Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: W10 op laptop vervangen door Xubuntu 16.04 LTS  (gelezen 549 keer)

Offline HWE64

  • Lid
W10 op laptop vervangen door Xubuntu 16.04 LTS
« Gepost op: 2016/08/15, 20:43:47 »
Ik wil op mijn laptop een Toshiba Satallite C855-22E wil ik W10 verwijderen en Xubuntu 16.04LTS installeren. Nu heb ik enige keren de beschrijving van Pjotr doorgenomen en voor mij is het nog niet duidelijk het punt ' iets anders'. Het 1e punt is Dual boot (dat wil ik niet). 2e punt is alles wissen en installeren van Xubuntu maar onderaan de voorbeelden zegt Pjotr 'altijd iets anders kiezen'. dus vrije keuze van schijf indeling. Als je voor deze optie kiest verwijderd de installatieschijf dan de oude programma's en W10?
Wie kan me helpen met deze vraag?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: W10 op laptop vervangen door Xubuntu 16.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/15, 21:27:28 »
@ HWE64,

Ja, je kan er nog steeds naast gaan installeren. Maar dan zal je een multiboot hebben.
De programma's blijven, je bent ze niet kwijt.

Wil je echt van Windows af? Kies dan 'schijf wissen en Ubuntu installeren'. Je bent dan de programma's kwijt en je begint dan met een 'schone lei'.

Aan jou de keuze.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Nollie

  • Lid
Re: W10 op laptop vervangen door Xubuntu 16.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/15, 21:40:32 »
"Iets Anders" geeft jouw alle keus. Of ernaast of er overheen. Je maakt je eigen partities. Dat laatste kun je ook van tevoren doen met GParted. Als je zonder veel gedoe echt van W10 af wilt, doe je keuze 2.

Wil je het toch doen via "Iets Anders" dan bijgaand mijn partitie indeling. De eerste 3 moeten. De anderen is aan jou. Tijdens de installatie moet je een koppelpunt meegeven aan het systeem. Dat is /. De eerste 2 partities hoeven geen koppelpunt.

Meer info staat op: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 op laptop vervangen door Xubuntu 16.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/15, 21:55:03 »
@ Spievensterke, bedankt voor antwoord en de snelle reactie.
Ja, ik wil van W10 af op de laptop. Ik heb al dual boot op de desktop. Programma's, Wi-fi, printer, scanner en geluidskaart getest met live cd Xubuntu 16.04 LTS. Moet alleen nog een live cd maken van Lubuntu i.v.m. Getparend (gereedschap kist- beschrijving van Pjotr).
Ik wilde dit vragen omdat er uitdrukkelijk bij stond van 'iets anders' maar als jij zegt van het punt nemen van Wissen dan doe ik dat. Natuurlijk van te voren mijn eigen documenten en foto's veiligstellen.
@ Nollie, jij ook bedankt. Ik ga er nog even van wakker liggen.  Maar op W10 heb ik geen partities gemaakt. Dit misschien nog als ik een SSD ga plaatsen. Eerst even bekijken. Als ik de keuze gemaakt heb dan meld ik me.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)