Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij installeren ubuntu 704 aub  (gelezen 5755 keer)

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #25 Gepost op: 2007/10/07, 18:40:58 »
En beetje uitgeslapen.

Sorry was dubbel ik had geen erg in pagina twee dus ik dacht dat het niet geplaatst was.
.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #26 Gepost op: 2007/10/07, 23:52:23 »
Ik heb heel wat gespeeld met systeem/Voorkeuren en dan Gnome er zijn twee opties (Primary Partition( (Extended Partition hier heb ik dus ook mee geprobeerd anders kan ik gewoon geen logische partities aanmaken, als ik dan het volume gaat invullen dan word dat aan geven als Gib terwijl dat Gig moet zijn ik stel alles in met mb 1024 mb = 1 Gig waar de aanduiding van Gib opeens gebruik word ?
Maar ook een optie voor uitgebreide partities zie ik echt niet.
Als ik tot installeren overgaat dan komt er echt een ander programma om de hoek kijken van Gnome en hier werkt het weer met bytes of zo iets nu is daar best wel uit te komen hoor is wat rekenwerk, maar de verassing is niet minder, en dat geeft ook helemaal niets.
Maar om de bewerkingen uit te voeren zoals door genomen gaat niet lukken, het lijkt wel maar dat hoef niet zo te zijn natuurlijk dat die optie handmatig instellen bepaalde keus opleg, ha ha dat denk ik dan.
Ik had gehoopt dat ik kon aan gaan geven waar ik vast loop maar helaas is dat te gecompliceerd om te beschrijven.
Ik kan natuurlijk kiezen voor automatisch of zelfs half automatisch maar dat wil ik niet.
Ik best willen weten waar al die opties van Gperted verborgen zitten als die er al zijn ha ha ha.
Ik weet het gewoon niet hoor.

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #27 Gepost op: 2007/10/08, 00:22:15 »
Citaat
Ik had gehoopt dat ik kon aan gaan geven waar ik vast loop maar helaas is dat te gecompliceerd om te beschrijven.
Tja, ik ben bang dat het omgekeerde ook het geval is. Even de complete gebruiksaanwijzing van Gparted hier inkloppen daar gaat niemand aan beginnen vrees ik :/ .

Je kunt denk ik toch beter eerst eens aan de gang gaan samen met iemand die er wat meer van weet. Met z'n tweëen "Live" voor een beeldscherm werkt toch heel wat gemakkelijker dan op afstand via dit forum.

Dus kijk/vraag eens bij jouw in de buurt rond of ga inderdaad met je kast onder de arm naar de komende releaseparty.

Gr,
Jim

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #28 Gepost op: 2007/10/08, 03:03:17 »
Hoi ben ik nu een beetje goed bezig geweest, of heb ik de boel nu pas echt ver<><> zie afb aub.


Offline SwaH

  • Lid
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #29 Gepost op: 2007/10/08, 14:16:07 »
Ik denk dat je op de goede weg ben alleen kan ik zo niet zien in wat je ze heb geformateerd. Ik neem aan dat je die 15 en 242 gb partities als ext3 heb formateerd en de partitie van 2 gb als swap. Dan moet je de volgende keer bij de installatie bij het partitievenster de partities wijzigen en dan het aanhechtpunt (mount point) bij de 15,00 gb wijzigen naar '/', van de 241,09 gb naar '/home' en die 2 gb formateren als 'swap'. En daarna moet je gewoon verder gaan met de installatie.

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #30 Gepost op: 2007/10/08, 17:07:47 »
SwaH: dank voor uw reactie.
Alle  partities zijn als ext3 geformatteerd en de partitie van 2 gb als swap. Ik kan geen aanhechtingspunten maken tijdens het maken van partities ik kan wel vlag toewijzen maar daar staat niet bij /  of /home dus die keuze sla ik dus maar over.
Wanneer ik over ga tot installeren kom ik in een  grijs scherm maar dan zijn mijn gemaakte partities in volume veranderd  en kan ik wel opnieuw instellen maar dan word er gebruik gemaakt van bytes, kort om ik moet alles opnieuw doen met als resultaat terug bij af.
Kijk tijdens de installatie kies ik voor handmatig partities maken, zo word ook aan bevolen, maar ik heb ze al gemaakt omdat het eerder al helemaal niet lukte, nu zou je toch denken dat het ook ingelezen word tijdens de installatie dus als dat scherm komt na de keuze gemaakt te hebben voor handmatig partities maken.

