Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 5.0  (gelezen 25987 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #25 Gepost op: 2009/02/17, 17:28:30 »
Weet wel niet in hoever deze bron betrouwbaar is, maar dacht dit hier en daar nog wel gelezen te hebben.

http://polishlinux.org/choose/comparison/?distro1=Ubuntu&distro2=Debian

Indruk van Ubuntu is dan wel weer een beetje jammer: "It's only for Linux n00bs"

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #26 Gepost op: 2009/02/17, 18:20:01 »
Het is ongetwijfeld waar dat Debian geen beginnersdistributie is. Dat is ook niet de doelgroep van Debian. Ubuntu is dat wel, is juist als instapdistributie heel geschikt. Maar dat Ubuntu alleen voor n00bs is, is niet waar! Je kunt met Ubuntu veel meer dan alleen mar een Live-CD erin drukken, installeren en klaar. Getuige mijn blokkendoos installaties kun je net zo veel als Debian, zelfs durf ik te zeggen dat Ubuntu lichter is qua hoeveelheid schijfruimte met precies dezelfde geïnstalleerde programma's. En met de LTS versies heb je een betrouwbaar systeem (niet dat de niet-LTS versies niet betrouwbaar zijn hoor!).

Maar nogmaals, Debian en Ubuntu hebben een verschillend doel en een verschillende visie.
Ubuntu: Makkelijk en eenvoudig, maar ook vooruitstrevender.
Debian: Robuust(er) en stabiel(er), maar ook conservatiever.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)


Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Debian 5.0
« Reactie #28 Gepost op: 2009/02/20, 22:16:08 »
ik heb een uurtje geleden per ongeluk mijn debian installatie kapot gemaakt. In een andere distro met de grootte van mijn partities aan het prutsen geweest  ???

ik heb lenny nu terug geïnstalleerd, maar synaptic zit er niet bij. iemand een idee hoe ik dat installeer?
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #29 Gepost op: 2009/02/20, 22:24:29 »
ik heb een uurtje geleden per ongeluk mijn debian installatie kapot gemaakt. In een andere distro met de grootte van mijn partities aan het prutsen geweest  ???

ik heb lenny nu terug geïnstalleerd, maar synaptic zit er niet bij. iemand een idee hoe ik dat installeer?
Terminal ==> su (root account + wachtwoord van root) ==> apt-get install synaptic
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Debian 5.0
« Reactie #30 Gepost op: 2009/02/20, 23:32:52 »
ik heb een uurtje geleden per ongeluk mijn debian installatie kapot gemaakt. In een andere distro met de grootte van mijn partities aan het prutsen geweest  ???

ik heb lenny nu terug geïnstalleerd, maar synaptic zit er niet bij. iemand een idee hoe ik dat installeer?
Terminal ==> su (root account + wachtwoord van root) ==> apt-get install synaptic

Ik krijg:
ome/bart# apt-get install synaptic
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Package synaptic is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package synaptic has no installation candidate
Bartbox:/home/bart#
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #31 Gepost op: 2009/02/20, 23:41:55 »
Misschien ben je dit vergeten?: apt-get update && apt-get upgrade waardoor je pakketten achterlopen? Met het updaten en upgraden lopen de pakketten weer in de pas. Daarna proberen Synaptic installeren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Debian 5.0
« Reactie #32 Gepost op: 2009/02/21, 08:53:08 »
Misschien ben je dit vergeten?: apt-get update && apt-get upgrade waardoor je pakketten achterlopen? Met het updaten en upgraden lopen de pakketten weer in de pas. Daarna proberen Synaptic installeren.

Ik heb hem maar opnieux geïnstalleerd en alles is ok nu. moest deze morgen toch beginnen met een serieuze afwas en niets beter tijdens de afwas dan af en toe eens op een knopje gaan drukken om een distro te installeren. Op den duur doe je dat toch bijna blindelings

nu pannenkoeken bakken voor mijn vriendin tegen dat ze wakker wordt  ;)
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Debian 5.0
« Reactie #33 Gepost op: 2009/02/22, 20:22:20 »
ik heb de live cd gedownload en gebrand,, lekker langzaam en hij draait vlekkeloos :)

maar heel dom hoor maar ik kan geen installatie optie vinden,, of kan dit niet met de live versie van debian?

Re: Debian 5.0
« Reactie #34 Gepost op: 2009/02/22, 21:24:06 »
ik heb de live cd gedownload en gebrand,, lekker langzaam en hij draait vlekkeloos :)

maar heel dom hoor maar ik kan geen installatie optie vinden,, of kan dit niet met de live versie van debian?
volgens mij hebben ze'm inderdaad gebouwd zonder installatie optie. Wellicht kan dit je nog helpen:

http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=18845

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Debian 5.0
« Reactie #35 Gepost op: 2009/02/23, 21:59:39 »
bedankt voor je link,, ziet er veelbelovend uit en ik volg dit:

* I will be using /dev/hda5 which is formatted with ext3, adjust according to your situation.

