Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: QLogic - Digital Circuit Simulation - Programmeurs met Qt ervaring zijn welkom!  (gelezen 5375 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ik ben begonnen aan een nieuw project: QLogic.
QLogic is Digitale Circuit Simulatie software.
Ik ben van plan om een nieuwe versie van het ouderwetse KLogic (http://www.a-rostin.de/) te maken.



Ik heb net een SVN server ingesteld bij Google Code: http://code.google.com/p/qlogic/
En een eerste upload gedaan van wat ik vanavond heb geschreven (nog niet veel)...
Op dit moment heb ik me vooral bezig gehouden met de basis van het graphicsview veld.
Er kunnen objecten (op dit moment switches) geplaatst worden en er is collision detectie en een voorlopige zooming functie.
Meer is er nog niet. Ik zou alle verdere hulp wel erg appreciëren :)

Dus, programmeurs met Qt/C++ ervaring zijn zeer welkom!
Als je niet kan programmeren, maar wel goed met Inkscape ofzo kan werken kan je ook helpen:
Bijvoorbeeld de graphics/icons in QLogic zijn allemaal SVG-based... en mijn voorlopige icons zijn nogal lelijk ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 22:06:53 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Double12

  • Lid
Begrijp ik dat dit een programma is waarmee je een systeem kunt tekenen met elektronische componenten als een comparator, invertor, etc.?
Ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Zelf heb ik wel ervaring met C++, maar niet met Qt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Begrijp ik dat dit een programma is waarmee je een systeem kunt tekenen met elektronische componenten als een comparator, invertor, etc.?
Klopt :)

Ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Zelf heb ik wel ervaring met C++, maar niet met Qt.
Dank je wel :)
Voor dit project is specifieke Qt kennis wel van belang vrees ik.
Ik doe niet veel low-level C++ buiten Qt om.
Maar je kan natuurlijk altijd de source eens bekijken om te kijken of je misschien ergens mee weet te helpen..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

hosti

  • Gast
ik heb lang, laaaang geleden ook een zo'n programma gemaakt... zit trouwens VEEL potentieel in! ikzelf zit nu meer in de beeldverwerkingssoftware (C++/Qt) maar ik zou je source wel eens willen zien.. eens bekijken of ik iets kan doen. Je kan me contacteren om m'n email adres:
h o s t i  AT  t e l e n e t  punt  be

Offline track

  • Lid
... van het ouderwetse KLogic (http://www.a-rostin.de/) te maken.
Hoezo is klogic ouderwets ?  Zij gebruiken de schema's vogens geldige Duitse normen, en dat hoeft geen nadeel te zijn.
Ze hebben wél de Karnaugh-diagrammen erbij, en dat is voor een systematische ontwikeling haast een "must".
En, het puntjesrooster vind ik ook niet erg.  Dat ken ik sowieso van diverse CAD- programma's.

Als het ook voor serieus werk bedoeld is moet je in ieder geval de schema's volgens geldige normen opzetten.  Anders is het
niet geschikt voor een "officiële" documentatie.  Als jij liever de Amerikaanse dan de Duitse schema's gebruikt is het geen probleem. Misschien is het sowieso een goed idee om de schema's modulair op te zetten, dan kan iedereen het gewoon naar smaak omschakelen.

Wat mij bij jouw aanpak stoort is dat alle ingangen op een punt een logische poort in lopen.  Dat geeft een kortsluiting toch ?
(voor mijn gevoel tenminste) 
Is het niet beter om die Klogic gewoon voort te borduren ?  En daar de nodige "modernisatie" toe te passen ?
Of, kun je even een lijst geven wat je bij Klogic erg vind en anders wil hebben ?

track

p.s.: misschien kijk ook hier even:  http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=166379
       Zij gebruiken de amerikaanse schema's, maar ze letten wél op de punten waar ik het over had.
pps: een goed idee vind ik ook hier: http://www.logiccircuit.org/  :
       de "Logic Probe" oftewel oscilloscoop.  Dat is voor mensen uit de praktijk (zoals mij) ook een grote hulp.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/13, 17:30:10 door track »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Hey profoX, ik ga je project ff uitchecken om te kijken of ik er iets mee kan. Ik heb wel wat C++ ervaring, maar vooral Java. En verder heb ik nooit gewerkt met Qt. Maar dat wil ik wel eens leren. Ik ben eclipse gewend en kijk nu of ik het daarin aan de praat krijg.
Welke IDE gebruik jij? Welke IDE raad je mij aan?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ik heb toch maar Qt Creator ge-installeerd. En zo te zien gebruik jij die ook...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ik kreeg de volgende error tijdens het linken.
moc_mainwindow.o moc_scene.o moc_sceneitem.o moc_view.o moc_zoomwidget.o qrc_qlogic.o -Llib/ -L/home/wazzzaaa/opt/qtsdk-2009.05/qt/lib -L/usr/X11R6/lib -lQtSvg -L/home/wazzzaaa/opt/qtsdk-2009.05/qt/lib -L/usr/X11R6/lib -lQtOpenGL -lQtGui -lQtCore -lGLU -lGL -lpthread
/usr/bin/ld: cannot find -lGLU
collect2: ld returned 1 exit status

