Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instalatie problemen ubuntu 8.10  (gelezen 3670 keer)

harmless

  • Gast
instalatie problemen ubuntu 8.10
« Gepost op: 2008/12/16, 12:54:36 »
hallo allemaal.
Zal mij eerst even heel kort voorstellen. Ik ben Harm, en een complete nitwit wat betreft linux.
Daar gaat het dus fout.
Ik krijg mijn net verkregen ubundu 8.10 niet geinstaleerd.
#probleem begint al met het telkens rebooten van het systeem.
#de ene keer kan ik tot stap 5 van het instalatie proces komen, en een moment daarna niet verder dan
  het lijstje waarin aantegeven is welke actie je met de cd wilt doen.
#het testen van de cd wil in ieder geval niet.
#geheugentest draait wel lang tijd zonder te rebooten.

ik heb geen flauw idee wat te doen...



Bazzer

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/16, 13:12:40 »
Het testen van je CD wil niet, dan begin ik aan de deugdelijkheid van je CD / DVD speler te twijfelen.
Is het mogelijk de CD op een andere PC te testen?

Groetjes Ben.

Offline jan11000

  • Lid
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/16, 13:20:14 »
Cd langzaam branden en het testen weer proberen.
Snel branden gaat bijna nooit, want dan moet je hel dure cd/dvd's kopen, en dan nog gaat het soms niet.
Met cdspeed in windows kun je quality scans doen(op 4speed voor dvd's en max speed voor cd's testen), daar kun je het verschil zien.
Meer info hierover www.cdfreaks.com ga naar het forum, daar staat een uitgebreide beschrijving.
Meestal brand ik dvd's op de helft van wat op de dvd staat, cd's op 24x.

harmless

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/16, 13:22:27 »
sorry voor de onvolledige informatie die ik gegeven heb.
ik heb er een andere dvd speler/cd speler/dvd brander/cd brander etc etc. ingehangen.
ik heb geheugenbanken gewisseld, hardeschijven gewisseld etc etc.
ik probeer nu via everest home edition een uitdraai te maken van mijn systeem, echter begin ik me wel af te vragen of deze wel grootgenoeg is voor ubuntu 8.10... :-[

ik heb de cd via de post thuis gekregen (is dus geen gebrande cd van mij zelf.) van het bedrijf canonical, dus deze zou goed moeten zijn toch?

groet

harmless

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/16, 13:39:28 »
okay, mijn gegevens, als jullie meer nodig hebben hoor ik het graag. ik wil namelijk zooo onwijs graag van windows af :evil:

moederbord:
cpu: type; via c3, 800mhz (6x133)
       aanduiding; winchip 5b, samuel2 cyrix IIIA
chipset: via vt8622/3 apollo cle266
systeemgeheugen: 608 mb (ddr sram)

partities:
c: (nfts) 19124 mb (13509 mb vrij, wat volgens mij toch echt wel genoeg moet zijn voor linux.....)


ben benieuwd of jullie hier nog wijs uit worden.
bronmelding is everest home edition.
groet

kirdaiht

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/19, 10:02:30 »
is het misschien een idee om de alternate Cd te gebruiken, ik had namelijk een soortgelijk probleem en met dat ding werkte het wel gewoon. het probleem is dat je deze wel zelf zal moeten branden.

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/intrepid/ hier staat ergens een de alternate iso tussen.

Offline Floris

  • Lid
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/19, 10:47:44 »
In principe zou je met dit systeem de gewone cd moeten kunnen gebruiken.  Als ik je verhaal zo lees dan zou ik ook als eerste aan problemen met de cd denken, ook al komt de cd van Canonical.  Mijn eerste tip: als je internetverbinding het toestaat zou je een iso kunnen downloaden en branden het daarmee nog eens proberen, probeer dan ook weer een cd test te draaien.

Als de cd goed blijkt te zijn en het installeren lukt nog niet, dan kan het misschien aan de hardware liggen, zelf draai ik nog Ubuntu 8.04 omdat 8.10 gedonder met mijn netwerkkaart oplevert.  In dat geval zou je dus ook 8.04 kunnen proberen (volgens mij is dat de laatste LTS), of eventueel de 'alternate' cd.  Ik heb zelf nooit deze laatste optie gebruikt, maar ik kan mij indenken dat je dan wel de nodige besluiten moet nemen over wat wel en wat niet te installeren.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/19, 11:08:18 »
Aargh, een via. Via kan nog wel eens problemen geven. Die CPU, is dat wel gewoon een x86-apparaat?

FrSu

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 19:27:38 »
okay, mijn gegevens, als jullie meer nodig hebben hoor ik het graag. ik wil namelijk zooo onwijs graag van windows af :evil:

partities:
c: (nfts) 19124 mb (13509 mb vrij, wat volgens mij toch echt wel genoeg moet zijn voor linux.....)

Mijn ervaring is dat het op zijn minst goed is om die vrije ruimte "unallocated" te hebben, dan kun je Ubuntu daar op laten installeren, zonder dat er op jouw Windows partitie veranderingen hoeven te worden aangebracht. Je maakt dus eerst je Windows Partitie kleiner en laat de vrijgekomen ruimte als Unallocated over.

Met de G-Parted CD is dit te doen. Ik denk dat dit een stap in de goede richting kan zijn. Ik zou sowieso de Installatie tips op dit forum even bekijken. Succes, het gaat vast goedkomen.


harmless

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/21, 21:26:45 »
okay, allereerst dank voor de reacties.
ik heb dit weekeinde mijn cd van ubuntu 8.10 getest in een systeem dat niet van mij is. hier heb ik geen problemen ondervonden dus conclusie is dat het een hardware probleem moet zijn.
ik heb nu besloten om hulp van iemand die iets meer verstand van computers heeft dan dat ik heb te vragen van mijn 2 systemen 1 te maken. hopelijk hiermee de problemen op te lossen. ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

groeten..

Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/22, 12:13:14 »
Ik vrees dat het waarschijnlijk geen hardware probleem is,
Maar een instelling in de bios die niet goed staat.

Paar bekenden zijn:
Bijv.
Plug n play OS
Legacy USB drivers

Schakel dit uit in de bios.

Ook kan de storing veroorzaakt worden door USB apparaten die ingeplugd zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/22, 16:05:39 »
Hoi, ik heb het zelfde probleem. Maar dan met een wat oudere pc. Die van Packertbell. Daar wil de computer ook niet volledig het programma door werken en stop er op een gegeven mee. Dan heb ik het over een packertBell pentium twee met alles standaard. Dus ook het geheugen is zowel Ram al opslag helemaal standaard. Ik heb de nieuwe schijf 8.10 geprobeerd, die werkt op mijn klapdoos T40 van IBM perfect. Kan het zijn dat ik een lagere versie moet hebben? Zo ja, hoe kom ik daaraan. De pc heeft geen internet en dus kan ik niet branden.  :o

Rik die als het wel gaat lukken een hele gelukkige dochter heeft. Zij heeft deze voor school nodig.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

FrSu

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/22, 16:41:23 »
Een aardige buurman, vriend, familielid die 8.04 even voor je kan downloaden en een ISO van kan branden?
Een klein kerstcadeautje retour en je bent klaar om te installeren.

Heb zelf ook een oudere Packard Bell Easy Note Flaptop, waar 8.10 niet op wou draaien en 8.04 draait er perfect op. Een stuk sneller dan Win XP.

Succes!
Frits

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/22, 16:49:21 »
Dat zou ik erg waarderen, hoe kunnen wij dit regelen? En dan wat vind hij leuk?
Het gaat om een window´s 98 versie, en het is wel een pc en geen klapdoos. Kan die er daar wel dan?
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline heir4c

  • Lid
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/22, 19:51:19 »
@modelengeneer:
Als je zelf kunt downloaden vanop een andere comp. neem dan de 8.0.4 of 7.10. Met deze laatste heb ik zelf geen problemen gehad op mijn Packard Bell. Eventueel even in bios nakijken bij PnP OS ( of Plug and Play OS) en zet deze op Off. Dan herkend je bios de hardware en niet het OS dat je installeerd. En eventueel je floppy uitschakelen in de bios, of wachten met je cd-lade dicht te doen tot het ledje van je floppy flikkert. Helpt soms wel. ('t Zijn natuurlijk maar lapmiddelen, maar je weet nooit, proberen kan nooit geen kwaad.)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 15:14:30 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

harmless

  • Gast
Re: instalatie problemen ubuntu 8.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/23, 15:09:18 »
Ik vrees dat het waarschijnlijk geen hardware probleem is,
Maar een instelling in de bios die niet goed staat.

Paar bekenden zijn:
Bijv.
Plug n play OS
Legacy USB drivers

Schakel dit uit in de bios.

Ook kan de storing veroorzaakt worden door USB apparaten die ingeplugd zijn.

oeh deze ga ik proberen aankomende dagen. ben benieuwd of het gaat lukken.
dank.
groeten