Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nvidia ION platform  (gelezen 2386 keer)

Offline Ceetje13

  • Lid
Nvidia ION platform
« Gepost op: 2011/01/17, 17:22:05 »
Hallo,

Ik ben in het bezit van een asus eee pc 1201pn netbook. Deze heeft een Nvidia ion videokaart. Nou is mijn vraag, weet iemand of er inmiddels al goed werkende drivers voor aanwezig zijn? een tijdje geleden heb ik namelijk ubuntu en linux mint geprobeerd op me netbook, echter had ik het idee dat ik er geen fatsoenlijke werkende driver voor kon vinden aangezien ik met de driver die ubuntu vond geen youtube filmpje kon kijken op een beetje hoge kwaliteit. Iets wat echter op windows 7 vlekkeloos gaat.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/17, 17:30:40 »
Dat ligt niet aan de videodriver, maar aan Flash zelf.
Als het om Youtube filmpjes gaat kan je beter een moderne browser nemen die HTML5 video goed ondersteunt zoals bijv. Chrome. En meld je daarna aan voor de html5 site van YT: http://www.youtube.com/html5
Dan zul je zien dat de filmpjes die nu geen Flash meer gebruiken veel soepeler lopen.

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/17, 18:26:57 »
Dus als ik het goed zie, is het probleem dat flash niet fatsoenlijk werkt onder ubuntu ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/17, 18:29:37 »
Het werkt wel, alleen is het vaak traag.

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/17, 18:33:01 »
Oke bedankt, dan ga ik nog eens opnieuw ubuntu erop zetten. zal ubuntu 10.10 overigens soepel lopen met een 1.6 ghz atom processortje?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/17, 18:43:04 »
Die processor is sowieso geen snelheidsmonster, maar Ubuntu zou wel prima moeten kunnen draaien.
Ook het afspelen van films (via een mediaplayer, niet in je browser) zou ook soepel moeten gaan door de ION chipset.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/17, 18:50:40 »
Nvidia ion werkt top met vdpau onder linux!. Alle redering en decoding wordt door de grafische processor gedaan. Op mijn mediacenter: 1080p, x264 staat de Atom 1.6 ghz vakantie te vieren met een belasting van 20%  =D    Helaas niet voor flash, maar dat draai ik niet op het mediacenter.
Op de netbook met atom 1.6 draaid 10.10 netbookversie prima. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster en unity is nog niet af :(
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/17, 22:53:18 »
nu moet je me dan toch even uitleggen wat vdpau is, kan ik dat gewoon via softwarecenter binnenhalen ?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/17, 23:26:39 »
Kijk eens, hier het hele verhaal
http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU

Gewoon zorgen dat je de nieuwste nvidia drivers binnen haalt en dan een programma gebruiken wat VDPAU ondersteunt zoals XBMC. In het programma wel even aangeven dat je VDPAU kan en wil gebruiken, maar dat is even afhankelijk van het gebruikte programma.

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/18, 01:14:05 »
Oke xbmc staat er nu op, hoe kan ik alleen vpdau inschakelen binnen xbmc?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/18, 07:34:47 »
Je kan het ergens in de systeem instellingen doen en dan het video gedeelte.
Systeem > instellingen > video > tabje afspelen. Daar een vinkje zetten bij "hardwareversnelling inschakelen (VDPAU)"

Hier nog wat extra info van het uitstekende xbmcfreak.nl
http://www.xbmcfreak.nl/xbmc-nvidia-ion/xbmc-linux-en-nvidia-vdpau/

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/19, 20:32:53 »
Hardstikke bedankt, die mediacenter is echt geweldig!, zeer hoge kwaliteitsfilms liepen niet helemaal smooth met vlc mediaplayer maar in xbmc lopen ook deze films gewoon zeer smooth!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nvidia ION platform
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/19, 23:17:07 »
Check, het werkt nu dus, hartstikke mooi! Als je tijdens het afspelen op de o drukt dan krijgt je ook nog wat info over cpu gebruik tijdens afspelen. Kijk maar eens op xbmc.org een handig overzicht van alle toetsenbord commando's
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Global_Keyboard

En in de nieuwe XBMC 10.00 Dharma is het add-on systeem helemaal op de schop gegaan. Het is nu heel erg makkelijk om allerlei add-ons toe te voegen. Bijvoorbeeld Youtube rechtstreeks in XBMC of de digitale kanalen van Nederland24 of de 3voor12 luisterpaal.


Echt een top programma wat mij betreft!