Op de cd staat Gparted waar mee je kan oefenen zo is dat me ook uitgelegd , wanneer ik met de installatie begin verschijnt er eigenllijk een andere versie van Gparted of zelfs een ander (program).
Wanner je een partitie aan maak dan zou je toch gelijk een aanhechtpunt (mount point) moeten kunnen maken of wat dan ook.
Nou ik begrijp er niks van als ik kies voor wijzigen moet ik weer opnieuw partities aan maken en dan lukt het nog niet."?

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #31 Gepost op: 2007/10/08, 23:27:38 »
Je bent op de goeie weg :D !!

Maar nog even iets rechtzetten:

Partities als zodanig hebben geen aanhechtpunt (mountpoint), Een aanhechtpunt is de plek waar de partitie in het bestandssysteem van Ubuntu wordt opgenomen en dat moet je dus bij de installatie aangeven zoals je al had gemerk. Dus dat hoort zo. En als je voor een handmatige indeling van de schijven kiest dan kun je dat daar regelen.

Wat je moet doen is in dat scherm van de schijfindeler de partities toewijzen die je wilt gebruiken. Voor het overzicht even een plaatje:



Let op dit is een plaatje van MIJN computer, bij jouw zijn de partitie aanduidingen dus anders!! Dat zal zijn "hdb1" t/m "hdb4" of "sdb1" t/m "sdb4".

Markeer met één klik de partitie die je voor de swap hebt aangemaakt, dat zal bij jouw dus "hdb4" zijn, klik op "Edit partition" en kies in het uitvalmenu (zie plaatje) voor "swap".

Vervolgens kies je "hdb2" en die wordt "/" (de root- ofwel systeempartitie).

Als laatste ga je naar "hdb3" en die wordt "/home".

En dat is het, er zijn ook nog vakjes die je kunt aanvinken onder het kopje "format" maar dat hoeft niet want formatteren heb je al gedaan.

Je bent nu nog maar een kwartiertje of zo van een geïnstalleerde Ubuntu verwijderd ;) !!!

Succes ermee,
Gr,
Jim

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #32 Gepost op: 2007/10/09, 10:42:46 »
Beste JimZ.
Het is precies het scherm in kwestie.
Wanneer dat scherm verschijnt staat er een overzicht van mijn harde schijven.
De eerste harde schijf met Windows daar doe ik dus niets mee.
De tweede harde schijf staat er ook netjes aangegeven, dus zoals het op mijn afbeelding te zien is, echter is het volume  van 40 gig 15gig  241,09 gig  2,00 gig veranderd waarom dat gebeurd weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik alles opnieuw moet doen..

In uw afbeelding is te zien dat er staat,  New partition Size in Megabytes (1000000 bytes)
Wellicht is dat in verband te brengen dat de veranderingen veroorzaakt, zoals boven uitgelegd.

(Mijn vraag is dan 15 gig is hoeveel  Megabytes, ik krijg hier niet te zien wat ik in Gparted onder beheer te zien krijg daar vul je via de teller alles met mb in.

Als ik van de live cd op start verschijnt er altijd een klein scherm nog voor dat het bureaublad verschijnt met de melding 'input not supported' maar start wel gewoon verder?

Post #25.
(systeem/Voorkeuren" de Gnome partitie bewerker, kortom Gparted, en daar ga je dat mee regelen.)

Is dat dan niet aan de installatie gekoppeld.

Ook heb ik de live cd gemaakt van Gparted en mijn schijf voorbereid. maar ook dat werkt niet.

In mijn post #28 geef ik aan.(Extended Partition om zo de stappen uit te voeren die u aan geef in uw post
#17 en post #20.
Maar dan word het volume aangeduid met Gib en hoeveel is dan weer een Gib.

