Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ziet partities niet  (gelezen 6169 keer)

gekky29

  • Gast
Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #25 Gepost op: 2008/05/27, 22:17:20 »
welk moederbord heb je eigenlijk :)

Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #26 Gepost op: 2008/05/27, 22:38:03 »
Ik ga even achter deze foutmelding aan.

Maar eerst ff wat anders.

Altijd of dit nou in windo of in Ubuntu is, word bij het uitschakelen van het systeem ( de PC) een stop-bit gezet op de HD.

Dit gebeurt NIET wanneer je een OS in slaapstand zet, of op die manier de PC uitzet.

Indien de GEEN stop-bit op de HD staat is hij nog open en kan een ander OS er geen toegang tot krijgen.

Dus schakel jij je PC wel netjes uit ??

Dus niet slaap of suspend of weet ik veel wat, gewoon uitschakelen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #27 Gepost op: 2008/05/27, 22:50:54 »
Voor zover ik kan overzien word de fout veroorzaakt door de AHCI van je bios.

Tijdens opstarten ff de bios inklimmen en de AHCI uitzetten.
Meestal vind je die onder Config -> Serial ATA -> AHCI.
Kijk dan nog eens of je die foutmelding krijgt.

Je behoort tot een groepje mensen die een bepaald merk-type bios (VIA pata controller) hebben die voor dit soort fouten zorgt.

In het andere geval kan je even proberen de 64bit versie van Hardy te downloaden, daarin zou de fout niet moeten optreden, >>> zeg nooit nooit he ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tryer

  • Lid
Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #28 Gepost op: 2008/05/27, 23:25:21 »
Ik ben blij dat jullie het nog niet opgegeven hebben. Ik heb een pas  uitgekomen moederbord Asus M3N78-EMH HDMI met een Phenom processor. Inmiddels BIOS 0409 erop. Ik heb al ontelbare keren ge-heropstart - trial and error (vooral dat laatste)- en als ik het zat was de computer uitgezet en niet in de slaapstand gezet. (slaap krijg je niet met zulke computers).

Over de AHCI: ik had al eerder de SATA-configuratie in de AHCI mode gezet, dat bracht ook geen oplossing. Vanavond weer geprobeerd, met het opstarten van windows kreeg ik bij het opstarten een flits van een blauw scherm (in Vista), en probeerde hij iedere keer opnieuw op te starten, in de veilige modus, dat niet lukte. Toen in de BIOS weer configuratie op SATA gezet, toe startte Vista wel weer op, maar zowel in de AHCI-mode als SATA-mode lukte Ubuntu ook niet. Eerder schreef ik al in dit lange draadje dat ik heb geprobeerd de Linuxpartities aan te maken op een andere computer met de Live rescu-CD en Gparted erin. Dat lukte wel, vervolgens zag hij deze nieuw aangemaakte partities ook niet in de probleem-computer, maar kon ook Windows niet meer oipstarten en moest Vista opnieuw installeren. Het blijft mij een raadsel dat de computer wel Windowspartites ziet, maar Linux de 2 SATAschijven niet ziet. (in de BIOS worden ze wel gedetecteerd).
Ik ben zeer erkentelijk dat jullie de moed nog niet hebben opgegeven. O ja, ik heb VISTA 64 bit en ook Hardy 64 bit AMD. Maar ook de 32 bit versie wordt niet herkend.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #29 Gepost op: 2008/05/27, 23:26:54 »
Ik zou eens proberen of het wel werkt in OpenSUSE 11. Finale versie komt pas over een paar weken, maar je kunt nu al een vrij stabiele bèta binnenhalen.

Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #30 Gepost op: 2008/05/27, 23:46:56 »
In het verleden als eens eerder tegen sata zaken aangelopen.
De oplossing toen was de HD stekker in een andere poortje stoppen.
Dit ligt blijkbaar zeer gevoelig...

Wat je nu allereerst nog kan doen om zowiezo wat wijzer van te worden is een mail sturen naar Asus.
Zij leveren computers met Linux erop en kunnen ongetwijfelt vrij direct dit probleem uitleggen aan je (ons wij willen ook wat leren )

Dus kort en krachtig mailte maken met die error erbij en dan even afwachten...

