Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lenovo Yoga Microfoon  (gelezen 1393 keer)

Lenovo Yoga Microfoon
« Gepost op: 2020/04/06, 11:53:32 »
Hallo

Hopelijk leg ik het probleem van de eerste keer goed en volledig uit.
Als jullie extra info nodig hebben , vraag maar.

Dus ik kocht een Lenovo Yoga c940.
Eerst om van apple weg te zijn. Maar toen had ik al snel door dat windows toch ook niet mijn ding is.
Dus koos ik Ubuntu ;-)
Iets meer hobby voor hetzelfde geld.

De luidsprekers kreeg ik aan de praat met deze link:
https://itsfoss.com/fix-sound-ubuntu-1304-quick-tip/

De microfoon krijg ik niet aan de praat. Veel gegoogeld maar voorlopig nog geen geluk.
Wel vond ik deze pagina:
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=249900&p=3
Zou dit werken? Het is een beetje chinees (Te technisch) Kan iemand me op weg helpen?

In Pulseaudio bij invoer staat alleen een ¨Microfoon (plugged in)¨ maar deze reageert niet
De ingebouwde Microfoon staat niet  aangegeven.

Ik vermoed dat de ingebouwde micrifoon niet herkent wordt.

Als ik een bluetooth hoofdtelefoon aansluit dan werkt daar wel alles perfect, Mic en weergave.

Alvast bedankt




Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/17, 12:19:08 »
Wie weet er raad?
Na het opnieuw installeren van Windows10 heb ik met Lenovo-helpdesk gechat om onder Windows het geluid in orde te krijgen. Dat is ook gelukt.
Hiervoor waren heel specifieke drivers nodig.
Die zou ik kunnen opsnorren, maar zouden die ook werken en te installeren zijn op Ubuntu?

in LivePatch > Extra Stuurprogramma's vind ik dit:
zie foto






Joshua Orbit

  • Gast
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/17, 13:12:17 »
https://askubuntu.com/questions/1050244/lenovo-yoga-900-internal-microphone-not-working-on-ubuntu-18-04

Afgegaan op dit *zou* je het volgende moeten doen:

open terminal crtl+alt+t

en kopieer en plak het volgende:
sudo gedit /etc/pulse/default.pa

voeg onderaan het bestand het volgende toe:
load-module module-echo-cancel
Kies OPSLAAN en sluit het venster van gedit.

in de terminal typ je nu sudo reboot

Vingers gekruist houden en je Mic testen ....... Volgens de 'uitvinder' van het probleem moet dit ook de oplossing zijn, maar ik heb geen Lenovo Yoga , dus zelf niet kunnen testen voor je.

Je link van ArchLinux gaat vooral over pulseaudio en geluid op 4 speakers ... de Dolby aan de praat krijgen .


Mocht deze tip niet werken doe gewoon de regel van gedit opnieuw en verwijder die toegevoegde lijn / opslaan en klaar.

Offline rico70

  • Lid
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/17, 13:23:04 »
Om grafische programma's als root te starten moe(s)t je geen sudo maar gksu gebruiken. gksu is dacht ik overal vervangen door pkexec

nahjo

  • Gast
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/17, 16:55:19 »
Om grafische programma's als root te starten moe(s)t je geen sudo maar gksu gebruiken. gksu is dacht ik overal vervangen door pkexec
Voor het gebruik van pkexec moet er ook een 'policy' bestand voor het grafische programma aanwezig zijn. Dat is dus niet altijd het geval.
De opdracht zou dan gedit admin:///etc/pulse/default.pa  moeten zijn.
Echter dat admin:// werkt ook niet altijd want in Xubuntu gaat het niet met bijvoorbeeld mousepad admin:///etc/fstab  dan is het weer pkexec mousepad :)
gksu die zou je eigenlijk wel weer terug willen hebben  ;)

Offline rico70

  • Lid
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/17, 17:27:20 »
gksu die zou je eigenlijk wel weer terug willen hebben  ;)
Idd, ik snap nog steeds waarom dat veranderd is

