Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Distro voor 512MB RAM  (gelezen 3026 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Welke Distro voor 512MB RAM
« Gepost op: 2015/09/23, 19:41:06 »
De afgelopen week heb ik een aantal distributies getest op een laptop, waar maar 512MB geheugen in zit.
Het merendeel was een XFCE, of een LXDE distributie.
De problemen waar ik tegenaan liep waren o.a. taal-instelling en het out-of-the-box herkennen van de hardware.
Van alle (soms exotische) distributies is degene die mij het best bevalt Lubuntu, gewoon dicht bij huis dus.
Dit kan best komen, doordat ik al jaren een Xubuntu gebruiker ben :lol:
Maar ik wilde dit toch even kwijt ............

ps: Mocht iemand een toetsenbord van een Dell 2200 hebben, of een sloop exemplaar, dan graag, deze heeft een Frans toetsenbord.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/23, 19:42:44 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/23, 19:47:25 »
Heb je Bodhi geprobeerd? Een zeer lichtgewicht desktop die zeer modern aandoet en toch Ubuntu kwaliteit. Een aanrader!

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/23, 20:02:32 »
Bodhi en Semplice zijn eenvoudig van opzet en draaien meer dan prima met 512MB :) Bodhi is gebaseerd op Ubuntu 14.04 en is LTS en Semplice is gebaseerd op ofwel Debian Unstable ofwel Debian Stable (je mag zelf de uitgave kiezen).

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/23, 20:10:54 »
En een blokkendoos met Xfce ? Of is dat te veel van het systeem gevraagd ?

Zou het mogelijk zijn om die Dell nog wat RAM bij te geven ?

Indien niet zal Bodhi zowat je enige uitweg zijn denk ik. Of je zou een PuppyLinux (of Antix) moeten nemen.

Maar ik werk niet graag met Bodhi ...  :-X
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/23, 20:33:46 »
Arch linux met i3wm of openbox. Boot bij mij in 60 mb :)

Maar niet echt voor de standaard gebruiker

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/23, 20:45:45 »
@joris en mke:

Daarom noemde ik Semplice als alternatief. Ik gebruik het momenteel en het kan bijna niet simpeler dan die distro en het is toch heel modern en superlicht en zeer stabiel enwant gebaseerd op Debian Stable :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/23, 20:54:02 »
Voor de goede orde, het is niet de vraag, of ik een andere distributie moet nemen, maar mijn conclusie dat dicht bij huis, met volledige ondersteuning, ook een oplossing is.
Bohdi heb ik er op gehad, maar versie 2.4.0 wilde geen Nederlands praten.
Verder heb ik ook Debian-XFCE, Elementary (ook mooi), Peppermint (leuk) en SolidX geprobeerd.
Het moet iets zijn, waar mijn kleinkinderen mee kunnen werken en waar ik net steeds naartoe hoef om iets uit te leggen, het moet dus intuïtief en makkelijk werken.
Het leek mij alleen wel leuk, om deze ervaring met jullie te delen...............

Edit: @Vistaus, die tip ga ik nog bekijken .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/23, 21:06:37 »
Ah, je titel suggereerde een vraag.
Grappig dat je lubuntu aanprijst. Ikzelf heb slechte ervaringen met die distro, maar ik ben blij dat de gebruikers ervaring ook anders kan zijn.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/23, 21:12:06 »
Grappig dat je lubuntu aanprijst. Ikzelf heb slechte ervaringen met die distro, maar ik ben blij dat de gebruikers ervaring ook anders kan zijn.
Wij gebruiken Lubuntu als lichtgewicht alternatief voor Ubuntu. Nu doet zich het geval voor dat (vrijwel) al onze krijgertjes zgn instapmodelletjes zijn; het merendeel van onze PC's (ram < 2GB) gaat dus met Lubuntu weg.

Welke slechte ervaringen met Lubuntu heb je dan als ik vragen mag?