Misschien is de oplossing simpeler als we denken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tryer

  • Lid
Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #31 Gepost op: 2008/05/28, 23:00:21 »
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga Asus een uitgebreide mail schrijven. Het is voor mij duidelijk dat het toch een hard-ware probleem is. Ik hou jullie op de hoogte !

Offline tryer

  • Lid
Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #32 Gepost op: 2008/05/30, 01:10:38 »
Eindelijk ben ik een stukje verder gekomen. De oorzaak zit in een bug van Ubuntu voor Asus moederbord M3N78-EMH HDMI. Het schijnt dat de NVIDIA Sata Controller (NFORCE 780a) niet werkt. in het zelfde stukje staat hoe je een (voorlopige) oplossing kunt bewerkstelligen.

Dit gaat als volgt: Eerst AHCI in de Bios activeren (i.p.v. SATA)
Na het booten van de installatiecd moet je vóórdat je de installatie begint op F6 drukken en dan het volgende toevoegen aan de onderste regel "pci=nomsi" Vervolgens kan het programma de schijven wel zien en kun je installeren. Al wel een stap verder. Daarna kun je in de BIOS weer SATA instellen anders krijgt Windows weer problemen. wVervolgens haalde ik de updates binnen, ging ook goed. Daarna het volgende probleem: Ik wilde de originele videodriver installeren, deed dat vervolgens, maar daarna startte Ubuntu weer niet op. Dus ik kan de originele driver van NVIDEA niet downloaden en installeren want dan krijg ik weer hetzelfde probleem, dat de schijven niet worden gezien.
Ik heb nu een resulutie van 800 x 600, terijl ik een resolutie wil van iets van 1600 x 1000.  Hoe kan ik nu een goede resolutie verkrijgen, zonder installatie van de originele videodriver ?????????? en zonder weer opstartproblmen te krijgen ?

Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #33 Gepost op: 2008/05/30, 01:23:55 »
Gewoon stap voor stap blijven werken....

Je Ubuntu start niet op zeg je ??

Denk dat je bedoelt dat je geen beeld krijgt.
Dit betekent dat in je, of een tegenwoordig , xorg.conf iets verkeerd staat.

De originele videodriver installeren had je niet hoeven doen, je hoeft alleen maar restricted drivers aan te vinken en de Nvidia drivers te activeren.

over dit en resolutie staat atm het hele forum vol....

installeren van
nvidia-settings

resolutie van inlog scherm veranderen doe je met gksudo displayconfig-gtk

En wat ik niet snap is je opmerking dat de vga drivers installeren voor dezelfde probs zorgen met je Sata ??
Wat heeft dit met elkaar te maken ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tryer

  • Lid
Ubuntu ziet partities niet
« Reactie #34 Gepost op: 2008/05/30, 02:15:27 »
beste Gandyman, je blijft me helpen, geweldig ! Vergeten te zeggen: de oplossing dat ik kon gaan installeren vond ik op een Engelstalige site.

 ik bedoelde met de hardwaredriver installeren, dat ik dat deed wat jij beschreef: de restricted  drivers installeren met het hokje aan te vinken. Daarna moest ik de computer herstarten en dan krijg ik na het opstartmenu inderdaad een zwart beeld. Dus ben toen opnieuw Ubuntu gaan installeren. Dus ik durf dat niet meer opnieuw te doen. Wat moet ik nou eerst doen ? ik heb al een paar NVIDIA Synaptic pakketten geïnstalleerd, voor ik die restricted driver installeer. Er staat zoveel over nvidia drivers dat ik niet weet wat ik moet doen. En wat moet ik eerst doen ? de resticted driver (waarna ik bij het opstarten geen beeeld krijg, kom ik ook niet verder. Kun je even de volgorde aangeven wat ik moet doen ? Over je vraag over de "oude melding" Nadat ik de driver geïnstalleerd had, heb ik Ubuntu in de veilige mode opgestart, en zag ik weer een melding van "Cannot Identify enz" Dacht ik weer met hetzelfde probleem te heeben te maken.