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/18, 11:38:16 »
https://askubuntu.com/questions/1050244/lenovo-yoga-900-internal-microphone-not-working-on-ubuntu-18-04

Afgegaan op dit *zou* je het volgende moeten doen:

open terminal crtl+alt+t

en kopieer en plak het volgende:
sudo gedit /etc/pulse/default.pa

Hey
 Ik krijg deze uitkomst in Terminal...
Citaat
kapitein@Zeppos:~$ sudo gedit /etc/pulse/default.pa
[sudo] wachtwoord voor kapitein:

(gedit:10585): IBUS-WARNING **: 11:35:31.359: The owner of /home/kapitein/.config/ibus/bus is not root!

(gedit:10585): IBUS-WARNING **: 11:35:31.544: Unable to connect to ibus: Unexpected lack of content trying to read a line

** (gedit:10585): WARNING **: 11:35:51.694: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-spell-language is niet mogelijk

** (gedit:10585): WARNING **: 11:35:51.694: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-encoding is niet mogelijk

** (gedit:10585): WARNING **: 11:35:54.227: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-spell-language is niet mogelijk

** (gedit:10585): WARNING **: 11:35:54.228: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-encoding is niet mogelijk

** (gedit:10585): WARNING **: 11:35:59.726: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-position is niet mogelijk
kapitein@Zeppos:~$

Wat doe ik nu?





voeg onderaan het bestand het volgende toe:
load-module module-echo-cancel
Kies OPSLAAN en sluit het venster van gedit.

in de terminal typ je nu sudo reboot

Vingers gekruist houden en je Mic testen ....... Volgens de 'uitvinder' van het probleem moet dit ook de oplossing zijn, maar ik heb geen Lenovo Yoga , dus zelf niet kunnen testen voor je.

Je link van ArchLinux gaat vooral over pulseaudio en geluid op 4 speakers ... de Dolby aan de praat krijgen .


Mocht deze tip niet werken doe gewoon de regel van gedit opnieuw en verwijder die toegevoegde lijn / opslaan en klaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/18, 12:25:40 »
Weerom dat slechte advies om sudo te gebruiken voor grafische commando's. Het goede advies werd ook reeds gegeven:
gedit admin:///etc/pulse/default.pa
Voor daarna je paswoord in (twee keer achter elkaar, de eerste keer tijdens een sessie).
Tekst editor opent met het bestand /etc/pulse/default.pa geladen. Voeg helemaal onderaan toe "load-module module-echo-cancel", sla het bestand op en sluit de editor.

Herstart: met wat geluk werkt dit . Met wat geluk, want op de gelinkte askubuntu site blijkt niet dat het voor iedereen werkt. Werkt dat niet, open dan het configuratiebestand opnieuw en verwijder de toegevoegde regel.

Als troost: ook op Windows 10 schijnen er problemen met die microfoon.

De Arch linux site is nogal zuinig met info, en meldt "Microphone requires sof-firmware and linux kernel 5.5. blacklist the above and it will work.".  Blijkbaar enkel kans dus in de allerlaatste kernel, en die komt zelfs nog niet met Ubuntu 20.04 mee (daar is het 5.4). Blijkbaar is je laptop een heel recent model?

Levono is altijd goed geweest in verband met Linux compatibiliteit, maar met dit model blijken er niet alleen problemen met geluid en camera op Linux, maar ook op Windows.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/18, 12:38:21 door vanadium »

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/18, 12:29:54 »
Moet ik me hier zorgen om maken?
Citaat
kapitein@Zeppos:~$ gedit admin:///etc/pulse/default.pa

** (gedit:15776): WARNING **: 12:28:05.886: De opgegeven locatie is niet aangekoppeld
kapitein@Zeppos:~$


Met de lijn "load-module module-echo-cancel" erbij:
werkt de Microfoon nog steeds niet én de uitvoer gaf zelfs de dummyuitvoor niet weer
« Laatst bewerkt op: 2020/04/18, 12:36:35 door Nonkel_Bob »

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/08, 21:32:07 »
Is er een manier om mijn microfoon en Alle luidsprekers aan de praat te krijgen?

