Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op 486DX2 50MHz met 20 MB RAM en 500MB HD  (gelezen 8393 keer)

Re: Linux op 486DX2 50MHz met 20 MB RAM en 500MB HD
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/12, 11:55:05 »
Dan gebruik je toch iets anders dan X?
E17 kan namelijk al met 16 MB RAM draaien op Linux. Van de Enlightenment-website:
"The suggested minimum RAM required for a full Linux system + EFL application is 16MB, but you may be able to get by on 8MB. For full functionality 64MB or more is suggested. As little as a 200Mhz ARM core will provide sufficient processing power (depending on needs)."

Op dat gebied ben ik een noob te noemen, maar is het niet zo dat de meeste programma's xorg gebruiken evt. aangevuld met de libraries van een desktop/window manager? In dat geval weet ik niet welke programma's er lopen met E17 zonder xorg, dat kan ik beter overlaten aan degene die regelmatig met E17 werken :)

Ik heb uit een vorig antwoord puppy 2.14 genoemd ( http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=42553 ) en ik kan vertellen dat deze zonder probleem moet werken. Ik heb dit op een oude laptop gezet Pentium Mobile 233 met MMX met 48 mb werkgeheugen.
Deze gebruikt in de JWM modus 15mb werkgeheugen en 8mb swap bij een koude start. (HTOP).

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Linux op 486DX2 50MHz met 20 MB RAM en 500MB HD
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/13, 17:02:27 »
Het moet te simpel installeren zijn op de schijf als ie tijdelijk in een oude pentium II met CD zit en wordt dan teruggeplaatst naar de 486. Liefst in dual boot met freedos. Das het plan nog steeds.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Linux op 486DX2 50MHz met 20 MB RAM en 500MB HD
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/13, 20:36:49 »
Het moet te simpel installeren zijn op de schijf als ie tijdelijk in een oude pentium II met CD zit en wordt dan teruggeplaatst naar de 486. Liefst in dual boot met freedos. Das het plan nog steeds.
Al Bunty,

Een Dual-boot op een HD van 500MB ??
Ik kan me nog iets herinneren dat ik niet alles kon installeren wat ik wilde van RedHat 6 op een 500MB schijf.
Hierop had ik al de swap-partitie al gereduceerd tot 32MB.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Linux op 486DX2 50MHz met 20 MB RAM en 500MB HD
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/14, 09:50:51 »
Het moet te simpel installeren zijn op de schijf als ie tijdelijk in een oude pentium II met CD zit en wordt dan teruggeplaatst naar de 486. Liefst in dual boot met freedos. Das het plan nog steeds.

In dual-boot met freedos?
Dan is 500mb aan de krappe kant, misschien is dit een optie...
http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=69667&sid=6d4ae5527996307a6ac2270ce7a2faab

Daar staat 2.14 (geschikt voor oudere computers, nieuwere versies weigeren soms op oudere computers) deze is qua software meer up-to-date. Je kunt daarna uit: ( http://dotpups.de/dotpups/Emulators/ ) dosbox0.63.pup downloaden en installeren.
Dit zal gezien het systeem niet echt lekker lopen met spelletjes, maar andere toepassingen zijn dan wel te doen.

Verder is het raadzaam om een swap-partitie aan te maken en als het eenmaal geïnstalleerd is over te schakelen van XFCE naar JWM.
Dit scheelt een stukje in geheugengebruik en snelheid.

Ik denk dat dit de best oplossing is, gezien de beperkingen van het apparaat.
Andere distro's zijn gezien de schijfruimte lastiger.

Veel succes!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Linux op 486DX2 50MHz met 20 MB RAM en 500MB HD
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/20, 12:07:23 »
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het gelukt is met de 486-er.

Zelf heb ik snel een blik op Delicate (een fork van Deli linux) geworpen en dit zou goed moeten draaien op een 486.

Even wat achtergrond-informatie.
Nadat de makers van Delilinux met een nieuw project zijn begonnen, is iemand die ook in het forum betrokken was met het nieuw project begonnen met nieuw leven te blazen in Deli Linux. Omdat hij merkte dat Deli nog steeds gebruikt werd.
Kortom er is weer een site online waar van alles te downloaden is. En misschien is dat in dit geval wel een makkelijke oplossing (door het ontbreken van een cdrom). Er staan op de site een aantal floppies waardoor een netinstallatie of zelfs via een nullmodem kabel mogelijk is. Dat scheelt weer ombouwen in een andere pc.

Wat kun je verwachten? Niet teveel, het is geen 'bloated' distro.

IceWm als desktop omgeving
Abiword tekstverwerker
Gnumeric spreadsheet
ePDfview om pdf-jes mee te kunnen bekijken
GqView om afbeeldingen mee te bekijken
RoxFiler als filemanager
Netsurf internet browser
Sylpheed mail programma
Xchat IRC programma

En nog een paar dingetjes, je kunt er nog een aantal dingen bij installeren via 'pacman' (bekend van Arch).

De setup/installatie is redelijk eenvoudig.
Het systeem booten (in mijn geval de cdrom), je komt dan in eenvoudig bash dingetje terecht.
Zelf heb ik 'cfdisk' opgestart om de harde schijf in te delen, een deel normaal en een klein beetje swap.
Daarna 'deliinstall' intypen en de installatie wordt doorlopen, niks bijzonders eigenlijk.
Als hij klaar is kun je de computer herstarten en als het goed is wordt je begroet door LILO.
Na het opstarten kom je gewoon in een terminal venster terecht.
Daarin type je 'su' en het root wachtwoord in en daarna 'delisetup' in.
Nu kun je het systeem verder configureren (netwerkkaart herkenning, Nederlandse taalondersteuning e.d.).
Ik heb na dit het systeem herstart en met 'startx' na het inloggen werkte het.
Zelf heb ik na dit alles opgewaardeerd naar Delicate (één regel aanpassen, en wat pacman commando's).

Voor wat mijn mening waard is, even een vergelijking met puppy-linux.
Puppy installeren is iets makkelijker maar daarmee houdt het voordeel wel op. Deli voelt lichter aan (gebruikt maar 16mb bij een koude start) en is stabieler. Dit is wel de vergelijking met Puppy 2.14, (de klassieke pup) nieuwere versies kunnen problemen geven op oudere machines en is meer geheugen nodig.

Deli Linux/cate is te vinden op: http://deli.tavvva.net/

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint