blijft het menu op 100% staan en gebeurd er niets. Handmatig aanmaken van partities lukt met veel moeite.
2. De basis bestanden worden gekopieerd. Daarna kom ik in een scherm 'hoofdmenu instalprogramma'. Elke optie die ik hier selecteer krijg ik: installatiestap mislukt..

Kan iemand mij opweg helpen??

Alvast bedankt,
Dennis

yesplease

  • Gast
Installatie mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/16, 01:25:51 »
Dat moet zonder problemen lukken (behalve als je een exotische SATA controller hebt, dan kan het moeilijk zijn). Sommigen hebben een mislukte installatie CD, dat gaat ook niet lukken :) Maar probeer het even opnieuw:

Op een 120GB disk zou ik 3 partities maken  / (root) 5GB, swap 1GB (minder dan 2GB voor i368 ), en de rest /home.

Kies opnieuw handmatig partitioneren in de installatie procedure. Selecteer de disk met je muis en ga naar basic settings. Je moet dan wat dingen invullen (ook als je de bestaande partities wil gebruiken).

root partition; use as Ext3, format yes, mount point /, mount options default, bootable flag on, size 5 GB.

Swap partition; use as swap, bootable flag off, size (less than 2 GB), format yes

home partition;  use as Ext3, format yes, mount point /home, bootable flag off, (mount options default), size  (wat er resteerd).

Je krijgt ook steeds een vraag, put partition at beginning (of zoiets), en daar antwoord ik ja op.

Dennis_H

  • Gast
Installatie mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/17, 19:14:41 »
Hallo,

Ik wil nog even reageren.
Ik had problemen met installeren van Ubuntu.
Maar wat bleek: mijn nieuw(!!) gekochte harddisk was defect.
Heb hem omgeruild, en zie hier! Binnen no time werkt Ubuntu. Naar volle tevredenheid!!

Nog bedankt voor de tip voor het indelen van de schijf.

Dennis

maarten84

  • Gast
Installatie mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/17, 19:27:01 »
Citaat van: Dennis_H
Maar wat bleek: mijn nieuw(!!) gekochte harddisk was defect.
Gewoon even ter informatie, welke merk HD was dit?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/17, 19:41:36 »
Als het antwoord Western Digital is, wel, dan ja, ben ik NIET verbaasd. Ter anekdote: De eerste keer dat ik deze computer gebruikte (met XP): stel wat vanalles af, sluit hem af en start weer op. Wat blijkt? Hij slaat toch wel mijn wachtwoord (admin!) in een bad sector!
Nu kan ik hier eens tevreden zijn met de foutmelding van MS, want dat was wat hij zei ook. Beter was natuurlijk zoals Linux: scannen, onthouden waar de slechte stukken zijn en er afblijven... IMHO is Seagate wel de beste fabrikant. (close gevolgd door Maxtor, maar naar mijn ervaring luidruchtiger).

Maar inderdaad, benieuwd dus :-)

Dennis_H

  • Gast
Installatie mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/18, 08:35:48 »
Het was een Samsung Spinpoint. Toch niet de eerste de beste (vind ik)