Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master  (gelezen 927 keer)

PeterMalt

  • Gast
Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Gepost op: 2008/03/23, 22:24:33 »
Hallo mensen,

Hier een nieuweling in ubuntu land.
Ik heb hier een pc waarop we wiki willen draaien, met vele hulp zijn we al een heel eind, wiki draait webmin werkt.
Nu is door het gehannes met harde schijven alles per ongeluk op de slave van IDE 0 gekomen.
Ik heb totaal 4 gelijke 80 GB harde schijven beschikbaar. De bedoeling was om naar Raid 1 te gaan met twee harde schijven. Het jumpertje van de HD naar master plaaten heeft als gevolg dat de boel niet meer start.
vragen
1 is het een groot probleem voor het systeem om dit zo te laten ?
2 wat moeten we doen als we de HD toch als master willen hebben ?
( de opstart CD kom ik nog niet helemaal uit om dit te wijzigen)
3 Ik heb met google een howto gevonden om de boel om te zetten naar raid 1 zonder herinstallatie, mijn vraag mogen die hd's dan op 1 ide kanaal ?
4 Op mijn werk maken we gebruim van norton ghost > iemand pc verknoeid is ghost terug zetten en we kunnen weer verder. Wat is een handige tool in ubuntu land hiervoor. ( ik zoek met google maar wordt niet echt wijzer)

Offline jan11000

  • Lid
Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/23, 23:11:39 »
Raid 1 kun je op 2 manieren doen, via hardware moederbord, of via installeren met ubuntu.
Waarom wil je raid 1?
Dus ga eens flink lezen wat het, en wat het verschil met installeren is.


ghost for linux bestaat, er is ook iets met "System Rescue CD", zoek maar eens op het forum over backup maken van linux.

JimZ

  • Gast
Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/23, 23:30:11 »
En mocht je toch geen RAID willen, Ubuntu staat nu op de (toenmalige) primaire slave maar de bootloader grub is waarschijnlijk wel op de (toenmalige) primare master terechtgekomen.

Dus als je die twee schijven hebt omgewisseld (jumpers op beide verzetten en stekkers ompluggen) dan zal je grub even opnieuw moeten installeren op die nieuwe master (voorheen slave).

Niet zo'n hels karwei dus.

Gr,
Jim

Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 01:13:26 »
En dit zal je toch ook moeten doen voor RAID anders zou je nooit meer kunnen booten indien de eerste HD crasht ....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

PeterMalt

  • Gast
Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/24, 09:48:05 »
@ JimZ, Nee alles staat op de slave (bij het installeren waren alle andere schijven tijdelijk afgekoppeld.  Jumper omzetten naar master op de slave heeft als gevolg dat de boel niet doorstart. Blijft dan hangen op uncompressing . Op zich verklaarbaar alles (na flink lezen hier ) staat op HDB en daarna plots op HDA.

Raid is beschikbaar in Ubuntu of via hardware fasttrack TX2000 PCI kaart.  Die PCI kaart ligt er momenteel uit, de HD hangt gewoon aan de moederbord IDE.  Zo zoekende zal de Fasttrack PCI kaart waarschijnlijk niet werken. Maar twee HD's zijn ook voldoende voorlopig, en passen dus met de CDRW drive op IDE0 en 1
Ik ga vandaag proberen de inmiddels lege HD aan te sluiten op IDE0 en eens kijken wat ik dan kan doen. Of moet voor raid 1 de ene op IDE0 en de andere op IDE1 ?
Eerst maar eens een backup maken met Ghost for Linux

Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/24, 10:39:18 »
Als je hardware Raid niet werkt is er niets overboord, dan kan je gewoon Linux Raid gebruiken.

Dit is software matig en werkt net zo goed.

Je moet wel eerst 1 HD helemaal klaar maken (zoals die nu al is ?)
En daarna de 2e erbij hangen, die formateren, dan de 1e HD naar de 2e HD clonen.
Raid actief maken.

Grub op die 2e hd zetten.

En dan ben je zo'n beetje klaar.

Lees in de man van Linux Raid voor de procieze dingetjes.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Ubuntu per ongeluk op ide0,slave gezet ipv master
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/24, 17:20:59 »
Citaat van: Gandyman
Dit is software matig en werkt net zo goed.
Kleine correctie: een softwarematige RAID instellen is minder efficiƫnt dan een hardwarematige RAID.
Dit komt omdat telkens je iets naar de harde schijf wil schrijven, er een programma tussenkomt en bepaalt hoe alles verdeeld moet worden over de meerdere harde schijven. In een hardwarematige RAID worden de signalen gewoon naar de RAID-controller gestuurd, die gebouwd is om dit snel te kunnen bepalen.

Maar voor de rest werkt een softwarematige RAID even goed als een hardwarematige!
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com