Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu  (gelezen 3890 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2017/11/21, 22:22:07 »
Programmabeheer in Linux Mint 18.3 (bèta). Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten:







Resultaat van installeren van Flatpakversie van Gimp: twee keer Gimp in het menu, namelijk de oudere versie uit de pakketbronnen en de nieuwste stabiele versie van bovenstrooms:


Beide zijn gewoon te gebruiken en "bijten" elkaar niet.
Heb je al geprobeerd om kde programma's te installeren? Hoe gaat hij daar mee om, met alle kde spul wat mee komt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2017/11/22, 00:31:05 »
Heb je al geprobeerd om kde programma's te installeren? Hoe gaat hij daar mee om, met alle kde spul wat mee komt?
Niet geprobeerd, maar dat zou "schoon" moeten kunnen.... Hoewel de beschikbare hoeveelheid Flatpaks nu nog klein is, en dat is gelijk het nadeel ervan:
https://flathub.org/apps.html

Om dit een succes te maken zal de voorraad wel een stuk groter moeten worden, denk ik.

Offline midas

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2017/11/22, 09:48:46 »
Flatpacks of Snap-packages zijn volgens mij gelijksoortige systemen. Of je Linux Mint of Ubuntu draait, je kunt kiezen uit welke 'app-store' je je packages haalt.

De toekomst moet maar uitwijzen welke in de praktijk het handigst werkt of kwalitatief het beste is.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2017/11/22, 10:41:19 »
Flatpacks of Snap-packages zijn volgens mij gelijksoortige systemen. Of je Linux Mint of Ubuntu draait, je kunt kiezen uit welke 'app-store' je je packages haalt.

De toekomst moet maar uitwijzen welke in de praktijk het handigst werkt of kwalitatief het beste is.
Het is in elk geval opvallend, dat Mint gekozen heeft voor Flatpak i.p.v. Snap. Normaal gesproken volgt Mint Ubuntu, behalve als er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen.

Dit geeft wat meer info:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Snaps-v-Flatpaks-Linux-Distros

Citaat
Flatpak is also flexible and doesn’t rely on a middle-man between the editor and the users. Editors and users can choose to rely on centralized app stores if they wish.. but they don’t have to. For instance, an editor could ask Flathub to publish its application but it could also publish it directly, or even create its own store (i.e. “remote”). And downstream users could very well set up their Flatpak client to point to either Flathub or the Editor’s store directly, or both of them even. That flexibility is key and it contrasts with Snap which wasn’t designed with multiple repositories in mind.
Bron: https://blog.linuxmint.com/?p=3418

Snap lijkt op de langere termijn minder levensvatbaar. Jammer dat er nu weer ontwikkelaarsenergie wordt verspild doordat er twee standaarden in de lucht worden gehouden.  :|

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2017/11/22, 11:21:43 »
SNAP is idd en soort gebruiksvriendelijke singularity container. Nooit geweten..

Ik vind flatpack nog wel eng omdat het lijkt te werken als de ppa's van Ubuntu. Hoe weet je dat een package veilig is?

Ik ga het iig een keer proberen :D

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2017/11/22, 11:46:34 »
Ik vind flatpack nog wel eng omdat het lijkt te werken als de ppa's van Ubuntu. Hoe weet je dat een package veilig is?
Door te downloaden / installeren van de site van de developers?
Bv Linphone
https://www.linphone.org/technical-corner/linphone/downloads
flatpak --user install --from https://linphone.org/flatpak/linphone.flatpakref

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2017/11/22, 11:59:39 »
Da's hetzelfde als PPA's. Zolang je er bewust mee omgaat zal het geen probleem zijn denk ik.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2017/11/22, 12:26:53 »
Hoi MKe,

Voor elkaar!

Citaat
Setting up gimp (2.8.20-1) ...
Setting up ubuntu-mono (16.10+17.10.20171012.1-0ubuntu1) ...
Processing triggers for libc-bin (2.26-0ubuntu2) ...
Processing triggers for libgdk-pixbuf2.0-0:amd64 (2.36.11-1) ...
Adding runscript
Finalizing Singularity container
Calculating final size for metadata...
Skipping checks
Building Singularity image...
Singularity container built: gimp.img
Cleaning up...
demo@demo-Lat1604-JV:~$

Met singularity run gimp.img draai ik dan deze container met GIMP 2.8.20 aan boord, terwijl de standaard 16.04 GIMP 2.8.16 heeft.

Nou is dat verschil in de praktijk maar klein, maar ik heb toch mijn eigen containertje gebouwd. Net zoiets als een flatpak of een appimage.