Waar zou ik drivers kunnen vinden f bestaat de mogelijkheid om die van Windows10 hier in te pluggen?

Geluidskaart
Intel Cannon Lake-H/S - cAVS (Audio, Voice, Speech)
« Laatst bewerkt op: 2020/06/06, 21:07:46 door Nonkel_Bob »

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/06, 21:08:48 »
Vandaag vond ik deze post:
https://askubuntu.com/questions/1218130/ubuntu-18-04-lenovo-thinkpad-carbon-sound-card-not-recognized-since-firmware-u/1247551?noredirect=1#comment2104356_1247551

Hier is sprake van een oplossing :-)
Maar als dummie begrijp ik niet wat te doen.

Kan iemand dit vertalen in een stap-voor-stap-dummie-uitleg?
Ik stelde daar ook deze vraag maar die werd verwijderd omdat ze geen nieuwe info gaf op het onderwerp. lastig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/07, 11:29:22 »
Ik onderstel dat je het hebt over het geaccepteerde antwoord in je link?

Citaat van: Whatchoutman@AskUbuntu
    add "options snd-hda-intel dmic_detect=0" in the /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
    add "blacklist snd_soc_skl" to /etc/modporbe.d/balcklist.conf
Dit gaat twee keer om het toevoegen van een lijntje in twee configuratiebestanden onder /etc/modprobe.d. Wijzigen van een systeembestand doe je zoals eerder in dit draadje aangegeven. Het eerste configuratiebestand dat je aanpast is "/etc/modprobe.d/alsa-base.conf". Het tweede is fout gespeld en moet zijn "/etc/modprobe.d/blacklist.conf". Herstarten.

Probeer ook eens of het bij jou al werkt met enkel de eerste aanpassing.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/07, 11:36:41 door vanadium »

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/07, 13:31:15 »
Die eerste:
Citaat
add "options snd-hda-intel dmic_detect=0" in the /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
stond al in die file.
De 2de doet niks dus die heb ik er terug uitgehaald.

Ondertussen werkt wel een apple iphone oortje in de minijack.
Als ik mijn soundsettings heb openstaan en de oortjes insteek zie ik de output veranderen van
  • Speakers - Built-in audio
naar
  • Headphones - Built-in audio

Bij de Input tab blijft gewoon de Microphone - Built-in audio staan.

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/08, 15:14:26 »
Nog steeds dezelfde laptop (Lenovo Yoga C940)
Maar net geupgrade naar 20.4 LTS.
De microfoon doet het nog steeds niet.
Iemand een idee waar ik mijn zoektocht naar een oplossing kan hervatten?

Merci
G

Offline aartje

  • Lid
Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/08, 15:45:57 »
Misschien zou je een andere kernel moeten proberen (als die er nog is) ?

============================================
 Daniele Dellafiore 2020-05-27 06:34:37 UTC

With all kernel versions shipped with Ubuntu 20.04 up to 5.4.0-29 but excluding 5.4.0-31, sound and mic work without problems on Lenovo S940 with Intel 10th gen.

The latest upgrade which is 5.4.0-31 breaks not only the mic but also the sound.
=================================================

Dit is uit : https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=203409

   

Re: Lenovo Yoga Microfoon
« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/08, 18:10:06 »
de kernel die nu draait, of hoe zeg je dat :-)
5.4.0-56-genericVoor alle duidelijkheid... de microfoon werkt onder Windows10 maar die gebruik ik nooit.
Onder Ubuntu 18.4 18.9 en 20.4 heeft hij nooit gewerkt.

Ook de fancy suround 5.1 op deze laptop werkt alleen bij windows.
Nu alleen de 2 LR-luidsprekers.