Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw en belangstellend.... en nu?  (gelezen 2129 keer)

Meindert

  • Gast
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Gepost op: 2008/02/14, 13:59:48 »
Goedendag,

Via www.gratissoftware.nu kwam ik min of meer toevallig op deze website met dit forum terecht. Hoewel ik al een beetje bekend was met Linux, heb ik er - als 'trouw' MS Windows gebruiker - nog nooit mee gewerkt. Voor mij was de stap om over te schakelen nog steeds te groot en te ingewikkeld. Daarbij komt, dat ik eigenlijk weinig tijd beschikbaar heb om mij helemaal te verdiepen in een nieuw besturingsprogramma met allerlei nieuwe toepassingssoftware.

Bij het bezoek aan deze site krijg ik de indruk, dat de overstap nu nóg eenvoudiger zou moeten zijn. Daarnaast lijkt Linux (of Ubuntu) een stuk gebruikersvriendelijker én veiliger te zijn.

Toch duizelt het me opnieuw bij het lezen van allerlei informatieve pagina's op deze site. Ook het forum staat vol vragen en antwoorden, waarbij bij mij toch weer de indruk ontstaat, dat niet alles zo eenvoudig is als het lijkt.

Wat op dit moment voor mij de belangrijkste vragen zijn:
- Wat zijn de grootste voordelen van Ubuntu ten opzicht van Windows XP?
- Wanneer ik gebruik wil maken van Ubuntu, kan ik dan Windows XP dan niet meer gebruiken?
- Ik gebruik mijn computer grotendeels zakelijk (inclusief Outlook). Ik kan het mij niet veroorloven om (al is het maar tijdelijk) niet bereikbaar te zijn en bepaalde Windows-toepassingen niet meer te kunnen gebruiken. Hoe kan dit worden opgelost?

Ik heb de indruk, dat Ubuntu ook geschikt kan zijn als host voor websites als Joomla! Is dat juist?

Ik ben mij ervan bewust, dat ik nogal wat vraag. Vragen, die hoogstwaarschijnlijk wel ergens op deze site of in dit forum verstopt staan. Via een zoekopdracht naar 'Windows XP' kwam ik er echter niet uit. Tijd om vele uren te zoeken naar de door mij gewenste informatie heb ik niet beschikbaar. Daarom maar op deze wijze.

Ik zie een reactie met belangstelling tegemoet.

Vr.gr. Meindert van Dijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 14:02:17 »
Welkom!

Allereerst: je kunt je computer op eenvoudige wijze tweevoudig opstartbaar maken, dus Windows hoeft niet weg.

Ik denk dat veel van je vragen hier worden beantwoord:
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux

Groet, Pjotr.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 14:18:46 »
Welkom

Kijk ook hier op deze site eens in de documentatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

Sancho

  • Gast
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/14, 14:46:54 »
Veel vragen hier zijn waarschijnlijk dezelfde of makkelijk oplosbaar. Laat je daar absoluut niet door ontmoedigen, want het is door die vragen dat vele vaak extra motivatie krijgen om verder te werken omdat hun kennis zo evolueert.

Als je niet direct de stap naar dualboot ziet zitten, raad ik je eerst even aan om in VMware of Virtualbox Ubuntu te installeren. Zo draai je Ubuntu virtueel op Windows en kun je niks verkeerd doen :)

Mvg
Nick

Pasqual

  • Gast
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/14, 15:20:47 »
Misschien ook een tip, er ligt in de winkel een tijdschrift "linux starter" met cd Ubuntu 7.10. Ik ben er net een week mee bezig en heb nu al een complete dualboot draaien met alleserop en eraan. Ik ben tevreden en ga zeker helemaal over.

Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/14, 15:46:24 »
Grootste voordeel van Ubuntu , naast alles, is de Live-cd.
Mocht zelfs de HD craschen of slecht functioneren waardoor je laptop niet meer kan booten,
Kan je nog altijd van de Live-cd booten en gewoon werken.