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/23, 21:20:14 »
De laatste twee versies van lubuntu kwamen bij mij niet tot installatie op mijn vaste pc. Het liep vast voordat de installatie starte. De hash van de iso files klopten wel. Op een oude celeron 1.4 ghz met 1,25 gb ram crashte lubuntu regelmatig. Bodhi werkte daarintegen op beide machines prima en ook Xubuntu 14.04 werkt op dit moment op de vaste pc nog steeds.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/23, 21:34:02 »
Grappig dat je lubuntu aanprijst. Ikzelf heb slechte ervaringen met die distro, maar ik ben blij dat de gebruikers ervaring ook anders kan zijn.
Het is mij in 10 minuten gelukt, om Lubuntu er uit te laten zien als Xubuntu, waar ik een extra verticale balk als dokking gebruik.
Het is allemaal net even anders, maar ook redelijk intuïtief.
Wel heb ik 14.04.3 gebruikt, omdat ik met 15.10 een installatie probleem heb gehad een paar weken geleden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/23, 22:05:27 »
Ben zelf ook beetje aan het experimenteren met een Pentium 4 met 512 MB RAM. Lubuntu draaide op zich wel ok, maar deed raar met de bureaubladachtergrond. Draait nu op Slitaz. WattOS microwatt ook geprobeerd, maar i3wm is het niet voor mij. Binnenkort wil ik Semplice nog eens proberen.

drum

  • Gast
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/23, 22:10:31 »
zelf draai ik momenteel gobang, gemiddeld zo een 130 meg's verbruik, meer info: http://gobanglinux.org/about/
En niet te vergeten gebaseerd op 14.04 dus lts ondersteuning.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/23, 22:22:24 »
Op een oude celeron 1.4 ghz met 1,25 gb ram crashte lubuntu regelmatig.
Crashen als in: volledig vastlopen?

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/23, 23:37:57 »
Lubuntu draait bij mij op 1 laptop met 1GB geheugen, en mijn stokoude desktop-PC (in februari 13 jaar oud!) met maar 512 MB geheugen. Beide werken hier zéér soepel en belasten het systeem niet overmatig veel. Een standaard desktop verbruikt hier maar 122 MB. Geen problemen dus hier....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/23, 23:55:59 »
Geen problemen dus hier....
Wij zijn het eens, 512MB is net te weinig voor Xubuntu, maar Lubuntu is veelzijdig genoeg!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/24, 06:16:41 »
Op een oude celeron 1.4 ghz met 1,25 gb ram crashte lubuntu regelmatig.
Crashen als in: volledig vastlopen?
nee, crashen als in x-server vastlopen. Was wel mee te werken maar nogal vervelend. Ik kan het helaas niet meer nadoen aangezien ik deze laptop een paar weken geleden afgedankt heb. Hij heeft overigens nog een hele tijd met Bodhi prima gedraaid. Ik heb geen idee waarom ik met lubuntu juist veel problemen heb. Maar aangezien ik genoeg alernatieven heb ben ik er verder niet mee doorgegaan.

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/24, 07:58:40 »
Ik zag dat Ron de laptop nodig had voor zijn kleinkinderen. Is het dan niet verstandiger om een blokkendoos op te zetten en dan alleen de spullen installeren die echt nodig zijn? Vaak kun je met een aanpassing van /etc/apt/apt.conf ook nog wat leuke dingen doen:
Citaat
APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest  "0";
APT::Default-Cache 67108864;
Zelf draai ik op Openbox i.c.m. Rox-filer op mijn werklaptop die makkelijk een veel zwaardere versie als KDE aan kan en dat werkt prima. Thuis heb ik een paar Compaq Evo's met 512 MB, voorzien van een Openbox/Rox blokkendoos, dus ik weet waar ik over praat. Een kant-en-klare distro als Lubuntu, Bohdi e.d. zitten vaak vol met spullen die je er vaak achteraf toch uit moet slopen. Met een blokkendoos heb je dat niet.
Eventueel kun je ook AntiX gebruiken. Die hebben ook een core versie, zeg maar een basis voor een blokkendoos waarna je installeert wat nodig is.

Een van mijn dochters heeft laatst zo'n Evo meegenomen met alleen Gimp (je leest het goed, dat werkt prima) en Iceweasel.

