Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met opstarten en programma's die vastlopen.  (gelezen 771 keer)

Offline mhweb

  • Lid
Problemen met opstarten en programma's die vastlopen.
« Gepost op: 2007/03/22, 10:35:34 »
Sinds enkele dagen lopen verschillende programma's die ik in gebruik heb steeds vast. ttz, er verschijnt ineens een kadertje met de melding dat er een probleem was waarna het betreffende programma vanzelf afsluit.
Als ik de computer opstart, of opnieuw opstart, blijft die vaak in het zwarte scherm staan, op volgende tekst:

boot
[17179572-048000] kernel panic- not syncing: VFS: unable to maunt root fs on unknown – blok (0,0)
[17179572-048000]

Als ik dan aansluitend de startknop of de resetknop indruk, start hij daarna meestal wel helemaal op.

Ik heb gekeken om de updates die er al een paar dagen staan, maar die ik niet geinstalleerd kreeg nog eens te installeren, en daar loop het ook nog steeds mis.  Ik krijg de melding:

E: /var/cache/apt/archives/language-pack-en_1%3a6.10+20070311_all.deb: files list file for package `mesa-utils' is missing final newline
Er staan op het moment 18 updates beschikbaar voor installatie, maar telkens ik die probeer te installeren, (in de hoop dat het vastlopen van programma's en slecht opstarten zouden ophouden)

Wie kan me helpen   (tijdens het schrijven van deze post is firefox spontaan twee keer afgesloten zodat ik opnieuw moest beginnen)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Problemen met opstarten en programma's die vastlopen.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/22, 11:41:48 »
Lijkt op een stervende harde schijf..... maar ik kan me vergissen (hoop ik ook voor je!).

Offline mhweb

  • Lid
Problemen met opstarten en programma's die vastlopen.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/22, 12:01:24 »
net voor het weekend wash et weer automatische schijfcontrole bij het opstarten, en daar kreeg ik alvast geen foutmelding.
Hoe kan ik eventueel mijn schijf nog eens extra controleren op fouten.

Goeroeboeroe

  • Gast
Problemen met opstarten en programma's die vastlopen.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/22, 13:45:52 »
De meeste fabrikanten van harddisks maken gratis controleprogramma's. Als je naar de site van je harddisk-fabrikant gaat, kun je die daar vinden (met enig zoeken).
Meestal is er 'n versie die onder Windows draait en een die je op 'n bootable flop of cd kunt zetten.
Lees wel altijd heel goed de gebruiksaanwijzing, want bij sommige controles kunnen er gegevens op je harddisk worden overschreven.
Ik moet nu de deur uit, maar als je moeite hebt die programma's te vinden kan ik je er later wel even mee helpen.

En 't belangrijkste: als je geen back-up hebt van belangrijke gegevens, maar er dan nu als de bliksem een. Als je ook maar enigszins twijfelt aan je harddisk: gelijk doen. Zo'n disk kan er dan elk moment helemaal mee stoppen.