Mocht je HD nog leesbaar zijn zou je in principe nog gegevens van de HD kunnen uitlezen op dat moment.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/14, 21:02:01 »
ik heb ook nog een vraagje:

als ik windows virtueel wil draaien in vmware

de welke moet ik dan installeren?

de vmware server (die in de repo's zit?) of de player of... ?
Mvg Desert_Eagle

Sancho

  • Gast
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/14, 21:32:22 »
Citaat van: Desert_Eagle1988
ik heb ook nog een vraagje:

als ik windows virtueel wil draaien in vmware

de welke moet ik dan installeren?

de vmware server (die in de repo's zit?) of de player of... ?
of... Virtualbox :) Deze vind ik de beste van al

Grtz

Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/14, 21:36:43 »
Citaat van: Sancho
Citaat van: Desert_Eagle1988
ik heb ook nog een vraagje:

als ik windows virtueel wil draaien in vmware

de welke moet ik dan installeren?

de vmware server (die in de repo's zit?) of de player of... ?
of... Virtualbox :) Deze vind ik de beste van al

Grtz
ja die heb ik al eens gehad , maar kzou eens wille zien wat vmware doet of kan ofzo...
Mvg Desert_Eagle

Offline vanadium

  • Lid
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/15, 09:29:14 »
Citaat
- Wat zijn de grootste voordelen van Ubuntu ten opzicht van Windows XP?
* Vrije software, open standaarden, géén "vendor lock-in". Jij controleert je computer, niet een bedrijf.
* Loopt op hedendaagse hardware vlotter dan Windows XP. Het verschil is nog veel duidelijker met Vista
* Performantie van een geïnstalleerd systeem blijft even scherp, ook na langer gebruik. Bij een Windows systeem merk je dat de snelheid van opstarten, schijfactiviteit, enz. niet dezelfde blijft als van een vers geïnstalleerd systeem
* Geen noodzaak aan virus scanners, schijf defragmenters, spywarecontrole

Er zijn ook wel nadelen maar je vroeg ze niet ;)

- Wanneer ik gebruik wil maken van Ubuntu, kan ik dan Windows XP dan niet meer gebruiken?Zie hierboven: met een dual boot zijn de twee systemen volledig onafhankelijk van elkaar, m.a.w. als je Windows boot, zal die zich exact hetzelfde gedragen alsof Linux niet op een ander deel van je schijf stond. Met virtualisatie draai je één os binnen een ander: meer integratie, maar onvermijdelijk zal het gevirtualiseerde operating system aan performantie en mogelijk aan fucntionaliteit (vb. grafische 3D applicaties) verliezen.
- Ik gebruik mijn computer grotendeels zakelijk (inclusief Outlook). Ik kan het mij niet veroorloven om (al is het maar tijdelijk) niet bereikbaar te zijn en bepaalde Windows-toepassingen niet meer te kunnen gebruiken. Hoe kan dit worden opgelost?Hier moet je in je eigen zieltje kijken. Voor basistoepassingen en internetconnectiviteit moet het normaal geen probleem zijn met Linux te werken. Evolution heeft voor een groot deel de functionaliteit van Outlook, het is ook een industrie-ondersteunde applicatie (Novell). Wat die andere "bepaalde" windowstoepassingen zijn: mogelijk zijn hier ook open source alternatieven, anders heb je wine, een "virtual machine" die vrij veel Windows applicaties kan draaien (vergelijk het met het draaien van java applicaties doe op een java VM draaien), en tenslotte heb je de mogelijkheid van virtualisatie. Bottom line: eigenlijk is het voor 99.999% zeker dat je in essentie met Linux kan opstarten, maar nog steeds de Windows applicaties, onder Linux, kan gebruiken waar je niet buiten kunt.

hosti

  • Gast
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/15, 13:03:54 »
"Toch duizelt het me opnieuw bij het lezen van allerlei informatieve pagina's op deze site. Ook het forum staat vol vragen en antwoorden, waarbij bij mij toch weer de indruk ontstaat, dat niet alles zo eenvoudig is als het lijkt."

Tja, linux is geen windows. dubbelklikken bestaat bv. niet op mijn computer, evenals het installeren van exe bestanden en het werken met onduidelijke rechten zoals in XP. Hoewel ikzelf meer dan 7 jaar full time linux gebruiker ben kan ik mijn soms nog ergeren aan het feit dat makers van hardware het vertikken om linux drivers te schrijven. Bottemline is: als je normale HW gebruikt is er geen probleem, als je één of andere exotische USB ADSL router gebruikt wel.

"- Wat zijn de grootste voordelen van Ubuntu ten opzicht van Windows XP?"

Voor mij: veel meer gebruikersmogelijkheden mbt. window-managment (ik minimaliseer bv. nooit een programma, ik neem gewoon een ander bureaublad of rol het venster op), de oneindige keuze aan thema's (zie gnome-look.org , gtk2 themes), de superduidelijke rechten (je kan bv. als gewone gebruiker ENKEL in je /home/ ("mijn documenten") documenten plaatsen, de veiligheid (ik ben al 7+ jaar totaal virus en spyware vrij)...
 
