Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: init.d scripting  (gelezen 946 keer)

Burned

  • Gast
init.d scripting
« Gepost op: 2008/09/09, 22:24:03 »
hallo

ik wil een eigen start script schrijven. ik ben op zoek naar een goede tutorial waar in staat hoe ik een script schrijf om programma's mee op te starten van af de linux boot.


Robbert

init.d scripting
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/10, 11:12:52 »
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Make_an_rc_script
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=2&chap=4

Is wel voor Gentoo maar init scripts zijn gebaseerd op Sytem V init scripts dus op bijna alle Linuces hetzelfde. Je kunt ook een bestaand script uit de init.d directory gebruiken en deze aanpassen naar je eigen smaak en vervolgens in de juiste runlevel op het juiste moment opstarten.

Burned

  • Gast
init.d scripting
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/10, 16:08:52 »
oki ik ga er mee aan de slag.
bedankt tot zo ver

Burned

  • Gast
init.d scripting
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/10, 17:51:06 »
hallo

ik ben druk bezig met het door spitten van de documenten maar ik snap niet helemaal wat die run levels zijn. als ik mijn pc ssn zet. start hij dan 1 run level of allemaal tegelijk? en als ik een service run onder default word hij dan bie iederkeer opstarten opgestart?

en wat is het rc-update command in ubuntu?

robbert

init.d scripting
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/10, 21:13:55 »
Hé Robbert, welke runlevel precies wat doet weet ik zo snel niet, kun je snel vinden met Google. 5 is in ieder geval de grafische omgeving (X11), 3 is de tekstomgeving om het maar zo banaal te stellen. De andere runlevels verschillen per distro nog wel eens. Er zit er een tussen waarin je systeem gaat als de boel wordt afgesloten, 0 of 1 of 6, weet ik zo snel niet.
Wat het rc-update commando in Ubuntu is weet ik niet. Het enige wat dat commando doet volgens mij is een symlink aanmaken in de directory van de juiste runlevel met daarvoor SXX waarbij XX staat voor wanneer het init script gestart moet worden. Ik doe dat zelf handmatig.
Waar wil je een init script voor aanmaken?