Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten  (gelezen 2598 keer)

kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Gepost op: 2010/07/09, 13:45:22 »
ik heb van de week ubuntu 10.04 geïnstalleerd er stond eerst Windows 2000 professional op, dat is volgens mij vanaf. maar krijg mijn pc nu niet meer opgestart, in de bios herkent ie beide harde schijven die er in zitten niet meer (20 en 40gb). er zit 384 mb ram in alleen van 2 verschillende snelheden pc100 (258 mb) en pc133 (128 mb)   

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/09, 14:43:49 »
Grote kans dat 1 van de harde schijven kapot is waar het opstart programma op stond.


Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/09, 14:49:48 »
het is nogal warm buiten en niet de nieuwste PC.

al eens keer de kast open gehad en stof verwijderd?
ik had trouwens hetzelfde met een oude pc van mij. ik had daarbij de verbindingen opnieuw aangebracht:

computer uit
switch bij de voeding op "0" gezet
aan knop nog even ingedrukt om alle spanning van het moederbord te verwijderen
aan de zijkant achter 2 schroeven verwijderd om paneel los te maken
vervolgens één voor één de kabels van de harde schijven loshalen en weer vast maken voor de volgende los gaat

hoe weet je trouwens dat ze niet meer gezien worden. tot waar werkt het wel?
dan weten we wat meer. klinkt er één piep of meer bij opstarten? dat soort dingen

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/10, 10:35:40 »
Meestal klinkt er geen piep, meestal weergeeft hij:
... has failed

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/10, 12:27:25 »
dit is niet iets waar we genoeg aan hebben.

het gaat om de woorden voor "has failed"
zo kan het alles zijn.

misschien is de floppydrive kapot en staat in de BIOS dat hij eerst naar floppy moet zoeken
mischien is de harde schijf kapot (onwaarschijnlijk als je zegt dat hij geen piepjes geeft omdat eerst de system check voltooid moet zijn)
misschien is de ventilator kapot

kortom veel te veel moglijkheden.

Wat handig is om te weten:
complete error meldingen (in de vorm van een foto of even op papiertje schrijven en dan hier overtypen

Werkte het opstarten met ubuntu eerst wel? Zo nee: Weet je zeker dat het installatieproces goed ging?
Welke versie van ubuntu heb je? (volgens mij zijn de nieuwere versies wat veeleisender waardoor hij niet wil opstarten)

Wanneer je opstart van de live cd en kiest voor "try ubuntu" start het systeem dan wel op?
Zo ja: zie je dan beide harde schijven in "mijn computer"

als je niet tot deze stappen komt dan graag controleren wat voor piepcode hoorbaar is bij opstarten:
bijvoorbeeld : één korte met twee lange
en of je het merk van je moederbord weet (meestal wordt als eerste weergegeven bij opstarten of staat het op het moederbord als je de computerkast openmaakt.)

zo kunnen we je beter helpen wat zij zien alleen wat jij vertelt

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/10, 12:56:08 »
ik kan tot de bios komen, maar denk dat ik het probleem weet. Het is waarschijnlijk de harde schijf, want toen er eentje uit heb gehaald werkte de computer zonder problemen (40gb), dit ik alleen de andere schijf werkte de computer weer niet meer en zag ik geen harde schijven (20gb) in de bios.

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/10, 13:11:49 »
Pc van die klasse werkt zeker nog met IDE aansluiting. Kijk ook eens of de jumpers op de schijven wel correct zitten (master, slave of cable select)
De kabelaansluitingen ook nakijken (voeding en data)
Btw, als je 2 verschillende snelheden van ram steekt, zal de pc werken volgens de traagste unit. Ideaal is dat niet. Normaal prik je geheugen van dezelfde snelheid. En 384  Mb is pover voor ubuntu ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/10, 13:14:22 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/10, 13:14:52 »
ik heb dat allemaal nagekeken, ik denk zelf dat die hardeschijf (20gb) een probleem heeft, dat is ook de schijf die dat gepiep/lawaai maakt

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/10, 13:20:21 »
klopt.

Wanneer de harde schijf was toegevoegd net voor ubuntu werd geinstalleerd kan het zijn dat de harde schijven niet goed zijn aangesloten.

vlak bij de aansluitingingen van voeding e.d. staat een busje over een reeks van drie pennetjes.
ook is een uitleg daar vlakbij over hoe deze als master, slave of cable select ingesteld kunnen worden.

als je niet weet wat het beste is raad ik aan om cable select (CS) voor beide harde schijven te selecteren.

als de harde schijf kapot is kun je op de andere ubuntu installeren of een extra erbij kopen   :rolleyes:

edit:

verwijder de 20 GB
als die kabaal  maakt is hij kapot

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/10, 13:22:20 »
ok dan, probeer te installeren met die 40 gb schijf maar ik zou toch aanraden om xubuntu te gebruiken (lichtere distro) ; http://www.xubuntu.org/
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/10, 14:59:45 »
Xubuntu is de laatste tijd niet meer veel sneller dan Ubuntu. Ik raad lubuntu aan lubuntu.net

Offline heir4c

  • Lid
Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/10, 15:39:42 »
384MB werkt hier goed (Pen ll) (Met 10.04 gewone versie) Maar Lubuntu is een goede aanrader.
Je kan ook Jolicloud, Lucid Puppy of de Netbook versie van 10.04 gebruiken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/10, 16:00:35 »
384MB werkt hier goed (Pen ll) (Met 10.04 gewone versie) Maar Lubuntu is een goede aanrader.
Je kan ook Jolicloud, Lucid Puppy of de Netbook versie van 10.04 gebruiken.

Ben de laatste tijd niet meer op de hoogte van lichtere versies. De gewone ubuntu versie werkt op een P2 met 384 MB. Eén van m'n eerste installaties was op een AMD 460 mhz met 328 Mb ram. 't Werkt maar traag ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/10, 16:29:09 »
Dat wel. Maar 328 is net te weinig voor 10.04. Had zelf ook eerst iets van een 320MB op die Pen ll en toen ging het niet. Dus die 64MB erbij deed het hem. Ook natuurlijk niet snel maar toch werkbaar.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: kan pc met ubuntu 10.04 niet starten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/14, 12:35:51 »
ik kan tot de bios komen, maar denk dat ik het probleem weet. Het is waarschijnlijk de harde schijf, want toen er eentje uit heb gehaald werkte de computer zonder problemen (40gb), dit ik alleen de andere schijf werkte de computer weer niet meer en zag ik geen harde schijven (20gb) in de bios.

Normaal gesproken ( dus indien beide harddisken in orde zijn ) gebeurt dit als je de harddisken niet juist hebt ingesteld- dus Master of slave,
En wanneer je de Master of slave op de verkeerde stekker hebt geplaatst van de IDE kabel.

Zie hieronder de juiste stekker op de juiste HD.


indien je engels niet goed is:
Plaatst de blauwe stekker op het moederbord,
de zwarte stekker op de Master HD
de grijze stekker op de Slave HD.

Indien de kleuren bij jouw anders zijn, is de vuistregel, de master op de eind stekker en de slave op de middelste stekker.

Je zij al in een andere post dat 1 HD herrie maakt en piept, en sja dat kan dus het einde betekenen van zijn leven....
In dat geval kiepen dat ding en vergeten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D