Al met al zou ik (zeker voor zo'n oud beestje) eerst gaan kijken wat je met dat systeempje doet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/24, 08:35:46 »
Bodhi komt niet met allerlei extra geïnstalleerde spullen. In principe alleen met leafpad, E17 en de standaard systeem tools als apt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/24, 10:10:37 »
Een kant-en-klare distro als Lubuntu, Bohdi e.d. zitten vaak vol met spullen die je er vaak achteraf toch uit moet slopen. Met een blokkendoos heb je dat niet.
Klopt. Die nabewerking doen wij met een script, dus hebben er eigenlijk geen last van, het gaat gewoon mee in de flow en kost geen moeite (meer); oa abiword en gnumeric worden (automatisch) vervangen door libreoffice. Dus dat is voor ons dan makkelijker dan een blokkendoos (elke keer) opbouwen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/24, 10:22:30 »
Je hebt het er volgens mij wel vaker over gehad, markba. Toch leuk om dat script te zien! 

Zo ingewikkeld maak ik het niet, maar ik draai na de installatie ook een apt-get opdracht om het nodige te veranderen. Alleen dan geen echt script. Dat gaat me licht boven de pet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/24, 10:32:14 »
Zo ingewikkeld maak ik het niet, maar ik draai na de installatie ook een apt-get opdracht om het nodige te veranderen. Alleen dan geen echt script. Dat gaat me licht boven de pet.
Het is niet zo ingewikkeld (iedereen kan het!), al lijkt het script wat wij hanteren complex. De commando's die je toch al gebruikt zet je in een bestandje en klaar ben je. Bv voor het vervangen van mt-paint door gnome-paint wordt het:
sudo apt-get remove mtpaint -y
sudo apt-get install gnome-paint -y
Simpel toch?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/24, 10:44:06 »
Die van mij is iets groter en gebaseerd op dingen mogelijk al lang veranderd zijn, deze gebruik ik voor Xubuntu:#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get -y dist-upgrade
sudo apt-get -y install minitube freetuxtv bleachbit gdebi

sudo apt-get -y install pdfsam gwrite gftp virtualbox virtualbox-ext-pack virtualbox-guest-additions-iso gnupg2 system-config-samba numlockx umit konversation smplayer kpat ntp gedit libreoffice choqok totem gnotravex swell-foop gweled gparted xubuntu-restricted-extras gedit synaptic xfce4-artwork  gnome-mahjongg libdvdcss2 midori chromium-browser dillo dooble netsurf rekonq epiphany-browser grdesktop vinagre

sudo apt-get -y purge ace-of-penguins aisleriot gnomine quadrapassel gnome-sudoku gwibber leafpad lxterminal onboard orage galculator xpad empathy empathy-common sylpheed sylpheed-doc xchat-common nautilus abiword audacious-plugins banshee gmusicbrowser guvcview parole xfburn gmusicbrowser gnomine quadrapassel gnome-sudoku leafpad onboard orage xchat-common abiword gmusicbrowser parole xfburn aisleriot gnome-mines

# Voor beveiligde DVD's:
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

sudo apt-get -y clean
sudo apt-get -y autoremove
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/24, 10:46:08 »
Ik heb geen idee waarom ik met lubuntu juist veel problemen heb.
Zoals je het beschrijft, lijkt het machine-specifiek. Daar was ik even naar op zoek, want als het een generiek probleem zou zijn, dan moeten wij (als "grootverbruiker" lubuntu) daar ook iets mee doen.
Citaat
Maar aangezien ik genoeg alternatieven heb ben ik er verder niet mee doorgegaan.
Gelijk heb je. Soms krijgen we ubuntu niet geinstalleerd (ondanks dat de specs ok zijn) en dan pakken we gewoon lubuntu. Je kunt dagenlang prullen maar ook gewoon efficiënt zijn (is beter eigenlijk, qua tijd en zo).

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/24, 10:47:25 »
Leuke discussie deze, zo leer ik weer eens wat!

In het verleden heb ik veel met lichte distro's gewerkt omdat ik een oude pc had waar ik veel op testte. Een distributie waar ik toen wel blij mee was, was Zenwalk Linux. Misschien geen super lichtgewicht en geen debian/ubuntu basis, maar de filosofie en design spraken me wel aan

Inmiddels doe ik dat minder, maar blijft mooi speelgoed. Mocht iemand overigens een upgrade nodig hebben, dan heb ik mijn oude HTPC basis nog in de aanbieding. Heb ik al eens eerder geprobeerd in andere topics maar er is eigenlijk geen interesse. Hieronder een linkje naar de onderdelen, momenteel zit alles op het moederbord gemonteerd.
https://tweakers.net/gallery/271267/inventaris/

Gratis af te halen of tegen kostprijs verzend ik het.