Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu problemen  (gelezen 809 keer)

meneerworm740

  • Gast
ubuntu problemen
« Gepost op: 2010/05/29, 16:14:26 »
ik heb een windows 95 computer geupgrade naar windows xp. ik heb ontzettend vaak geprobeerd ubuntu te installeren. maar de computer weigert. ik probeerde in de bios van mijn computer de cd root of zoiets boven aan de lijst te zetten. maar ik weet niet hoe dat moet.

help asjeblieft

Offline Ploffie

  • Lid
Re: ubuntu problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/29, 16:58:21 »
Misschien is het handig om eerst eens iets uitgebreider te vertellen wat er mis gaat.
Heb je een cd/dvd gebrand of heb je een originele?
Welke versie van Ubuntu heb je?

Je moet in ieder geval van je cd station kunnen starten en dit geef je inderdaad in je bios aan.

Als je van cd kunt opstarten zul je toch wat moeten kunnen zien...

Wat doe je precies?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: ubuntu problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/29, 17:04:04 »
Welkom,

volgens mij probeer je in de BIOS de Boot Sequence (de opstart volgorde) te veranderen.
Kom je wel in de BIOS?
Zoek dan naar Boot - Boot Sequence oid.
Afhankelijk van de machine kun je de volgorde wijzigen. Kijk even in de aanwijzingen welke toets je daarvoor moet gebruiken.
CD / DVD of CD/DVD moet als eerste boot worden ingesteld.

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/29, 18:03:44 »
Welkom op het forum,

Misschien ook nog wat meer info over je hardware. Hoeveel MB geheugen, Welke processor, en Hoeveel GB op de Harde Schijf.

En de .iso moet je wel branden als 'image'. Dus NIET als gewone data.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/29, 18:55:25 »
Beste @meneerworm740,

allereerst welkom hier  ;)

Laten we het e.e.a. eens stap voor stap doornemen.
Je hebt een pc met een geuopgrade Windows XP.

Als je die opstart (dwz aanzet), verschijnt er normaal gesproken een scherm met een logo van de pc-fabrikant, en een menuutje met F-functies. Dan zit u in het BIOS.
Normaal gesproken zit er hierin een mogelijkheid om iets aan te passen, doorgaans F2. Dit wordt normaal gezien weergegeven.

Je hebt iets van Ubuntu. Het beste werkt de live-cd. Daarbij staat Ubuntu er volledig op, en is die te gebruiken zonder te installeren, zodat er gekeken kan worden of dit is iets wat bevalt of niet, zonder definitief te installeren.

Normaal gesproken, bij iedere fatsoelijke PC, gaat die eerst zoeken waarvandaan op te starten, en zoekt die eerst bij opstarten in eerste instantie naar de CD/DVD drive.
Als dat niet zo is, kan je dat in de BIOS aanpassen. Daar staat (als het goed is) bij bootvolgorde (of iets dergelijks) in wat voor volgorde de PC gaat opstarten van hetgeen die tegenkomt.

Kan je eens aangeven, wat je precies van Ubuntu nu hebt, wat voor versie, en hoe je dit tot nu toe gedaan hebt? En dan gaan we verder zoeken. 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]