Meer dan noemenswaardig vind ik de snelheid: programma's starten hier verschrikkelijk snel op, webpagina's worden letterlijk in een flits getoond en als ik iets download kom ik gemakkelijk aan 750kb/sec (!!)... vergelijk dat maar eens met windows.
Ook leuk vind ik dat out-of-the-box gewoon ALLES al geïnstalleerd staat: ik kan direct (de)archiveren (winzip, betalen?), ISO's branden, PS & PDF bestanden openen etc... Onder windows kan je uren zoeken naar de nodige software om er achter te komen dat je ofwel moet betalen voor het gebruik daarvan, ofwel de SW moet kraken waarmee je direct een virus in huis haalt. Als iets trouwens niet geïnstalleerd staat haal je gewoon de lijst van mogelijke programma's boven en vink je de gewenste software aan.. het downloaden en installeren gebeurt dan volledig automatisch.

De constanten upgrades van alle software en het basissysteem is ook super + om de 6 (?) maanden "krijg" je een nieuw linuxsysteem dat alweer een pak beter is als het vorige + alles, maar dan echt alles is gratis -> geen demo's, geen gezever, gewoon installeren!

....etc.. etc  hou echter wel rekening dat je toch wat bij zult moeten leren, net zoals het was toen je voor de eerste keer XP zag.


"- Wanneer ik gebruik wil maken van Ubuntu, kan ik dan Windows XP dan niet meer gebruiken? "

Gewoon een dual-boot installeren. Dit gaat zonder problemen en dit wordt automatisch uitgevoerd als je ubuntu installeerd. (ik heb hiermee wel geen ervaring -> werk alleen met linux)

"- Ik gebruik mijn computer grotendeels zakelijk (inclusief Outlook). Ik kan het mij niet veroorloven om (al is het maar tijdelijk) niet bereikbaar te zijn en bepaalde Windows-toepassingen niet meer te kunnen gebruiken. Hoe kan dit worden opgelost?"

Tja. je Outlook = kmail of evolution onder linux die hetzelfde kunnen maar wel gratis zijn en Office = OpenOffice in linux. Voor andere windowsprogramma's moet je een linux alternatief vinden.

Offline jan11000

  • Lid
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/15, 21:07:43 »
Nog een voordeel ivm virussen, de meeste software staat bij ubuntu op de server, ja dus alle software van bittorrent tot teken programma, dus geen spyware en virusssen.

Indien je van andere sites gaat installeren is iets onveiliger.





Wat je het beste wel kan/moet leren is indien windows of linux niet zou werken, dit gebeurd zeer zelden.
1 met live cd kun je internetten en zo problemen opzoeken, en op je linux harde schijf dingen wijzigen bij problemen.
2 xorg, hoe je dit naar default(vesa) moet zetten, dit is de videokaart instellingen, met deze instelling werkt deze altijd.
waarden van je monitor weten, opzoeken op internet.
Get de info on your monitor from internet or manual.

sudo apt-get install xresprobe  (you need to install this) forgotten bij ubuntu feisty.
sudo xresprobe    
sudo ddcprobe      
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
3 fstab leren wat dit is en hoe je dit kan wijzigen indien nodig, dit is waar je hardeschijven in staan en waar ze gemount worden in linux.
4 grub . Indien deze zou weigeren, hoe je dit kunt wijzigen.
Je moet leren hoe je pc opstart, de volgorde: bootschijf instellen,dan grub,dan menu.lst(op de bootschijf), dan ubuntu of xp. nu kun je ook de fout oplossen(indien nodig).
supergrub op cd zetten, hiermee kun je grub installeren.


Komt dus op neer dat je de forum op boevenstaande dingen naleest en uitprint zodat indien dit bij je gebeurd je het meteen kan oplossen.
ja dit gebeurd eigenlijk niet vaak.
Linux is zeer stabiel ben zelf overgestapt.

Offline Dave

  • Lid
Nieuw en belangstellend.... en nu?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/15, 22:48:14 »
Citaat
"Toch duizelt het me opnieuw bij het lezen van allerlei informatieve pagina's op deze site. Ook het forum staat vol vragen en antwoorden, waarbij bij mij toch weer de indruk ontstaat, dat niet alles zo eenvoudig is als het lijkt."
das wel een goeie.
Als iedereen nu eerst eens rond ging snuffelen wat er aan computerprobleemforums is en wat er zoal passeert gaat het er een stuk beter uit zien voor Linux.