Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie voor 7 users  (gelezen 835 keer)

Installatie voor 7 users
« Gepost op: 2008/06/30, 12:51:20 »
Binnenkort mag ik bij een familielid Ubuntu installeren, nadat het huidige OS na enkele jaren trouwe dienst ten onder is gegaan. Maar, er worden wel een aantal eisen gesteld, namelijk de volgende:
Er moeten 7 users komen, met elk dezelfde maximale grootte van de map...

Ik dacht het als volgt op te lossen:
Eerst een standaard installatie, met alle ondersteuning (multimedia).
Tijdens de installatie 7 partities van dezelfde grootte aanmaken.
Na de installatie elke user een eigen partitie geven (home map op die partitie).

Maar voordat ik aan de slag ga, wil ik weten of dit uberhaupt mogelijk is. Kan je voor elke user een aparte partitie met home map maken? Hoe kan je dit het makkelijkste toewijzen? Er komt Ubuntu 8.04 op te staan, en het zou mooi zijn als alles gladjes verloopt. Dat is weer goede reclame voor Ubuntu ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Installatie voor 7 users
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/30, 12:58:23 »
Ik denk dat, als je als mountpoint voor elke partitie /home/gebruikersnaam neemt, dat normaal gezien wel zal werken (je kunt toch ook mounten op /media/sdyx), het zal natuurlijk wel binnen een extended partitie moeten.

Installatie voor 7 users
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 13:04:45 »
Dat van die partities worden inderdaad extended partities.
Maar hoe geef ik die partities het juiste mount-point bij de juiste user? Na de installatie heb ik dus het volgende:
Root-partitie
Swap-partitie
Home-partitie (voor eerste user, wordt ik voor administratieve werkzaamheden)
6 extra partities, waarvan nog 1 primaire en 5 extended

Als ik dan nieuwe users aan maak, zou het mooi zijn als ik die home mappen, en dus ook de mount-points direct in kan stellen op de juiste partities. Wel krijg ik dan bij het opstarten al die partities in beeld, maar dat is geen groot probleem. Het moet er eerst maar eens goed op komen te staan :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Duckie

  • Lid
Installatie voor 7 users
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 14:30:44 »
Ik denk eerlijk gezegd dat het handiger is om eens te kijken naar de mogelijkheid om een quota in te stellen per gebruiker, en dan gewoon één home partitie te houden met daarin de nodige gebruikers.
Hier staat alvast een voorbeeldje: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2140153,00.asp
Nog een voordeel hiervan is dat je het later altijd weer makkelijk anders kunt indelen. Dus als bijvoorbeeld blijkt dat gebruiker a veel minder gebruikt dan gebruiker b, je die gebruiker b wat meer quota kunt geven ten koste van gebruiker a.
Of het ook kan op de manier die jij voorstelt, daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.
____________________________________________

Installatie voor 7 users
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/30, 14:48:16 »
Ik bekijk dat even, ziet er interessant uit.

interessant en ingewikkeld.
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie voor 7 users
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/30, 15:01:11 »
Het is niet handig om voor iedere gebruiker een aparte paritie te maken.
Dit kost je veel zinloze ruimte omdat een aantal zaken dubbel geinstalleerd moet worden.

Gewoon aparte gebruikers aanmaken en dan doen wat Duckie voorsteld.
Alhoewel ik me eigenlijk de zin hiervan afvraag ??

Waarom zou je uberhaupt beperkingen in ruimte opleggen ??
Je loopt dan tegen het feit aan dat gebruiker A zijn ruimte vol zit.
En dan ga je hem meer ruimte geven en bij een ander weghalen ??

Terwijl je niets hoeft te doen als je geen beperkingen inbouwt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Installatie voor 7 users
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/30, 15:05:22 »
Er zitten gebruikers tussen die alle ruimte opeisen, films en muziek etc ;) En het is de bedoeling dat het werkzaam blijft voor elke gebruiker.
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie voor 7 users
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/30, 15:21:55 »
Volgens mij is het het makkelijkste zoals Gandyman en Duckie voorstellen. Een home partitie met verschillende gebruikers. De grote voor de gebruiker groeit mee met de behoefte, tot dat natuurlijk de /home partitie vol is.
Bijv. bij mij, ruimte gebruik van mijn vrouw 244,2 MB, ruimte gebruik van mijn dochter2,5 MB, ruimte gebruik van mij, 11,8 GB. Je ziet mijn vrouw en dochter hebben meestal wat open office bestandjes en enkele plaatjes. Bij mij staan er iso's op van Ubuntu, plaatjes,films etc, dat vergt natuurlijk veel meer ruimte.
Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Installatie voor 7 users
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/30, 17:49:52 »
De door mij voorgestelde manier was een suggestie, maar ik begrijp dat ik het mezelf erg ingewikkeld maak. Ik zal het maar op de eenvoudige manier doen, al blijft het leuk om te kijken wat er mogelijk is ;)

bedankt nog voor het mee denken.

mvg
Op de chat te vinden als debiantux