Die zal het wel niet doen op mijn oude 32 bits laptop, maar naar ik aanneem wel op een 64 bits bak. Maar eens proberen dan. Het bestand is met 200Mb ook niet erg groot. Daar hoeft dan als distro ook geen gelijke distro op hoeven staan, denk ik.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2017/11/22, 12:58:35 »
Met singularity run gimp.img draai ik dan deze container met GIMP 2.8.20 aan boord, terwijl de standaard 16.04 GIMP 2.8.16 heeft.
Met Flatpak heb je versie 2.8.22:   =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2017/11/22, 13:12:03 »
Hoi Pjotr,

Ja mooi! Maar deze singularity container heb ik zelf gemaakt (nou ja, met singularity dan). Daar doe ik al die moeite nou voor.

Die container draait ook netjes op mijn standaard installatie als te verwachten was. Ik heb nu geen andere installaties voorhanden. Voor de liefhebbers heb ik deze container in mijn Dropbox gezet: http://bit.ly/gimp-img
Je runt hem met:
singularity run gimp.img
Dan heb ik het over singularity versie 2.4 via die tarball en zelf compileren.

Ik ga eens kijken of ik GIMP 2.9.6 via de ppa in een dergelijke container kan krijgen. Nou gaat het pas serieus worden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2017/11/22, 13:29:05 »
Hoi Just,

Ja precies, dat is het leuke van singularity. Je kunt experimenteren met software zonder je systeem te vervuilen. Zelf compileren kan ook prima en je breekt er niets mee. Mooi dat het gelukt is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2017/11/22, 14:18:08 »
Hoi MKe,

Ja, inderdaad! Dat is het voordeel boven kant en klare flatpacks en andere soortgelijk spul. Met alle respect, hoor. Ik zie dat nut zeker ook in.

Ik heb hier een voorbeeld gevonden hoe ik een ppa gebruik om software te installeren in een container via een recept. Vanavond eens proberen.

Lukt dat dan heb ik straks GIMP 2.9.6 met alle vernieuwingen waaronder de MyPaint brush engine via een container voorhanden! Dat zou ik wel heel sjiek vinden.

Kan jij mijn eerste gimp.img eens kort proberen in jouw manjaro. Dan weet ik zeker dat zo'n ding gewoon distro onafhankelijk is. Ik moet zien dat ik aan een extra 64 bits laptopje komt voor dit soort uitprobeerklussen. Hoeft niet snel . i3-tje lijkt me al best.

Als me die GIMP 2.9.6 lukt (en waarom niet) schrijf ik er een stukje van voor het komende Helpmij Magazine.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2017/11/22, 14:30:00 »
Hoi Just,

Volgens mij gaat ie als volgt voor gimp 2.9.6:
Bootstrap: docker
From: ubuntu:16.04

%runscript
gimp

%post
    apt-get update
    apt-get install -y software-properties-common
    add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp-edge
    apt-get update
    apt-get install -y gimp

Bij mij werkt deze.

Je image werkt inderdaad trouwens.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/22, 14:35:38 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2017/11/22, 19:53:48 »
Hoi MKe,

Ja, schitterend! Het werkt bij mij net zo. Nu heb ik een image met de laatste stand in de ontwikkeling van GIMP.  Versie 2.9.7 om precies te zijn. ik lag al een nummertje achter.



Elke keer als ik het Recept opnieuw laat draaien ontstaat er een nieuwe image met wat dan in deze ppa zit. Zo kan ik de ontwikkeling van GIMP volgen tot ze met de nieuwe stabiele versie 2.10 komen. Dat zal nog een tijd gaan duren, want deze zeer ervaren groep ontwikkelaars laat  zich echt niet gek maken. Bovendien wil ik dat kunnen volgen, dus hier nog iemand die wat tijd op prijs stelt.

Bedankt voor deze donders mooie tip en alle uitleg!

Ik keer terug naar mijn "productie-omgeving" door de harde schijf te wisselen, maar eerst natuurlijk mijn nieuwe image op een usb stick zetten zodat ik hem in de productie ook kan draaien.

Ik ga ook een leuk artikel voor het Helpmij  Magazine schrijven. De lezers kunnen dan ook deze image downloaden plus een deb bestand van singularity. Mooi stuk promotie voor Linux.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2017/11/22, 21:00:52 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2017/11/22, 19:58:18 »
Ik ga ook een leuk artikel voor het Helpmij  Magazine schrijven.
Waarom niet voor de Ubuntu-nl documentatie / wiki?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2017/11/22, 20:21:58 »
Voor testgebruik van Gimp (meehelpen aan ontwikkeling) is dat heel handig, maar als je Gimp voor productie wil gaan gebruiken, dan kun je beter de stabiele lijn installeren i.p.v. de ontwikkellijn. De nieuwste stabiele is 2.18.22.

Want anders heb je waarschijnlijk om de haverklap een compleet nieuwe versie voor de kiezen. Erg onrustig, en het kan je productiviteit schaden....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2017/11/22, 20:23:31 »
Waarom niet voor de Ubuntu-nl documentatie / wiki?

Als er wensen liggen, dan bespreek ik dat liever achter de schermen, Rico.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2017/11/22, 20:34:13 »
Voor testgebruik van Gimp (meehelpen aan ontwikkeling) is dat heel handig, maar als je Gimp voor productie wil gaan gebruiken, dan kun je beter de stabiele lijn installeren i.p.v. de ontwikkellijn. De nieuwste stabiele is 2.18.22.

Ik heb toch duidelijk genoeg uitgelegd waarom ik nut zie in deze mooie techniek? Je waarschuwing is op zich natuurlijk terecht, maar op zich zie ik al niet veel mensen Singularity compileren.

Ik laat ook in de opbouw van dit draadje duidelijk weten dat ik weer terugkeer naar mijn produktie-omgeving. Wat wil je nou nog meer?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2017/11/22, 20:50:22 »
Ik heb toch duidelijk genoeg uitgelegd waarom ik nut zie in deze mooie techniek? Je waarschuwing is op zich natuurlijk terecht, maar op zich zie ik al niet veel mensen Singularity compileren.

Ik laat ook in de opbouw van dit draadje duidelijk weten dat ik weer terugkeer naar mijn produktie-omgeving. Wat wil je nou nog meer?

groet,

Just
Ik wil helemaal niks. Behalve goed duidelijk maken aan iedereen die dit draadje leest (niet alleen aan jou dus), dat de manier waarop je deze mooie nieuwe techniek het beste gebruikt, afhangt van het gebruiksdoel.

Is dat een probleem voor jou?

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2017/11/22, 22:55:04 »
Hmmm, het mooie van singularity is natuurlijk dat je juist je software kunt bevriezen. De versie in je image is altijd hetzelfde, tenzij je een nieuwe bouwt. Je kunt er ook prima stabiele software in draaien.
Ikzelf gebruik het op het rekencluster om allerlei obscure algoritmes te kunnen draaien, heel handig. Verder kun je singularity ook nog als sandbox gebruiken. Heel veelzijdig, dus.

Offline Jodell

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2018/04/24, 13:07:14 »
Ik las een artikel over containers en heb docker geinstaleerd op ubuntu 16.04.
Het werkt wel maar ik snap niet goed wat ik aan het doen ben. Is er ergens een beschrijving (liefst in het Nederlands) wat je met containers kunt doen.
Ik zoek dus een simpel dingetje dat je in een container zet. Hierna run je dat blijkbaar vanuit die container.
Wie kan me wat wijzer maken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: veilig software van andere Ubuntu versies runnen in je huidige Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2018/04/24, 14:45:54 »
Wat zoek je precies? Hierboven gebruiken we singularity (een docker-afgeleide) om de nieuwste GIMP te draaien.

Docker is meer bedoeld voor services, denk b.v. aan een webpagina. Zo kun je Wordpress runnen (zonder een volledige LAMP (Linux Apache MySQL PHP) te installeren in je systeem) via docker en docker-compose.

Docker-compose, voor de duidelijkheid is een sausje over docker heen om het starten en het combineren van docker containers gemakkelijker te maken. In dit voorbeeld combineren we een webserver docker met een mysql docker.

Eerst moet je docker-compose installeren:
sudo pip install docker-compose
dan maak je ergens op je harde schijf een mapje (ik noem dit werkmap), dat mag in je home. Je zet daar een tekstbestandje die je docker-compose.yml noemt. Daarin zet je de volgende tekst:
version: '3.3'

services:
   db:
     image: mysql:5.7
     volumes:
       - db_data:/var/lib/mysql
     restart: always
     environment:
       MYSQL_ROOT_PASSWORD: somewordpress
       MYSQL_DATABASE: wordpress
       MYSQL_USER: wordpress
       MYSQL_PASSWORD: wordpress

   wordpress:
     depends_on:
       - db
     image: wordpress:latest
     ports:
       - "80:80"
     restart: always
     environment:
       WORDPRESS_DB_HOST: db:3306
       WORDPRESS_DB_USER: wordpress
       WORDPRESS_DB_PASSWORD: wordpress
volumes:
    db_data:

Nadat je het bestandje hebt opgeslagen geef je het volgende commando terwijl je in de werkmap zit  (aangenomen dat je gebruiker in de docker groep zit, anders moet je dit met sudo runnen):
docker-compose up -d
De eerste keer kan dit ff duren omdat de images eerst gedownload moeten worden. Maar als het klaar is kun je in je browser gaan naar http://localhost en zie daar, je volledig werkende Wordpress installatie.
Wil je de webserver met wordpress stoppen doe je (weer in het mapje):
docker-compose stop
Wil je de hele installatie inclusief database wegkieperen dan doe je:
docker-compose rm -f
Wil je upgraden naar de nieuwste Wordpress, dan doe je:
docker-compose pull
docker-compose restart

Dit is zo maar een voorbeeld van wat je allemaal kan.