Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff  (gelezen 911 keer)

strienux

  • Gast
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Gepost op: 2007/12/19, 10:29:20 »
Geacht forum,

Gisteren een tweedehands hp d530sff gekocht om in te zetten als backup voor m'n MacBook en opslag voor muziek en foto's etc. De Seagate 40Gb vervangen door een Samsung 320gb (die overigens meteen herkend werd - verder nergens iets gewijzigd in de bios). Geheugen 512 MB, niks aan gedaan nog.

Gestart vanaf live-cd Ubuntu 7.10 met wisselend succes, maar nog nooit verder gekomen dan een bevroren bruin scherm met stilstaand icoontje. Eerste keer zelfs een kernel panic bij het opstarten (not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)), daarna nooit meer, maar echt booten lukt niet. Kan daarna wel rebooten met de live-cd.

In een terminal $sudo apt-get update, en $sudo apt-get upgrade geprobeerd, maar bij de laatste wordt geklaagd over te weinig ruimte op het device.

unpacking replacement linux-image-2.6.22-14-generic ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/linux-image-2.6.22-14-generic_2.6.22-14.47_i386.deb (--unpack):
failed in buffer_write(fd) (10, ret=-1): backend dpkg-deb during './lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/net/netfilter/nf_conntrack_netlink.ko': No space left on device

(heb mededogen, ik zit op een andere machine en tik dit allemaal over :-/ )

Daarna de source.list aangepast met source-o-matic (heel veilig gehouden) en dan knalt ie er bij de $sudo apt-get upgrade meteen uit met:

155 upgraded, 0 newly installed, o to remove and 0 not updated.
4 not fully installed or removed.
Need to get 155MB/227Mb of archives.
After unpacking 22.1MB of additional disk space will be used.
E: you don't have enough free space in /var/cache/apt/archives/.

Wie weet raad? Ik heb goede ervaring met Ubuntu op hp op m'n werk (zij het andere hardware), maar wat ik hiermee moet is mij een raadsel. Zou zo graag voor de Kerst de boel op de rails hebben....

Bij voorbaat dank,
Rob

strienux

  • Gast
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/19, 10:51:22 »
Follow up op m'n eigen post van daarnet.

Kom nu iets verder met booten. Eerst een vreemd on-ubuntesk blauw scherm met een grote gele bloem (toch per ongeluk Vista erop gezet!!?? :))) en alles bevroren, ook de cursor. Weer gereboot en nu een paar keer de melding:

The greeter application seems to be crashing. Attempting to use a different one.

Daarna het echte loginscherm met username, maar ook weer helemaal bevroren (in het inputveld staan 3 puntjes). Geen entry veld voor password.

Weer eens gereboot en nu zegt ie dat 'something bad is going on' na 6 keer gezegd te hebben dat die greeter application lijkt te crashen. Gaat zichzelf nu rebooten na allemaal failures. Mekkert over een plaatje van het 'theme Human': ubuntu.png (fatal error in PNG image file IDAT: CRC error) en gaat weer over z'n nek. Scherm helemaal zwart nu. Hopeloos.

Ik ga nu maar even naar de markt.

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/19, 10:54:51 »
Probeer de Alternate CD eens, dat gaat soms veel beter op wat minder nieuwe pjoeters.

Succes

Groet

strienux

  • Gast
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/19, 11:58:21 »
Dank voor de suggestie. Ik heb de alternate cd tussendoor ook al eens geprobeerd, maar die kwam niet eens door de install heen (ik weet niet precies meer waarop ie toen bleef hangen, heb zoveel geprobeerd de afgelopen 24 uur...). Het vreemdst vind ik de ogenschijnlijke willekeur in hoever het installeren en/of booten lukt.

Groet,
Rob

strienux

  • Gast
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/19, 13:02:09 »
Ben weer iets verder, maar nog steeds niet waar ik wezen moet. Inmiddels kom ik voorbij het inloggen: username, password: dat lukt allemaal. Daarna bevriest alles regelmatig, een keer of twee kwam ik verder en begon hij aan de de update van zo'n 150 bestanden. Halverwege bevroor het scherm weer. Het systeem zag nog wel kans een bugreport op te sturen (http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=504427), maar sindsdien is het weer niks. Het enige wat dan werkt is de powerknop een paar seconden ingedrukt houden...

Moet ik de hele boel maar weer opnieuw installeren? Maar begint de ellende dan niet van voren af aan, het lijkt alsof het systeem zich gaandeweg weet te herstellen, maar veel verder kom ik er niet mee. Kan ik iets zinnigs doen vanuit een terminal nadat ik via de live-cd heb gereboot? (vanochtend lukte dat immers nog...)

strienux

  • Gast
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/26, 23:09:54 »
Opgelost dus, eergisteren, op Kerstavond.

Het installeren van Ubuntu bleef maar mislukken. Toen van ellende een officiele xp proberen te installeren, maar ook dat ging niet (toch wel tot mijn opluchting moet ik bekennen). Twee keer geprobeerd met xp en de tweede keer kreeg ik de foutmelding PEN_LIST_CORRUPT (wat een foutieve boodschap voor PFN_LIST_CORRUPT blijkt te zijn). Hierop gegoogled en meerdere keren de suggestie van kapot RAM gezien. Daarna met een knoppix-cd geboot met 'memtest' en inderdaad: de ene helft van m'n 512 MB geheugen was kapot... Daarna Ubuntu traag maar fluitend kunnen installeren en werk er nu al 2 dagen op, alles gaat goed. Prachtig systeem, heel mooi.

Morgen extra geheugen erbij halen. Wordt het toch nog een fijn einde van het jaar ;-)

Iedereen nog plezige dagen gewenst,

Rob

strienux

  • Gast
Ubuntu hangt na fresh install op hp d530sff
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/26, 23:12:17 »
plezige? pardon: plezierige