#boot your customcd image

#set root passwd
sudo passwd

#change to root
su

#set the user passwd
passwd user

#create a mount point
mkdir /hda5

#mount the partition
mount /dev/hda5 /hda5

#copy the system over, exclude a few things
rsync -a / /hda5/ --exclude=/{hda5,live,sys,proc,media}/

#create proc, sys, and media folders
mkdir /hda5/proc /hda5/sys /hda5/media

#chroot into partition
chroot /hda5/

#install grub - will only setup grub for this installation
grub-install hd0
update-grub

#remove fstab
rm /etc/fstab

#create new fstab (example below)
nano /etc/fstab

#exit chroot
exit

#reboot
reboot

maar ik loop vast op: #copy the system over, exclude a few things
rsync -a / /hda5/ --exclude=/{hda5,live,sys,proc,media}/

ik krijg steeds de melding:  bash: rsync: command not found

let wel ik gebruik hdb1 dus overal heb ik dat netjes veranderd.



of heeftt iemand mischien de link voor me voor een installeerbare iso,, want ik heb nu al genoeg schijfjes als onderzetter gemaakt.
er staan er zoveel in de lijsten,, ik weet niet meer wat te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/23, 22:10:48 door chris »

Re: Debian 5.0
« Reactie #36 Gepost op: 2009/02/24, 10:23:50 »
Via torrent zou ik gewoon cd1 binnenhalen (i386)
http://cdimage.debian.org/debian-cd/5.0.0/i386/bt-cd/

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #37 Gepost op: 2009/02/24, 11:45:19 »
Voor degenen die het eens willen proberen, hier een tip: http://www.desktoplinux.com/news/NS2075928205.html.
Het gaat wel uit van de gewone CD, dus voor een net-install of een businesscard-install moet je even wachten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Debian 5.0
« Reactie #38 Gepost op: 2009/02/24, 12:11:49 »
tnx voor dem links,,  de torrent vis ikm vanavond thuis even binnen,,

en een lenny op een oudere pc,,,en tweaken,
dt is helamaal mooit woteb,, ik ben met een pII 450Mhz met 398ramm [meer word door het bios niet gezien] aan het spelen met debian,
een lenny kde staat er al op maar spreekt me niet zo aan,, vandaar dat ik er gnome op wil en met jouw link moet ook dat lukken.

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #39 Gepost op: 2009/02/24, 12:52:15 »
Je kunt ook XFCE proberen. Draait stukken vlotter op een dergelijk systeem dan Gnome.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Debian 5.0
« Reactie #40 Gepost op: 2009/02/24, 15:56:21 »
Je kunt ook XFCE proberen. Draait stukken vlotter op een dergelijk systeem dan Gnome.
Of wellicht de nieuw LXDE flavor

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #41 Gepost op: 2009/02/24, 15:58:09 »
Je kunt ook XFCE proberen. Draait stukken vlotter op een dergelijk systeem dan Gnome.
Of wellicht de nieuw LXDE flavor
Heb je dat wel eens geprobeerd? Lijkt mij een schil om Openbox heen met wat XFCE zaken erin? Ik denk dat je met XFCE meer kunt, of anders met puur Fluxbox?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Debian 5.0
« Reactie #42 Gepost op: 2009/02/24, 16:16:30 »
Heb het zelf niet geprobeerd, maar het is wel een officiele Debian versie volgens mij

Citaat
Debian GNU/Linux can be installed from various installation media such as DVDs, CDs, USB sticks and floppies, or from the network. GNOME is the default desktop environment and is contained on the first CD. Other desktop environments — KDE, Xfce, or LXDE — can be installed through two new alternative CD images. Again available with Debian GNU/Linux 5.0 are multi-arch CDs and DVDs supporting installation of multiple architectures from a single disc; and this release adds Blu-ray Discs, allowing the archive for an entire architecture to be shipped on a single BD.

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #43 Gepost op: 2009/02/24, 16:30:58 »
Heb het zelf niet geprobeerd, maar het is wel een officiele Debian versie volgens mij
Klopt, kun je bij het installeren ook meteen opgeven. Maar ik ben er niet zo ondersteboven van. Ik werk liever met Fluxbox, veel meer controle en instellingsmogelijkheden. Ook Openbox zelf moet beter in te stellen zijn dan LXDE. Bij het GDM menu krijg je met LXDE ook (net als Openbox) integratie mogelijkheden Gnome en/of KDE. Maar dit draait geloof ik goed op netbooks.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Debian 5.0
« Reactie #44 Gepost op: 2009/02/24, 17:23:11 »
Je kunt ook XFCE proberen. Draait stukken vlotter op een dergelijk systeem dan Gnome.


Of wellicht de nieuw LXDE flavor

kan in dit kiezen tijdens de install,, ik neem aan van wel of is er een andere iso voor elke versie?
[de torrent loopt als een speer,, bijna binnen].

Re: Debian 5.0
« Reactie #45 Gepost op: 2009/02/24, 22:16:07 »
Ben sinds vandaag overgestapt naar debian 5 gnome en mijn eerste indruk is erg positief.Mijn pc draait er prima mee,het is erg snel en erg stabiel en ik ben blij dat ik iceweasel weer kan gebruiken.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #46 Gepost op: 2009/02/24, 23:06:14 »
Ben sinds vandaag overgestapt naar debian 5 gnome en mijn eerste indruk is erg positief.Mijn pc draait er prima mee,het is erg snel en erg stabiel en ik ben blij dat ik iceweasel weer kan gebruiken.
Fijn dat het U bevalt. :)
Ja stabiel  daar staat debian om bekend dacht ik.
Heeft U geinstalleerd van de CD of DVD ?.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 23:08:13 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian 5.0
« Reactie #47 Gepost op: 2009/02/24, 23:13:08 »
Van de dvd,installatie in textmode.Ging allemaal vrij eenvoudig. :)
Kubuntu 20.04

Offline Drummies

  • Lid
Re: Debian 5.0
« Reactie #48 Gepost op: 2009/02/26, 18:15:58 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Debian 5.0
« Reactie #49 Gepost op: 2009/02/26, 23:41:53 »
Van de dvd,installatie in textmode.Ging allemaal vrij eenvoudig. :)

Ik vond de 3d acceleratie, compiz en flash niet zo gemakkelijk. Eens gevonden was het natuurlijk belachelijk simpel.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)