Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet  (gelezen 1796 keer)

Offline HenkV40

  • Lid
Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Gepost op: 2019/06/09, 10:39:33 »
Als ik een werkbladachtergrond toevoeg lijkt dat goed te gaan.
Bij de volgende opstart is deze helaas weer verdwenen.
Als ik rechtstreeks een achtergrond toevoeg in de map: user/share/backgrounds, krijg ik de melding "u bent niet de eigenaar....etc. De eigenaar is root.
Er staat veel over de root op dit forum en wijzigen van de de root kan veel problemen veroorzaken.
De vraag is: hoe kan ik op een simpele- en vooral veilige manier een werkbladachtergrond toevoegen?
(ik gebruik Ubuntu 18.04 Mate)

Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/09, 10:57:17 »
Hallo, ik weet niet hoe Mate werkt, maar in Xubuntu kun je door op het bureaublad rechts te klikken en dan Bureaubladinstellingen te kiezen, de map aangeven om voor je achtergronden te gebruiken, bijvoorbeeld /home.

Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/09, 14:09:42 »
Ik weet niet waar je de originele achtergrond plaatst, maar als deze niet staat in de directory-structuur van de gebruiker, of als deze originele verwijderd wordt, ja dan is ook je achtergrond niet beschikbaar. Ook als je je hele gebruikersmap dicht chmod kan dat gaan spelen.
Dat had ik ook al vaker, per ongeluk verwijderd of verplaatst of zo en weg achtergrond.

Ikzelf zet om die reden ook de originele achtergrond-afbeeldingen altijd in de core 'Persoonlijke Map'.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/09, 18:41:38 »
Paul en partyrabbit, bedankt voor de reactie's
De map waar de werkbladachtergronden zijn opgeslagen is: user/share/backgrounds, met een paar submappen.
Deze mappen is eigendom van Root en daar kan ik niets in wijzigen. Het gaat dus net weer iets anders dan bij Xubuntu.

Ik zou eigenlijk, voor even, als gebruiker de rechten willen overnemen van Root en na de wijziging weer teruggeven.
Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken zonder schade te veroorzaken. Ubuntu Mate vind ik bijzonder goed, plezierig en stabiel werken.

Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/09, 19:38:17 »
Paul en partyrabbit, bedankt voor de reactie's
De map waar de werkbladachtergronden zijn opgeslagen is: user/share/backgrounds, met een paar submappen.
Deze mappen is eigendom van Root en daar kan ik niets in wijzigen.

Juist. Dat is precies wat ik bedoel. Je gebruiker kan de achtergrond niet inladen omdat hij daar geen rechten heeft, en dus krijg je hem niet.

Wel vreemd. Bij mij (U16) kan ik gewoon die map in.
Ga naar root en verander de rechten van die map zou ik zeggen. Hoe dit in terminal moet weet ik niet en zullen anderen even bij moeten helpen.
Moet iets zijn met " sudo chown -R " maar ik weet niet de benaming voor toekennen voor "alle gebruikers".
« Laatst bewerkt op: 2019/06/09, 19:40:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/09, 23:45:13 »
De Caja bestandsbeheerder kun je als root starten met:

sudo caja
Plaats dan de afbeelding in de map: user/share/backgrounds
Sluit hierna Caja en de terminal.

« Laatst bewerkt op: 2019/06/09, 23:49:43 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/10, 09:53:20 »
De veilige manier van werken is je achtergrondbestand bewaren in een folder in je home folder. Je kan bijvoorbeeld een folder aanmaken onder "Fotos" met de naam "Achtergronden". Je klikt met de rechter muisknop op je  achtergrond en kiest "Instellen als achtergrond" (of zoiets). Zo werkt het in linux al jaar en dag in veel verschillende bureaubladmogevingen. Het zou mij sterk verwonderen als het in Mate niet meer zo werkt.

Laat dat `sudo` gedoe zeker achterwege als het niet echt hoeft, en gebruik `sudo` al helemaal niet om een grafisch programma op te starten. Zo heb je veel immers kans om schade aan je systeem te veroorzaken.

Offline EvC

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/10, 14:16:00 »
Met enige schroom heb ik deze methode toch geplaatst omdat de topic starter het correcte pad aangeeft.
Dat het te krachtig kan zijn - in onervaren handen - is een feit.

Ubuntu 18.04 Mate toch even in VMware geïnstalleerd.

Via de Add knop kun je simpel wallpapers toevoegen die ergens in je Persoonlijke map staan (of op een USB-stick):



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/10, 16:46:10 »
EVC, dat sudo doe ik liever niet. Toevoegen van een wallpaper via de Add-knop werkt, maar na de volgende start van het systeem, is de wallpaper weer verdwenen.
Vanadium, Ook dit werkt. Maar ook hier weer is de achtergrond weer verdwenen na de volgende systeemstart.

