Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terug in verleden?  (gelezen 2815 keer)

jwijnandts

  • Gast
terug in verleden?
« Gepost op: 2009/10/27, 16:39:22 »
L.S.
In het tijdperk van de commodore64 werden vaak spelletjes "gekraakt" door hobbyisten die vervolgens de leader voorzagen van hun eigen "handtekening". Wilde kreten als "Gekraakt door de jopiesoftcrew" met wilde kleuren en dansende letter gingen vooraf aan het programma.
Erg knap natuurlijk maar gamers hadden er geen boodschap aan en wilden zo snel mogelijk met gamen beginnen en niet eerst gedwongen worden dat hele circus te aanschouwen.
Toen verscheen GEOS als een soort voorbode voor wat later ons stond te wachten. Maar het werkte wel leuk.
De PC kwam en DOS was het OS. Stabiel en gemakkelijk en op de achtergrond zoals het hoort zonder al te veel poespas en flauwekul.
Helaas werden we toen geconfronteerd met windows, door freaks en wizkids in de armen gesloten vanwege al die mooie bewegende gadgets en kleurtjes en het werken met de muis. WOW plotseling konden we niet meer typen maar moesten er plaatjes aanwijzen.
Op zich nog geen ramp maar al gauw bleek dat het een wrak zootje was en voordat we het wisten was iedereen veroordeeld tot dit meest wrakken en strompelende OS. De ramp werd kompleet toen en eigenlijk ook geen alternatief was.

Van professioneel gebruiker onder DOS werd ik onder windows weer beginnend gebruiker en dat ben ik gebleven. Ik kan me redden maar dat is ook alles.
Gelukkig kwam linux, stabiel en goed en snel.
Nadat mijn laptop onder XP terminaal was geworden heb ik UBUNTU geinstalleerd en de stervende zwaan werd weer een pas geboren baby.
En ik kan weer op internet surfen, mailen, tekstverwerken, spreadsheets maken enz. zelfs foto's en filmpjes bekijken lukt zonder probleem.
Ook een data CD of DVD branden gaat goed maar een film bewerken of converteren en de film op DVD branden en via de DVD speler op TV bekijken lukt dus niet.
Zoeken op internet naar videobewerking of videoconversie programma levert diverse site op waar ik helemaal niet van begrijp. Alsof ik op een aliensite ben gekomen. Kon je onder windows, hoe wrak dan ook, gewoon een programma downloaden en installeren, onder linux kan dat niet.
Althans mij lukt het niet. En met mij vele anderen zo blijkt uit de velen forums en sites waar vragen worden gesteld die precies samenvallen met ook mijn vragen en problemen op dit gebied.
Ben ik weer in het Commodore tijdperk beland? Zijn er weer erg knappe hobbyisten die alles zo ingewikkeld en interessant mogelijk maken.
Een videoconversie programma voor linux downloaden? Je komt op een site waar allerlei voor mij onbegrijpelijke dingen staan. Ik besloot maar een van de mogelijkheden aan te klikken en zien wat er gebeurt. Er kom wel iets binnen maar ik kan er niets mee.
Ik lijk te moeten wachten tot linux volwassen wordt en men het begrip gebruikersvriendelijkheid gaat begrijpen. Ja, heren ontwikkelaars, hoe pijnlijk ook voor u maar de beste ontwikkelaars zorgen voor de meest eenvoudig te installeren en eenvoudig te gebruiken programma's
Zelf een beginnend gebruikers als ik wil graag zonder het aliengevoel een programma kunnen downloaden en installeren.
En die tijd is dus kennelijk nog niet aangebroken in het linux wereldje.

Geheel volgens de ubuntu filosofie deel ik mijn gevoelens en ideeen met u en communiceer ik dus. Daarmee erken ik dat u bestaat en hoop dat ook u erkend dat ik besta.
Dus schiet nu a.u.b. niet direct in de stress en ook niet in de verdediging door mijn kritiek en wellicht wat cynisch getinte vragen maar probeer net als ik ook naar een goede ubuntu community te streven. Dan ben ook ik in staat om naar de buitenwereld door te geven dat linux echt het beste alternatief is voor windows. Dat linux dus niet alleen de basis dingen goed doet zoals tekstverwerken en mailen enzo maar ook de zwaardere zaken zoals video- en foto bewerking, converteren van formaten en het branden van een zelfgemaakte film op DVD.

Naar die zonnige toekomst wil ik met u allen gaan.

Met vriendelijke groet,

J. Wijnandts,  een mens


















Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: terug in verleden?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 16:44:37 »
Een heel verhaal, met een kant-en-klaar oordeel, waar ik weinig mee kan. En dat als allereerste bericht van je.....

