Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup opslag  (gelezen 1190 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Backup opslag
« Gepost op: 2016/09/18, 18:48:49 »
@allen
Ik wil een nieuwe backup opslag kopen van ongeveer 1 TB usb 3 ( speciaal voor data van mijn  Linux pc's). Nu staat overal in de specificaties geschikt voor Windows en Mac. Hoe zijn deze geformatteerd? Wil dit alleen zeggen dat je voor Linux deze opnieuw moet formatteren (EXT4)?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Backup opslag
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/18, 18:51:38 »
Henk,

Dit is geen enkel probleem.
Ze worden meestal als NTFS schijf (=Windows) uitgeleverd.
Recent heb ik nog een USB schijf gekocht en via gparted geformateerd  naar ext4.
Helaas zie je dit formaat er bijna nooit bij staan.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 18:54:33 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: Backup opslag
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/18, 18:55:44 »
Hoi Maasnet,
Bedankt voor de snelle reactie en antwoord. Beide pc's lopen als een koffiemolen. :) :)
Gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Backup opslag
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/18, 18:57:16 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Backup opslag
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/18, 19:11:16 »
Gewoon in de winkel vragen en als eis stellen dat het voor linux moet werken, met de naam van de betreffende verkoper.
Zolang deze bevestigend reageert en je niet expliciet uit legt dat dat niet gaat werken kun je altijd terug gaan mocht het niet werken. Een schriftelijke bevestiging hiervan op de aankoopbon is natuurlijk nog mooier.
Zo doe ik dat met alle hardware.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Backup opslag
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/19, 09:12:14 »
Gewoon in de winkel vragen en als eis stellen dat het voor linux moet werken, met de naam van de betreffende verkoper.
Zolang deze bevestigend reageert en je niet expliciet uit legt dat dat niet gaat werken kun je altijd terug gaan mocht het niet werken. Een schriftelijke bevestiging hiervan op de aankoopbon is natuurlijk nog mooier.
Zo doe ik dat met alle hardware.

Leuk verhaal maar in de praktijk werkt dit natuurlijk niet zo.

Wat dat betreft kan je het dan veel beter via internet bestellen want dan kan je het altijd retourneren.

De consument hoeft dan niet uit te leggen waarom hij de overeenkomst ontbindt. De verkopende partij mag wel vragen naar de reden, maar de consument is niet verplicht te antwoorden.
Het mag ook niet zo lijken alsof de consument verplicht is deze vragen te beantwoorden.


OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Backup opslag
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/19, 10:06:26 »
Hoi Henk,

Ik heb hier twee WD Elements, in de 2TB uitvoering dan en ook USB3. Doen het op mijn Linux bakken zonder haperen. Ik snap jouw zorg wel. Dat heb ik ook. Maar daar is hier dus geen reden voor.

Ga hem niet zonder nadenken EXT4 formatteren. Dan houdt hij alle rechten vast en de gebruiker erbij. Dat geeft bij het terugzetten op een andere installatie of bij een schone herinstallatie gedonder. Laat maar lekker op NTFS.

Tip: loop je tegen grotere bestanden aan dan 4 GB, dan is dat teveel voor een 8GB USB stick met FAT32. Zet die dan om naar NTFS, ben je daar ook vanaf en die stick is toch overal leesbaar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Backup opslag
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/19, 11:09:14 »
Leuk verhaal maar in de praktijk werkt dit natuurlijk niet zo.
Dat mag dan jouw ervaring zijn. Ik heb andere ervaringen.

Wat dat betreft kan je het dan veel beter via internet bestellen want dan kan je het altijd retourneren.

Dat is natuurlijk ook een prima optie.
Alleen kun je dan aanlopen tegen het feit dat je alles al uitgepakt hebt waar men moeilijk over kan gaan doen dus ik vraag me af of men hier ook altijd zo makkelijk mee is. Wel bij goedkope spulletjes ja, maar bij printers e.d.?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Backup opslag
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/19, 11:12:42 »
Ga hem niet zonder nadenken EXT4 formatteren. Dan houdt hij alle rechten vast en de gebruiker erbij. Dat geeft bij het terugzetten op een andere installatie of bij een schone herinstallatie gedonder. Laat maar lekker op NTFS.

Helemaal mee eens, al mijn USB en externe HD werken probleemloos op NTFS.

Re: Backup opslag
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/19, 11:17:12 »
Leuk verhaal maar in de praktijk werkt dit natuurlijk niet zo.
Dat mag dan jouw ervaring zijn. Ik heb andere ervaringen.

Wat dat betreft kan je het dan veel beter via internet bestellen want dan kan je het altijd retourneren.

Dat is natuurlijk ook een prima optie.
Alleen kun je dan aanlopen tegen het feit dat je alles al uitgepakt hebt waar men moeilijk over kan gaan doen dus ik vraag me af of men hier ook altijd zo makkelijk mee is. Wel bij goedkope spulletjes ja, maar bij printers e.d.?

Je moet alles uiteraard in de oorspronkelijke staat terugsturen maar mijn ervaring is dat daar soepel mee wordt omgegaan.
Recent nog ervaren bij de Media Markt: artikel besteld via internet en teruggebracht (in geopende verpakking) bij het filiaal hier in Ede.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Backup opslag
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/19, 11:24:08 »
Je moet alles uiteraard in de oorspronkelijke staat terugsturen maar mijn ervaring is dat daar soepel mee wordt omgegaan.
Recent nog ervaren bij de Media Markt: artikel besteld via internet en teruggebracht (in geopende verpakking) bij het filiaal hier in Ede.

En denk je dat die mediamarkt dan moeilijk gaat doen als je in de winkel duidelijk maakt wat je bedoelingen zijn? Zij kunnen gewoon informeren in hoeverre bekend is of apparatuur met linux werkt, en zij kunnen ook retouren ontvangen wegens 'niet voldoen aan de verwachtingen'.
Moet je alleen wel even de winkel/verkoper/filiaalmanager vinden die daar inschikkelijk in is, maar diegenen die dat niet zijn zullen waarschijnlijk over geopende internetretouren eveneens niet zo soepel om gaan.

Er zullen ongetwijfeld voldoende winkels/verkopers/filiaalmanagers te vinden zijn die moeilijk doen, maar dan ga ik fijn verder kijken.
Ik moet ook zeggen dat ik in zulke gevallen niet zo'n moeite heb met een iets hogere prijs als daar ook service tegenover staat.

Maar dit is een discussie die al vaker gevoerd is en nu waarschijnlijk overbodig. Ik bracht het alleen als optie.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/19, 11:26:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Backup opslag
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/19, 12:44:35 »
@Allen,
Met Fat32 heb ik slechte ervaring mee omdat e-mails met RE: niet gekopieerd worden en daar merk je niets van daarom wat Just zegt ik ben zeer wantrouwend geworden. Hier op het forum met een andere topic heeft mij duidelijk gemaakt dat bestanden met speciale tekens bij FAT32 niet meekomen. Dus voor mij is het duidelijk dat ik alles ga formatteren, of het moet anders gevraagd worden, op NTFS. Iedereen bedankt voor alle adviezen.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)