Deze error heb ik weten weg te halen door een lib dir aan te maken in het project. En daarnaartoe /usr/lib/libGLU.so.1.3.070300 gekopieerd. En vervolgens in qlogic.pro de volgende regel toegevoegd
LIBS += -Llib
Ik had ook gelijk direct het path /usr/lib kunnen toevoegen, maar dan komen er misschien problemen als je het op een ander system wilt compilen.

Alleen denk ik dat jij een andere libGLU versie gebruikt. Want de app doet het niet helemaal lekker. De menu's doen het niet helemaal (File geeft geen dropdown). Als ik een beetje rondklik sluit de app abrupt af. In de output staat:
The program has unexpectedly finished.
/home/wazzzaaa/workspace/qt/qlogic-read-only/qlogic exited with code 0

Zou dit aan de GLU versie liggen? OF misschien aan de Qt versie?
Wellicht kun je even zeggen welke versie jij hebt. Of anders even jouw libGLU kunnen committen.
Het is sowieso handig als er een tekstbestandje is waarin staat welke versies gebruikt worden van de verschillende dingen. Maar omdat jij volgens tot nu toe alleen hebt gewerkt kan ik begrijpen dat die er (nog) niet is.
Ik heb nu
Qt 4.6.0
libGLU.so.1
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 14:13:03 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ik zit nu op Karmic. En hier compilde het wel goed! (nadat ik g++ had installed).
Waar het niet gelijk op lukte en waar die abrupt stopte was op Jaunty.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
goed dat het opgelost is :) had het nochtans op jaunty gemaakt, maar misschien wel met een zelfgecompileerde Qt-versie..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ik heb een Menu item "Close" toegevoegd. En dat werkt :P
Kan ik trouwens ergens mee helpen? Ik wil namelijk wel een beetje Qt leren door hier dingen aan toe te voegen. Deze pagina heeft puntjes die vooral ingaan op dat circuit gebeuren. Misschien een idee als ik wat dingetjes maak die daar niet veel mee te maken hebben, maar wel belangrijk zijn? Zoals opslaan en openen van bestanden?

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Tuurlijk. Ik werk er zelf niet meer echt aan vanwege andere projecten maar het zou wel leuk zijn moest er nog verder aan gewerkt worden :)

Opslaan en laden van bestanden zou best in XML formaat kunnen gebeuren (sla dus de posities van alle items op alsook de onderlinge verbindingen)
En achteraf compatibiliteit met het formaat gebruikt door KLogic zou een leuke extra zijn (alsook exportfunctionaliteit naar dat formaat).
Indien het KLogic formaat reeds XML is kan je dat misschien rechtstreeks ondersteunen, maar ik weet niet of dat zo is.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hmm, lijkt mij mogelijk om QLogic met LibSylph te verbinden... Ik ga eens wat proberen, maar ik denk niet dat het te moeilijk is, gewoon alle ":/res/img/abc.png" vervangen door thisapp->resource("img/abc.png"), de juiste headers erin, en het is klaar...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Hmm, lijkt mij mogelijk om QLogic met LibSylph te verbinden... Ik ga eens wat proberen, maar ik denk niet dat het te moeilijk is, gewoon alle ":/res/img/abc.png" vervangen door thisapp->resource("img/abc.png"), de juiste headers erin, en het is klaar...
En dan? :)

Ik ben er zelf trouwens niet meer mee verder gegaan. Ik zit nu te klooien aan een andere GUI app :). Wel leuk dat Qt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Hmm, lijkt mij mogelijk om QLogic met LibSylph te verbinden... Ik ga eens wat proberen, maar ik denk niet dat het te moeilijk is, gewoon alle ":/res/img/abc.png" vervangen door thisapp->resource("img/abc.png"), de juiste headers erin, en het is klaar...
En dan? :)

Ik ben er zelf trouwens niet meer mee verder gegaan. Ik zit nu te klooien aan een andere GUI app :). Wel leuk dat Qt.
Ik zal maar zeker niet beginnen uitleggen wat alle voordelen zijn van een programma LibSylph te laten gebruiken. Daar hebben we ons marketing-departement voor ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ohja, als iemand dit project wil overnemen, geef een seintje. Heb geen tijd meer om me hier nog actief mee bezig te houden
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)