Als ik de handleiding bekijk in de onderstaande link, dan mis ik tijdens de instalate stap vier, het scherm waar je gegevens in kan vullen.
Ook het scherm in stap 5 ziet er bij mij tijden de installatie anders uit er zijn 4 optie waaruit je kan kiezen waar onder heel de sdhijf gebruikken, handmatig en die andere twee weet ik ff niet.
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/I386

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #33 Gepost op: 2007/10/09, 18:11:57 »
QUOTE:

Citaat
In uw afbeelding is te zien dat er staat, ( New partition Size in Megabytes (1000000).
Dat staat er niet precies, er staat:

New partition Size in Megabytes (1000000 bytes)

En dat is alleen maar bedoeld als geheugensteuntje, 1 Megabyte = 1000000 bytes.

Waar het om gaat is dat in het vakje erachter de juiste waarde moet staan aangegeven, de waarde die dus ook in het hoofdscherm voor die partitie onder de kolom "Size" te vinden is.

Normaal gesproken klopt dat vanzelf bij een lege partitie, als er al gegevens op die partitie zouden staan (wat bij jouw niet het geval is) dan kan het zijn dat alleen de resterende vrije ruimte wordt voorgesteld. Maar dan kun je met de pijlknopjes rechts ernaast de waarde gewoon aanpassen. Of alternatief, de waarde die in het hoofdscherm voor de gekozen partitie wordt vermeld handmatig inkloppen. Net wat je het gemakkelijkste lijkt. Een te grote waarde invullen is niet eens mogelijk, dat slikt 'ie niet, dus eigenlijk kun je het niet fout doen.

Als wat ik nu schrijf bij jouw niet klopt, tja, dan doe je toch echt iets verkeerd. Het beroerde is wel dat ik geen idee heb wat je dan verkeerd doet en waar en dan houdt het voor mij dus helaas een beetje op.

Volgende vraag:
15 Gig is ongeveer 15000 Megabytes. Ongeveer want MB naar GB is in werkelijkheid een factor 1024 i.p.v. 1000. Maar da's nu niet echt belangrijk, je ziet gauw genoeg of het een beetje in de buurt komt van de partitiegrootte in Gigabytes.

En het is zonde van al je vlijtige tikwerk :) maar de rest van je verhaal doet hier niet terzake. Partities aanmaken staat helemaal los van het besturingssysteem wat daar later op gaat draaien, met dat besturingssysteem neem je die partities daarna alleen maar in gebruik en daar komen dan pas die mountpoints in beeld. Ik heb dat in m'n vorige berichtje al proberen uit te leggen maar da's blijkbaar niet gelukt :( .

Die installatiehandleiding waar je naar verwijst is bedoeld voor Ubuntu 6.06 Dapper Drake en in de huidige distro is daar zo het één en ander aan gewijzigd dus alles ziet er inmiddels inderdaad een beetje anders uit.

Gelukkig ben ik (meestal) een geduldig mens...................

Dus nogmaals succes ermee.

Gr,
Jim

jc

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #34 Gepost op: 2007/10/09, 19:09:32 »
ik probeer 7.04 ook te instaleren op een oude machine!  ik heb 2100mb ruimte en 280 swap!  Is dat genoeg?
Hij instaleert heeeeeeeeeeeel traag, en nadat eindelijk de balk verdwijnt, krijg ik geen enkel bericht meer!
wat moet ik doen, nog langer wachten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #35 Gepost op: 2007/10/09, 19:27:27 »
2,1 GB is te weinig voor Ubuntu. Pak dan liever Xubuntu, installeer 'm via de Alternate CD. Maar het blijft krap-aan. Met zo'n kleine harde schijf ben je beter af met Puppy Linux.

jc

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #36 Gepost op: 2007/10/10, 17:51:27 »
ik heb een deel van mijn windows schijf opgeoffert! heb nu 4 giga, en het is geinstalleert geraakt! ;-)

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #37 Gepost op: 2007/10/12, 12:43:02 »
Citaat van: jc
ik heb een deel van mijn windows schijf opgeofferd! heb nu 4 giga, en het is ge installeert geraakt! ;-)
Gefeliciteerd Jc.
En werkt het nu nu naar behoren?

rv

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #38 Gepost op: 2007/10/12, 18:27:31 »
Hier vind je steunpunten van mensen die je willen helpen. Ik kan me niet voorstellen, dat Ubuntu niet geinstalleerd kan worden, maar er zijn wel enkele onhandigheidjes bij.

http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/nieuws/#9

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #39 Gepost op: 2007/10/13, 13:18:59 »
@ rv (Ik kan me niet voorstellen, dat Ubuntu niet ge installeert kan worden, maar er zijn wel enkele on handigheidje bij.