In beide gevallen wordt dan de eerste achtergrond uit de map met achtergronden getoond.
De toegevoegde staat er niet bij.

Offline EvC

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/10, 19:13:55 »
Ik heb drie afbeeldingen toegevoegd waarvan de laatste behouden wordt.
Ubuntu 18.04 Mate kan veel gedaantes aannemen (instelbaar bij Mate Tweak). Wellicht is dat de reden dat er bij backgrounds meerdere mappen zijn te vinden.





Rechtsklikken op een afbeelding en instellen als bureaublad achtergrond werkt bij mij wel: ook na een herstart.
Misschien heeft het als voorwaarde dat het alleen werkt bij de map Afbeeldingen.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/10, 19:36:49 »
EVC, dat sudo doe ik liever niet. Toevoegen van een wallpaper via de Add-knop werkt, maar na de volgende start van het systeem, is de wallpaper weer verdwenen.
Vanadium, Ook dit werkt. Maar ook hier weer is de achtergrond weer verdwenen na de volgende systeemstart.
Als het bestand niet verplaatst of verdwenen is, dan hoort dit niet te gebeuren. Het zou mij verbazen dat dit niet (meer) werkt: iets gaat hier verkeerd, maar wat?

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/10, 20:26:21 »
Als ik een afbeelding op het bureau plaats en dit met rechtsklik instel als bureaublad achtergrond, gaat het goed, ook na nieuwe opstart.
Als ik echter deze afbeelding vanaf een andere schijf instel als bureaublad is deze verdwenen na een opstart. Ik denk zelf dat deze schijf nog niet is aangekoppeld na een opstart, en daardoor de afbeelding niet kan vinden.

Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2019/06/10, 20:52:48 »
Als ik een afbeelding op het bureau plaats en dit met rechtsklik instel als bureaublad achtergrond, gaat het goed, ook na nieuwe opstart.
Als ik echter deze afbeelding vanaf een andere schijf instel als bureaublad is deze verdwenen na een opstart. Ik denk zelf dat deze schijf nog niet is aangekoppeld na een opstart, en daardoor de afbeelding niet kan vinden.


Maar waarom zet je die afbeelding niet in je home-map?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2019/06/10, 23:54:23 »
Als ik echter deze afbeelding vanaf een andere schijf instel als bureaublad is deze verdwenen na een opstart. Ik denk zelf dat deze schijf nog niet is aangekoppeld na een opstart, en daardoor de afbeelding niet kan vinden.

Bedoel je een partitie die je probeert te delen met een ander besturingssysteem (dual-boot)?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet[Opgelost]
« Reactie #14 Gepost op: 2019/06/11, 10:27:39 »
Maasnet en EvC,
Ik heb alle data op een aparte HD staan i.p.v. in de Home map.
Als ik de bureaubladen in de Home map > afbeeldingen plaats, dan werkt het zoals het behoort te werken.

Bedankt iedereen voor de adviezen. Prachtig forum is dit!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2019/06/11, 11:45:03 »
Een tweede harde schijf in je systeem wordt standaard wel getoond op je desktop, maar niet aangekoppeld totdat je erop dubbelklikt.
Je moet de partitie die je meteen online wil hebben inschrijven in /etc/fstab en dan zal hij wel meteen beschikbaar zijn en ook bruikbaar voor bureaubladachtergronden.

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2019/06/11, 20:20:11 »
Bloom, ik doe het voorlopig op de veilige manier. De werkbladafbeeldingen zet ik in de home-map en voeg ze vandaar toe. Dat permanent aankoppelen ga ik later doen (Pjotr schrijft daar ook over, maar dat werkt toch weer net iets anders in Ubuntu-Mate, dan in Mint.


ik maak het mijzelf misschien moeilijk door 3 distro's door elkaar te gebruiken, maar ik heb daar plezier van.
(ik gebruik Ubuntu 18.04 Mate, Mint 19.1 Xfce en KDE Neon 5.15)

Re: Werkbladachtergrond toevoegen lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2019/06/12, 12:39:12 »
De veilige manier van werken is je achtergrondbestand bewaren in een folder in je home folder.

Klopt, zo doe ik dat ook. Toch snap ik zijn gedachtengang wel, want de standaard meegeleverde achtergronden staan wel/ook in die map die hij noemt.
Feit dat die map bij hem een slotje heeft en bij mij niet vind ik vreemd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore