Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420  (gelezen 2401 keer)

Offline andreas

  • Lid
Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Gepost op: 2011/08/14, 21:10:21 »
Aan Ieder die me kan en wil helpen !!!

Zopas Ubuntu 10.04 geinstalleerd en alle updates gedaan, alles verloopt perfect ook mijn vaste internetverbinging en evolution mail.
Mijn draadloze verbinding krijg ik echter niet aan de praat op mijn Laptop....
Na de installatie heb ik geen verdere gegevens over mijn WiFi ingesteld.
Ik heb Telenet en een D-Link kaart AirPlusG+ DWL-G650+
Als ik mijn netwerk icoontje aanklik dan zie ik dat een aantal technische dingen dienen ingevuld, ik denk dat daar het probleem is, maar ik weet niet precies wat ik daar dien in te vullen.
Men vraagt op het tabblad VPN-verbindingen configuren:
-Draadloos:
 SSID : WiFi 210   (heb ik ingevuld)
 Modus: Infrastructuur ?
 BSSID: ?
 MAC-adres: ?
 MTU: Automatisch

-Draadloos beveiligen: GEEN

-IPv4-Instellingen: ?

-IPv6-Instellingen: ?

Op de technische fiche van Telenet vind ik volgende gegevens:
Onder WiFi Home Network:

-SSID WiFi 210
-Channel : 6
-WEP Key: 23129
-Access point user name: admin
-Access point password: TELENET 1

Ik vermoed dat als deze gegevens bij de configuratie goed worden ingevuld dat mijn draadloos netwerk zou moeten werken, of zijn er nog andere dingen die ik moet doen ?????
Technisch ben ik totaal leek op dit gebied en versta dus alleen simpele mensentaal in deze aangelegenheid.....


Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/14, 21:38:33 »
Zie tekst achter de pijltjes.

SSID : WiFi 210   (heb ik ingevuld) <---- Naam van het netwerk, klopt  met de gegevens.
 Modus: Infrastructuur ? Infrastructuur is goed
 BSSID: ? <------- kan leeg blijven
 MAC-adres: ? <------- kan leeg blijven
 MTU: Automatisch Is goed

-Draadloos beveiligen: GEEN <--------- Methode: Moet bij jou Dynamische WEP zijn, als je op het netwerk wilt moet je het wachtwoord invullen,WEP key . Beter zou zijn WPA of WPA2 ik weet alleen niet of dat mogelijk is op jouw modem.

-IPv4-Instellingen: ? <--------- Methode: Automatisch (DHCP)

-IPv6-Instellingen: ? <--------- Methode: Negeren
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline andreas

  • Lid
Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 22:06:30 »
Beste Gijsbert,

Dank voor je aanwijzingen, doch ik heb tot hiertoe geen succes.
Alles staat netjes ingevuld zoals U dat adviseerde, ik heb bij draadloze beveiligingen WEP40/128- bit Key ingegeven met sleutel 23129 zoals hij door Telenet onder WEP key is aangegeven.
Verder heb ik op dat tabblad onder WEP-index: 1 (Standaard) staan, en onder Authencicatie: Open systeem.
Onder IPv4 instellingen: Automatisch (DHCP)
Onder IPv6 instellingen: Negeren.
Is dit dan alles wat ik moet doen om online te geraken ?
Op mijn gegevens van Telenet vind ik ook nog Channel: 6 en Access point password: TELENET 1
Onder Acces point user name: staat ook nog admin
Moet ik hier ook iets mee doen ???
Moet ik ook nog stuurprogramma's zoeken en installeren ???
Ik heb al eens gekeken naar stuurprogramma's, doch als ik deze opvraag dan krijg ik als antwoord "Er zijn geen gesloten stuurprogramma's in gebruik op deze computer"!!!!
Wat wil dit zeggen ???

Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 23:31:28 »
Ad 1 Het moet Dynamische WEP zijn zoals ik eerder aangaf.
IPv4 en IPv6 staan goed.
Als je het zo instelt, zou je als je op het netwerk icoontje klikt je modem moeten zien, klik hier op, dan  moet je het wachtwoord invullen, waarschijnlijk TELENET 1. Ik zou wel direct het wachtwoord aanpassen. Als je verbonden bent met het modem, kan je in de adresbalk van je browser het IP adres van je modem intypen, hier moet je invullen op de site van je modem, Gebruiker admin en wachtwoord TELNET1. Zodra je ingelogd bent direct beide veranderen. In je modem kan je waarschijnlijk ook veranderen van WEP naar WPA of WPA2. Maar dit durf ik niet met zekerheid te schrijven omdat ik een andere provider heb.
Mocht het dan nog niet lukken kan het zijn dat je een driver voor je interne wifi kaart moet installeren/activeren.

Gesloten stuurprogramma's zijn meestal voor grafische kaarten, deze worden door de fabrikant geleverd, bijv Nvidia of ATI
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 23:46:55 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline andreas

  • Lid
Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/16, 09:41:28 »
Als ik op het rode netwerkicoontje klik, dan krijg ik de alleen de mogelijkheid om VPN te configureren, en kom ik weer in de procedure terecht om mijn draadloze verbindingen in te stellen met de tabbladen die ik U gegeven heb !!!
Ik krijg dus niets van mijn modem te zien zoals U dat verwacht....
wat moet ik nu doen ?
Ik vraag me af of hij mijn externe draadloze kaart wel herkent ? moet ik hier niets voor ingeven ???

Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/16, 12:41:11 »
Het probleem is dat Linux je draadloze netwerkkaart niet ondersteunt. Je kunt dit verhelpen door ndiswrapper te installeren.

 * Sluit de bedrade netwerkverbinding aan. Ga naar Synaptic en installeer "ndisgtk".
 * Download de Windows-driver hier: http://download.cnet.com/D-Link-AirPlus-XtremeG-DWL-G650-Wireless-Cardbus-Adapter/3000-2112_4-67696.html
 * Pak het zip-bestand ergens uit.
 * Start nu ndisgtk en laad het inf-bestand (PRISMNIC.inf) in de map met de driver.
 * Hopelijk werkt je kaart nu wel. Mogelijk moet je rebooten.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 12:45:09 door Cumulus007 »

Offline andreas

  • Lid
Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/16, 13:01:10 »
Hallo, Cumulus007

Ik denk dat je gelijk hebt, ondertussen heb ik van Telenet zelf ook vernomen dat ze Linux niet ondersteunen....
Ik zou de oplossing wel willen proberen die U mij aangeeft, doch ik ben niet zo bedreven in die dingen en wil U vragen mij uit te leggen hoe ik die download Windows-driver moet uitpakken in een zip-bestand en hoe ik dan praktisch moet tewerk gaan om ndisgtk te starten en het inf-bestand te laden in de map met de driver....
Sorry voor die stomme vragen.
Mijn gevoelen is zo een beetje als ik naar forum vragen kijk ivm draadloos internet dat er blijkbaar velen zijn die hier probleem mee hebben, en dat ik vermoed dat men op den duur afhaakt van Ubuntu.
En dat zou jammer zijn, het is zo'n mooi systeem, maar ja draadloos internet is belangrijk voor de meesten, en soms wordt men dan een beetje moe van alle mislukte pogingen.
Ik hoop dat U mij kunt helpen, anders zal ik ook terug naar windows moeten....

Re: Probleem draadloos met Acer TravelMate 420
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/16, 14:03:20 »
Hallo, Cumulus007

Ik denk dat je gelijk hebt, ondertussen heb ik van Telenet zelf ook vernomen dat ze Linux niet ondersteunen....
Ik zou de oplossing wel willen proberen die U mij aangeeft, doch ik ben niet zo bedreven in die dingen en wil U vragen mij uit te leggen hoe ik die download Windows-driver moet uitpakken in een zip-bestand en hoe ik dan praktisch moet tewerk gaan om ndisgtk te starten en het inf-bestand te laden in de map met de driver....
Sorry voor die stomme vragen.
Mijn gevoelen is zo een beetje als ik naar forum vragen kijk ivm draadloos internet dat er blijkbaar velen zijn die hier probleem mee hebben, en dat ik vermoed dat men op den duur afhaakt van Ubuntu.
En dat zou jammer zijn, het is zo'n mooi systeem, maar ja draadloos internet is belangrijk voor de meesten, en soms wordt men dan een beetje moe van alle mislukte pogingen.
Ik hoop dat U mij kunt helpen, anders zal ik ook terug naar windows moeten....

Dat is uiteraard een vertekend beeld. Op een forum als dit zul je doorgaans louter problemen aantreffen; situaties waarin het draadloze perfect werkt, zoals ik 9 van de 10 keer meemaak, worden niet vermeld.


Telenet kan wel zeggen dat ze Linux niet ondersteunen, maar daar heb je niks aan. Die draadloze kaart is niet eens gemaakt door Telenet.


Het zip-bestand download je en open je. Vervolgens druk je op "uitpakken", kies je een map (bijvoorbeeld het bureaublad) en druk je op "ok". Vervolgens kun je het venster sluiten.

ndisgtk kun je installeren via synaptic. Vervolgens kun je het starten door in Systeem -> Beheer te zoeken naar "Windows draadloze stuurprogramma's", of je drukt op alt+f2, typt in "gksu ndisgtk" en drukt op enter.

Daar kun je een inf-bestand laden door op de knop "laden" te drukken. Dat is alles.