In onderstaande topic  zijn vrijwilligers die zich het lot hebben aangetrokken omdat het handmatig installeren voor veel mensen een struikelblok is geworden.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11673

Ik ben op alle mogelijke manieren geholpen hier op het form ( waar ik voor dank ) maar het is mij niet gelukt, ik probeer dan ook uitleg te geven wat me allemaal overkom tijdens de installatie het aan maken van partitie en ga zo maar door.
Theoretisch moet het gewoon goed komen maar helaas is de praktijk die mij in onverklaarbare en daar door een moeilijke te omschrijving te kunnen geven van wat er dan pressies fout gaat.
Met andere woorden, er worden een heleboel theoretisch oplossingen aan geboden die zouden moeten werken.
Blijkbaar is er niemand die net als ik bezig is geweest en waar het wel bij gelukt is, die of die gene beschikt dan over een stukje praktijk ervaring.

Wanneer ik tijdens de installatie dan maar kies om de door mij gemaakte partitie,s te verwijderen op die een na die ik dus voor windows wil blijven behouden, dus maak ik er totaal drie waarvan een logical partition voor de swab dan kan ik alleen maar /boot aanklikken in het sub menu de vermelding swab linux sttat er niet bij.
Maar afgezien van dit alles snap ik gewoon niet hoe die telling werkt het scherm verschijnt om een nieuwe partitie te maken in het tellingsscherm staat een groot getal wanner ik op het pijltje druk dan word het getal minder en zo word dan de nieuwe partitie in volume gevormd, is nu elk cijfertje wat er van afgaat 1 mb, dan kom ik op 10240 en dat zou dan op het achter liggend schermpje moeten staan als ik dan klik op oke dan zie ik tot mijn verbazing dat er een heel ander getal staat en daar door weet ik gewoon niet hoe groot ik de betreffende partitie gemaakt heb ik zie niet staan 10240 waarvan ik weet dat het overeen kom met 10 gig.

@ Jimz (En het is zonde van al je vlijtige tikwerk smile maar de rest van je verhaal doet hier niet terzake.)
Ik doe alleen maar mijn best om weer te geven althans dat poog ik te doen wat ik zo al tegen kom in de hoop dat er wat uit opgemaakt kan worden toch.

JimZ

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #40 Gepost op: 2007/10/13, 22:03:24 »
Citaat
Ik doe alleen maar mijn best om weer te geven althans dat poog ik te doen wat ik zo al tegen kom in de hoop dat er wat uit opgemaakt kan worden toch.
Da's ook waar natuurlijk, het blijft verder wel jammer dat het tot nu toe niet wil werken bij jouw.

Maar ja, zoals ik al eerder beweerde: sommige dingen zijn "live" nou eenmaal een stuk makkelijker uit te leggen dus toch maar eens kijken of je dat kunt organiseren denk ik.

Gr,
Jim

berthulius

  • Gast
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #41 Gepost op: 2007/10/16, 11:42:44 »
Hoi ik schijf dit nu van uit Ubuntu.
Heb gebruik gemaak van Wubi, en het staat nu op 2e hdd niet echt natuurlijk maar toch!?.
Verder en natuurlijk heb u gelijk dat het in mijn geval beter zou zijn om iemand te vragen om langs te willen komen en mij zo verder te helpen of er zelf heen te gaan met mijn pctje.
Toch ben ik van mening er beter zelf achter te komen waarom ik het niet voor elkaar krijg ondanks de hulp loop ik gewoon vast, en dat kieteld mijn denken en dat vind ik gewoon lekker.
Als het mij uit eindelijk gaat lukken en ik zou dan aan kunnen geven wat het probleem was, dan leverd dar meschien nieuwe bijdrage op voor het samenstellen van hanleiding enz.
Oke dat was het weer.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hulp bij installeren ubuntu 704 aub
« Reactie #42 Gepost op: 2007/10/16, 11:52:15 »
Je kan ook altijd even naar Amsterdam of Hilversum gaan met je pc :)
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14259
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15886
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"