Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs  (gelezen 1076 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Gepost op: 2020/03/11, 11:55:25 »
Goedendag,

Bij het kopiëren (met grsync) van bestanden van mijn ext4 harde schijf naar een externe usb disk kom ik het volgende tegen:

folders waarvan de naam eindigt op een "." worden hernoemd naar een 8 letterige code.

Mijn vraag: is dit een bekend probleem, een bug  of heeft het te maken met verschillen in naamconventies tussen ntfs en ext4. En zijn er nog meer tekens die een probleem kunnen vormen?

Hopelijk heb ik het duidelijk verwoord, maar duidelijker lukt me op dit moment niet en daarom weet ik ook even niet op welke zoektermen ik dit in DuckDuckGo kan gooien ;-)
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/11, 12:28:22 »
Er zijn helaas meer verschillen.
Zelf bewaar ik al mijn data ook op een NTFS partitie.
Soms gaat het fout, wanneer er hoofdletters in de naam zitten.
Vaak gaat het fout, wanneer er leestekens in de naam zitten.
Ook met spaties heeft NTFS een probleem.
Wanneer je USB in EXT4 is geformatteerd, zal het mogelijk nog erger zijn..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/11, 12:38:35 »
@Ron: zit het vooral in de verschillen in naamconventies (zo ja, ligt dat ergens vast) of in de conversie en is er niet echt een pijl op te trekken wanneer het wel en niet goed gaat.

Bij het kopiëren zet ik altijd "windows compatible" aan in grsync, en ik ervaar eigenlijk weinig problemen verder.

Bij ext4 naar ext4 heb ik eigenlijk geen problemen eerder opgemerkt.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/11, 12:57:29 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/11, 12:59:18 »
Onder windows is het alvast niet toegelaten een bestandsnaam te laten eindigen op een punt. Wellicht is het de ntfs driver van linux die dat opvangt door de punt op het einde te vervangen door een hexadecimale code.

Heb je een goede reden om die externe schijf in ntfs te laten? Indien niet, doe jezelf een plezier en formatteer die ook in ext4. Indien wel, dan moet je ervoor opletten dat je bestandsnamen kiest, die compatibel zijn met beide bestandssystemen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/11, 13:16:14 »
Hoi Vanadium,

Dank je. Helaas heb ik de ntfs nodig, anders had ik de schijf al lang als ext4 geformatteerd. Gelukkig zie ik inderdaad op de door jou genoemde site weinig verrassende tekens die niet zouden mogen. Alleen de punt aan het eind, die in het Engels - voor mij heel verwarrend -  geen "point" of "dot" wordt genoemd, maar "period".  Zo spijker ik mijn kennis van de Engelse taal ook weer bij  ;)

Citaat
Do not end a file or directory name with a space or a period. Although the underlying file system may support such names, the Windows shell and user interface does not. However, it is acceptable to specify a period as the first character of a name. For example, ".temp".

Conclusie: geen bug maar onreglementair gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/11, 13:30:44 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/11, 13:17:23 »
@Ron: zit het vooral in de verschillen in naamconventies (zo ja, ligt dat ergens vast) of in de conversie en is er niet echt een pijl op te trekken wanneer het wel en niet goed gaat.
De meeste USB sticks worden met FAT32 geformatteerd.
Op wikipedia vond ik het volgende:
Citaat
De rechten van de FAT32-indeling liggen bij Microsoft.
In 2009 maakte Microsoft bezwaar tegen het gebruik van FAT32 door anderen.
Met name TomTom heeft geschikt met Microsoft en zijn systeem aangepast.
In Linux wordt soms ook gebruikgemaakt van FAT32.
Om problemen te voorkomen is daar in 2009 een oplossing voor bedacht.
Het patent van Microsoft beschrijft dat zowel korte als lange bestandsnamen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden.
In Linux heeft men nu een oplossing bedacht waarbij een bestandsnaam alleen als korte bestandsnaam, of alleen als lange bestandsnaam wordt gebruikt.
Op die manier wordt het patent omzeild.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32

Heb je hier iets aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/11, 13:19:13 »
@Ron: dank je, overigens is het geen USB stick, maar een USB harde schijf, in dit geval nog eentje die je echt hoort draaien  ;)
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/11, 13:23:00 »
Houd er trouwens rekening mee, dat als je tekstbestanden kopieert naar het gruwelijke NTFS, dat die dan automatisch uitvoerbaar worden.  :o

Dat geeft dan "leuke" neveneffecten wanneer je ze terugzet op EXT4.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/11, 13:24:48 door Pjotr »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/11, 13:30:11 »
Houd er trouwens rekening mee, dat als je tekstbestanden kopieert naar het gruwelijke NTFS, dat die dan automatisch uitvoerbaar worden.  :o
Heb je daar iets meer documentatie over?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/11, 14:35:52 »
Je zou exFat nog kunnen proberen. Zou in Ubuntu én in Windows goed moeten worden ondersteund...

Offtopic: Zou Ext4 in de nabijere toekomst niet ook nog eens vervangen worden door ZFS? Hoelang blijven dan je externe schijven met Ext4 dan actueel?
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/11, 15:27:47 »
Houd er trouwens rekening mee, dat als je tekstbestanden kopieert naar het gruwelijke NTFS, dat die dan automatisch uitvoerbaar worden.  :o
Heb je daar iets meer documentatie over?

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1768302#p1768302

Hele draadje:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1768245

NTFS zuigt. Althans: het zuigt wanneer je het niet alleen voor Windows gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/11, 15:31:37 door Pjotr »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/12, 14:06:42 »
@Pjotr: Zou dat niet te voorkomen zijn als je de rechten behoud bij grsync?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bug of onreglementair bij kopieren van ext4 naar ntfs
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/12, 15:27:18 »
Dat kan niet, omdat ntfs geen linux-rechten ondersteunt. Alle folders en bestanden op die partitie krijgen daarom automatisch "virtueel" standaard rechten die ofwel deze zijn van het koppelpunt, ofwel doorgegeven worden via aankoppelopties (dmask, fmask). Eens aangekoppeld, liggen de rechten vast en grsync kan die niet veranderen.