Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf probleem  (gelezen 1189 keer)

Harde schijf probleem
« Gepost op: 2008/10/17, 18:56:03 »
Hoi allemaal,

Heb hier een Sata-schijf die tot een week geleden nog zonder problemen werkte. Op een zekere dag bootte hij ineens niet meer in Windows XP. Later in de bios de errorvermeldingen aangezet. Na het doorlopen van de bios liet hij een error zien met de disk.

Ik schrijf dit bericht nu via de live-cd van Ubuntu waarin de schijf wilde bekijken. Dat gaat ook niet. Krijg deze error:

NTFS signature is missing. Failed to mount '/dev/sda1':
Invalid argument. The device '/dev/sda1' doesn't have a valid NTFS. Maybe you selected the wrong device? Or the whole disk instead of a partition (e.g. /dev/hda, not /dev/hda1)? Or the other way around?

Als ik sudo fdisk -l intyp, krijg ik deze melding:
Warning: ignoring extra data in partition table 5
Warning: ignoring extra data in partition table 5
Warning: invalid flag 0x0000 of partition table 5 will be corrected by w(rite)

Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x0a360a35

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        5099    40957686    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            5100        9728    37182442+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5   ?        5316        5516     1605654+  39  Plan 9
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Is het een hardwarefout of is NTFS naar z'n grootje? En hoe kan ik dat repareren zonder alle data te verwijderen?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Harde schijf probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/17, 21:14:50 »
Heb je al met Gparted Live gekeken of de partitie in orde is? Of perongeluk de bootflag verandert?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Harde schijf probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/18, 02:05:30 »
Hmm... nee, nog niet. Zou ik natuurlijk kunnen proberen ;) Maar vind het wel raar dat Windows XP ineens niet meer boot en deze error verschijnt.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/18, 10:16:27 »
Dit lijkt nogal ernstig. De partitie en partitietabel zijn beschadigd. Het kan wijzen op een schijf die kapot aan het gaan is, of kan wellicht ook veroorzaakt worden door virussen onder Windows. Het kan ook een éénmalige 'glitch' geweest zijn. In alle gevallen lijkt voor mij de enige oplossing de schijf volledig wissen, herpartitoneren en herinstalleren. Doet het probleem zich spoedig opnieuw voor, dan is het tijd om een andere schijf te halen.

Offline heir4c

  • Lid
Harde schijf probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/19, 01:45:54 »
hallo crashit,

in je code stond het volgende:
Warning: invalid flag 0x0000 of partition table 5 will be corrected by w(rite)

je kan misschien proberen er iets op te zetten (write),volgens dit bericht zou hij zich dan corrigeren.
Weet niet of dit zal lukken maar proberen kan toch geen kwaad...? Hmm... ;)

En verander je nickname, deze brengt blijkbaar ongeluk ;) ;) ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu