Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iets doms gedaan  (gelezen 1750 keer)

doommaniac

  • Gast
iets doms gedaan
« Gepost op: 2007/04/28, 15:02:59 »
ik heb vanmorgen wat dingen geinstalleerd,maar toen ik de pc opnieuw opstarten kreeg ik niet ubuntu inlog scherm te zien maar edubuntu,ik kon gewoon mij gebruikersnaam opgeven en mijn wachtwoord maar daarna gebeurde er niks mijn mijn hele buroblad bleef leeg.
hoe krijg ik ubuntu terug,of hoe moet ik dat doen.
ik hoop nu niet dat ik het opnieuw moet installeren.
kan iemand mij hiermee helpen.
een linux leek.
alvast bedankt.

johanmaes

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/28, 15:58:03 »
bij het inlogvenster zou je ergens op opties moeten kunnen klikken. Selecteer daar sessie kiezen en kies de GNOME sessie. Volgens mij kom je dan terug op ubuntu.

doommaniac

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/28, 16:19:12 »
Citaat van: johanmaes
bij het inlogvenster zou je ergens op opties moeten kunnen klikken. Selecteer daar sessie kiezen en kies de GNOME sessie. Volgens mij kom je dan terug op ubuntu.
dat heb ik dus geprobeert maar hij kan gnome niet vinden.

Linuxnoob

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/28, 16:56:18 »
Kan je toevallig nog programma's gebruiken na het inloggen of kan je totaal niets?

Kan een domme vraag zijn en superveel ken ik ook niet van ubuntu en dergelijke. Maar mocht je in Edubuntu nog in je synaptics geraken, kan je daar edubuntu nog verwijderen (denk ik)

Hopelijk kan je het probleem oplossen zonder herinstallatie.

doommaniac

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/28, 17:01:59 »
Citaat van: Linuxnoob
Kan je toevallig nog programma's gebruiken na het inloggen of kan je totaal niets?

Kan een domme vraag zijn en superveel ken ik ook niet van ubuntu en dergelijke. Maar mocht je in Edubuntu nog in je synaptics geraken, kan je daar edubuntu nog verwijderen (denk ik)

Hopelijk kan je het probleem oplossen zonder herinstallatie.
nee ik krijg een leeg buroblad ik kan niks doen.

Offline eendje

  • Lid
iets doms gedaan
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/28, 17:21:15 »
Kun je misschien vertellen wat je hebt geïnstalleerd?

Wat bedoel je met leeg bureaublad.. Heb je zelfs geen taakbalk en menubalk op het scherm?

Wat je kunt doen is misschien op het leeg bureablad op ALT+F2 drukken. Daarna vul je in: sudo apt-get install ubuntu-desktop
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

iets doms gedaan
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/28, 19:52:23 »
en als dat niet lukt kan je proberen in te loggen met in terminal mode en dan sudo apt-get install ubuntu-desktopzoals hierboven.

SCCS

doommaniac

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/28, 22:55:18 »
Citaat van: Q.
en als dat niet lukt kan je proberen in te loggen met in terminal mode en dan sudo apt-get install ubuntu-desktopzoals hierboven.

SCCS
als ik dat gedaan heb krijg ik op het einde iets te zien ik ben ff kwijt hoe het hete,maar het lijkt op gebruiker ofzo moet ik daar iets achter invullen om ubuntu weer te laten opstarten.

Offline eendje

  • Lid
iets doms gedaan
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/28, 23:12:51 »
Zegt me niets.... Oh wacht als je de ubuntu-desktop vanuit de grafische omgeving hebt geïnstalleerd moet je die opnieuw moet starten, dit kan met CTRL + ALT + Backspace. Als het iets anders was moet je even een specifieke melding geven anders weet ik het ook niet meer.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

doommaniac

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/29, 09:27:30 »
Citaat van: eendje
Zegt me niets.... Oh wacht als je de ubuntu-desktop vanuit de grafische omgeving hebt geïnstalleerd moet je die opnieuw moet starten, dit kan met CTRL + ALT + Backspace. Als het iets anders was moet je even een specifieke melding geven anders weet ik het ook niet meer.
nou heb het weer voor elkaar gekregen hij start nu weer op alleen nu heb ik edubuntu en ik wil graag feisty fawn hoe moet ik dat doen.
en hoe kom ik aan commandoś voor sudo is daar een nederlanse uitleg voor.
en wat is het verschil tussen terminal en terminal venster.
dan heb ik nog een vraagje hoe kom ik in de  root.
als ik op toepassingen klik systeem gereedschap daar staan adept updater,configuratie editor,konsole,als ik daar op klik zeht hij dat ik ingelogt moet zijn als root.

iets doms gedaan
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/29, 11:37:21 »
1) Edubuntu is niet een versie zoals Dapper Drake of Feisty Fawn, maar een desktop die met Gnome werkt (zoals de gewone Ubuntu) maar dan met programma's voor scholen. Het kan zijn dat je gewoon de gewone Gnome kan inloggen maar dat je bootscherm nog edubuntu is.

2)voor sudo ik ken niet veel commandos, je moet ze ook niet van buiten leren omdat je veel via de gewone grafische weg kan doen(vb: via systeem->update manager in plaats van via de terminal "sudo apt-get update" en "sudo apt-get upgrade")

3) een terminal en terminal venster zijn hetzelfde, maar je kan in uit de grafische mode gaan en naar een volledig zwart met witte letters "terminal" modus gaan met ctrl-alt-F1, dit kan je best niet doen als onervaren gebruiker alleen als je niet via de grafische modus kan werken omdat die kapot is.

4)Het is best om niet via root in te loggen of veel met root rechten te werken (administrator rechten in Windows) omdat je dan veel te gemmakelijk je systeem kan kapotmaken als je root rechten nodig hebt vraagt je systeem om je wachtwoord of anders kan je in de terminal met sudo even root zijn.

doommaniac

  • Gast
iets doms gedaan
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/29, 12:00:51 »
Citaat van: Q.
1) Edubuntu is niet een versie zoals Dapper Drake of Feisty Fawn, maar een desktop die met Gnome werkt (zoals de gewone Ubuntu) maar dan met programma's voor scholen. Het kan zijn dat je gewoon de gewone Gnome kan inloggen maar dat je bootscherm nog edubuntu is.

2)voor sudo ik ken niet veel commandos, je moet ze ook niet van buiten leren omdat je veel via de gewone grafische weg kan doen(vb: via systeem->update manager in plaats van via de terminal "sudo apt-get update" en "sudo apt-get upgrade")

3) een terminal en terminal venster zijn hetzelfde, maar je kan in uit de grafische mode gaan en naar een volledig zwart met witte letters "terminal" modus gaan met ctrl-alt-F1, dit kan je best niet doen als onervaren gebruiker alleen als je niet via de grafische modus kan werken omdat die kapot is.

4)Het is best om niet via root in te loggen of veel met root rechten te werken (administrator rechten in Windows) omdat je dan veel te gemmakelijk je systeem kan kapotmaken als je root rechten nodig hebt vraagt je systeem om je wachtwoord of anders kan je in de terminal met sudo even root zijn.
ok maar kan ik het bootscherm dan wijzigen,en hoe log ik bij gnome in.
deze edubuntu is toch wat anders dan feisty,kan ik feisty niet helemaal opnieuw installeren of geeft dat complicaties.

iets doms gedaan
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/29, 12:50:19 »
1) http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9854 voor het bootscerm

2)om in te loggen in een andere desktop kies je bij het aanmeldscherm sessies en dan Gnome

Offline mcgyver

  • Lid
iets doms gedaan
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/29, 15:16:43 »
Als je er niet uitkomt even vragen. Dit is makkelijk op te lossen. Reinstall is hier echt niet nodig. (toch siegi :) )