Zou je er niet meer mee opschieten, als je gewoon even hulp vraagt bij die dingen die je niet lukken? Kom je er met onze hulp nog niet uit, dan kun je alsnog oordelen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/27, 16:51:46 »
Dit is wat ik er uit filter:

Citaat van: jwijnandts
Ook een data CD of DVD branden gaat goed maar een film bewerken of converteren en de film op DVD branden en via de DVD speler op TV bekijken lukt dus niet.
En ik zal mijn antwoord wat korter en overzichtelijker houden:
Onder de menu knop 'Toepassingen' vind u de optie toevoegen/verwijderen... Waar ook video bewerkingssoftware tussen staat.

Er is laatste tijd een enorme 'sprint' aan de gang wat betreft ontwikkeling en kwaliteit van video bewerkingssoftware onder Linux.
Eén van deze projecten is OpenShot video editor. Op hun website staan diverse installatie instructies.

Re: terug in verleden?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/27, 17:03:02 »
Hoe lang werk je al met Ubuntu?
Je moet jezelf toch wel enkele weken of maanden gunnen en daarna wil je niet meer met Windows werken.
Al hetgeen je opnoemt kan ik met Ubuntu.
Maar het is wel best dat je wat leeswerk doet want Linux is geen Windows  ;)
succes

Trouwens, welkom hier op het forum
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 17:04:51 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Tom

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/27, 17:15:43 »
@jwijnandts ik begrijp u volkomen ben het er zelfs deels mee eens.
waarom toen ik met Feisty begon 2007 dacht ik juist zoals U.
Had de reclame gelezen van Feisty .. U kent dat makkelijk en het kan alles wat u ook met Windows kunt etc etc en bla bla bla.
Nu toen ik begon mooi niet niks van dat gemakkelijk en eenvoudig een rotboel vond ik het.
En toen ben ik begonnen te lezen op dit Forum.
Heb alle topics afgeschuimd en gelezen en nu moet ik zeggen Ja Linux Ubuntu kan veel.
Nu gebruik ik Karmic en het verschil in evolutie tegenover Feisty is enorm , en dit in het positieve.
Wil niets anders meer.
Gaat U ook overkomen maaaaaar wel even op de tandjes bijten en de nodige moeite er voor doen.
Lukt iets niet vragen en nogmaals vragen , vooral de vragen duidelijk stellen.
En begrijpt U het niet oke zeg het iedereen is aangevangen.
Groetjes Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/27, 17:50:47 »
Overstappen naar een ander systeem brengt hindernissen met zich mee, het systeem ken je nog niet en hoe je daarvoor hulp kan krijgen.
Je kent dan wel Windows, dat wordt snel een vergelijking's punt.
Gun je zelf de tijd om linux te leren kennen en welke mogelijkheden er zijn, dat betekent anders denken, je hebt namelijk weinig beperkingen, je mag je gang gaan met het systeem, is er een probleem, zijn er plotseling vriendelijke mensen die je antwoorden geven.
Je wilt aanpassingen aan je systeem dan is dan veelal mogelijk.
Met geduld, zal je erna ervaren dan het een heerlijk systeem is om mee te werken en waar je ook nog inbreng kan hebben over de software.

Offline heir4c

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/27, 17:59:44 »
Wanda, +1

Jongens (en meisjes  ;)) Jullie zijn wel streng in jullie commentaar. De topic starter geeft gewoon even weer wat hij denkt zonder echt af te geven op linux/ubuntu (vind ik toch). En hij zegt erbij dat we hem niet direct kwalijk moeten nemen. Hij communiceert met ons, zoals hij zelf zegt.
Tenslotte heeft hij wel wat gelijk. Maar hij heeft ook de moeite genomen om zich te registreren, in te loggen en even een topicje te starten. Hij wil dus wel meer van ubuntu/linux proeven.
Geef hem wat tijd, dan komt het goed. ThX.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: terug in verleden?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/27, 18:32:29 »
Hr. Wijnandts, welkom hier.

Met een glimlach uw post gelezen, hier en daar herken ik wel wat, maar even over uw nieuwe OS:
Linux is geen Windows.
Windows koop je, dus het moet werken. Alles is gekoppeld, menuutjes, icoontjes, en grafische gadgets vliegen je om de oren. Onder de 'window dressing' zit weliswaar een rammelende gatenkaas, maar het werkt.
Linux is gebaseerd op 'open source' software, en zit niet in alles als een voorgekauwd systeem in elkaar. Dat is juist de charme ervan, dat je het buiten de basis kan optuigen naar eigen voorkeur. En als er iets niet werkt: daar is zo'n forum zoals hier nu voor, meestal is de vraag sneller opgelost dan bij menige helpdesk (zeker als je zoals ik klant bent bij Ziggo  XD). Natuurlijk is het in het begin even wennen. Maar, er is plenty informatie, ook voor beginnende Ubuntu gebruikers. Probeer eens http://sites.google.com/site/computertip/Home. En, u heeft de moeite genomen om hier lid te worden. Na wat maanden zal het al veel minder 'alien' overkomen, en zult u -hopelijk- Ubuntu waarderen.

V.w.b. het videoconverteringsprogramma, daar zijn hierboven al wat tips voor gegeven. Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline petervs

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/27, 18:50:38 »
Hoe u, de mens J. Wijnandts het beleeft, het zij zo, dat kan. Maar ik denk ook dat wanneer je iets probeert, je ervoor open moet staan, en dan bedoel ik dat je de windows manier van denken achter je moet laten. Wanneer er iets anders gebeurt dan verwacht, of iets anders wordt gezien dan verwacht, dan ligt dat niet meteen aan linux. En niet alleen maar een kant uit redeneren helpt ook. Dat  een gewoon programma binnenhalen en installeren u niet wil lukken, en dat dat dan aan het systeem zou liggen is wel wat gemakkelijk gedacht.
Dat niet alles meteen wil lukken gebeurt velen, zoals u heeft gezien op vele fora en sites, maar zulke vragen en problemen zult u trouwens ook terugvinden op windows fora en sites.
Kortom: gun u even de tijd, al wat nieuw is moet men leren, het is de moeite waard. Succes!
Ubuntu MATE 16.04

Offline joop13

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/27, 19:06:31 »
Beste Hr. Wijnandts,

Ubuntu werkt echt anders dan Windows.... wij werken met pakketbronnen waar (zowat) alles in zit wat je maar nodig zou hebben als gebruiker. Wij komen, zeker in het begin, niet meer op internet om programma's te zoeken.  =D Wij werken met apt-get of Synaptic om dingen te installeren en dat is zo ontzettend gemakkelijk. En ik begrijp het wel: In Windows moet je altijd op zoek naar programma's op internet omdat ze geen pakketbronnen kennen, één van de grote problemen van Windows ;)

Bent u even gewend aan de nieuwe benadering van het installeren van proramma's dan zult u niet anders meer willen =D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: terug in verleden?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/27, 23:31:51 »
Dat linux dus niet alleen de basis dingen goed doet zoals tekstverwerken en mailen enzo maar ook de zwaardere zaken zoals video- en foto bewerking, converteren van formaten en het branden van een zelfgemaakte film op DVD.
Hallo en welkom. Foto's bewerken doet u met Gimp, dat zit standaard in Ubuntu, of met Digikam/ShowFoto (de laatste twee zitten in de 'softwarewinkel' genaamd Synaptic, te vinden onder het menu linksboven, klik op Systeem, dan Beheer). Raw-foto's kunt u converteren met UFRaw of RawTherapee (de eerste zit ook weer in Synaptic). Formaatconversie is in Ubuntu uiteraard ook ruimschoots mogelijk, u moet wel even aangeven van welk soort bestand naar welk soort bestand (video, audio, foto? - alles kan). Een zelfgemaakte film branden kan goed met Devede, zoals al is gezegd.

Bottomline: Ubuntu/Linux = zelf wat meer uitvlooien en wat minder exe's op een presenteerblaadje aangereikt krijgen (die misschien ook nevendingen doen die u liever niet zoudt willen). Heeft u deze werking eenmaal in de gaten, respectievelijk uw vingers, dan wilt u mogelijk niets anders meer.

Re: terug in verleden?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/28, 00:14:37 »

Re: terug in verleden?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/28, 00:29:20 »
Citaat
Een videoconversie programma voor linux downloaden? Je komt op een site waar allerlei voor mij onbegrijpelijke dingen staan. Ik besloot maar een van de mogelijkheden aan te klikken en zien wat er gebeurt. Er kom wel iets binnen maar ik kan er niets mee.
Ik lijk te moeten wachten tot linux volwassen wordt en men het begrip gebruikersvriendelijkheid gaat begrijpen. Ja, heren ontwikkelaars, hoe pijnlijk ook voor u maar de beste ontwikkelaars zorgen voor de meest eenvoudig te installeren en eenvoudig te gebruiken programma's
Zelf een beginnend gebruikers als ik wil graag zonder het aliengevoel een programma kunnen downloaden en installeren.
En die tijd is dus kennelijk nog niet aangebroken in het linux wereldje.
Videoconversieprogramma voor Ubuntu?
Avidemux, werkt heel goed hier ;)

Het zou toch prettiger zijn als dit wat duidelijker uitgelegd was (voorbeeld van een onbegrijpelijke site, waarom is er niks aan gebruikersvriendelijkheid in Ubuntu)..
Naar mijn menig is Windows juist velen malen minder gebruikersvriendelijk dan Ubuntu, ik was vandaag weer getuige van een heuse Windows (XP) installatie, doe mij maar Ubuntu.. De driverondersteuning van Windows is vergeleken met Ubuntu out of the box brak..
Zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen (netwerken van Ubuntu naar windows gaat beter dan Windows naar Windows, netwerk instellen onder Windows is een ramp etc..), maar het is niet de bedoeling hier mijn mening door te drukken.. Sorry als ik al te ver ga hiermee

De reden dat het zo ongebruikersvriendelijk overkomt is omdat Linux geen Windows is, veel is simpelweg gewoon wennen.. Ook het zoeken naar software onder Linux gaat uiteindelijk veel simpeler (onder andere omdat je het uiteindelijk wel kent, maar je hoeft ook niet moeilijk te doen met gratis pakketten opzoeken, deze zijn zeer gemakkelijk te vinden).
Zo heeft Windows ook zijn minpunten, zoals eerdergenoemd... Deze zijn bij mij ook (onder andere) min of meer ontwenningsverschijnselen..
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 00:36:38 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline ruujan

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/28, 01:04:14 »
Citaat
Ik lijk te moeten wachten tot linux volwassen wordt en men het begrip gebruikersvriendelijkheid gaat begrijpen. Ja, heren ontwikkelaars, hoe pijnlijk ook voor u maar de beste ontwikkelaars zorgen voor de meest eenvoudig te installeren en eenvoudig te gebruiken programma's
Zelf een beginnend gebruikers als ik wil graag zonder het aliengevoel een programma kunnen downloaden en installeren.
En die tijd is dus kennelijk nog niet aangebroken in het linux wereldje.

Ik kan de kritiek op Linux eigenlijk wel een beetje begrijpen. Maar de kritiek op de ontwikkelaars dus absoluut niet. De ontwikkeling van software in Linux is meestal in eerste instantie een poging om een technisch probleem aan te pakken. Een paar jaar geleden kon je wel films op DVD afspelen, maar het programma moest je dan wel vanuit de terminal starten. Ook het branden van CD's is al heel lang mogelijk, maar wat heb ik gemopperd op die interface van XCDRoast (bestaat dat nog?).
Het ontwikkelen van een stuk software met een beroerde userinterface loont wel de moeite, want iemand anders pikt het vervolgens op en maakt er wel mooie interface voor. Het ontwikkelen van een prachtige userinterface voor een niet werkend programma is veel minder gewenst. Dus zal altijd eerst het technische deel aangepakt worden, met het gevolg dat het gebruik in die fase nogal wat kennis van zaken eist.
Zoals iemand eerder al opmerkte is er een sprint aan de gang vwb videoediting en ontstaan er dus ook goed werkende programma's met een goede userinterface.

Op zich is er nu een enorme verzameling aan software beschikbaar in de repositories die zowel goed werkt als dat ze gemakkelijk te installeren zijn. Makkelijker dan onder Windows, eerlijk gezegd.

« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 01:06:41 door ruujan »

Offline tabasco

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/28, 02:56:24 »
Nou dit is wel typerend voor het Ubuntu forum. Veertien reacties op een simpele maar vooral ongezouten vraag met wat kritiek en persoonlijke ervaringen medegedeeld.
Als iedere nieuwe aanmelding hier zoveel response krijgt, ongeacht de aanvullende informatie, dan is dit daadwerkelijk een forum van stand!

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: terug in verleden?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/28, 08:09:51 »
Als redelijk beginnend gebruiker wil ik ook graag een duit in het zakje doen. Ik begrijp het GEVOEL van de topicstarter wel.
Ik was in windows iemand die veel voorelkaar kreeg, en nu voel ik me een kleuter...je moet echt helemaal overnieuw beginnen.

En ja, het is jammer dat sommige dingen niet werken (zoals mijn nieuwe wacom bamboo fun pen & touch tablet - ondanks alle geboden hulp  ;)) maar is dat de fout van linux of van het systeem dat er maar vanuit gaat dat iedereen onder windows draait?

..maarrrr daar staat tegenover dat ik nu een heel snel werkend systeem heb. Wil ik een programmaatje erbij? Hup even in toepassingen iets zoeken...wil ik het kwijt? Het is ook zomaar weer weg. Hulp nodig? Even op het forum en mensen staan klaar om je te helpen.

Kom ik bij kennissen, vrienden of familie met windows, dan snap ik echt niet meer wat er zo leuk is aan een computer met windows...traaaagg, irritant, en vooral opdringerig is het. En dan wegen voor mij de voordelen van linux enorm op tegen de nadelen.