Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zoeken naar draadloze netwerken  (gelezen 3492 keer)

Offline skunkm

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Gepost op: 2008/01/27, 19:54:21 »
bij windows kun je zoeken naar draadloze netwerken bij ubuntu moet je de naam invullen van het netwerk iig verder ben ik niet gekomen maar hoe kan ik zoeken naar draadloze netwerken ik neem aan dat dat wel kan

Offline siegi

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/27, 20:12:01 »
Normaal komen bij het pictogram rechtsboven de beschikbare netwerken te staan als je links klikt. Deze manier bezit ubuntu sinds versie 7.04


Het is ook mogelijk om via terminal te scannen sudo iwlist wlan0 scan , maar via bovenstaande manier moet het eigenlijk zeker lukken.

Offline skunkm

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/27, 20:14:50 »
Citaat van: siegi
Normaal komen bij het pictogram rechtsboven de beschikbare netwerken te staan als je links klikt. Deze manier bezit ubuntu sinds versie 7.04
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/images/wireless-at-tealuxe.png

Het is ook mogelijk om via terminal te scannen sudo iwlist wlan0 scan , maar via bovenstaande manier moet het eigenlijk zeker lukken.
als we met laptop aan het rondrijden zijn kun je in windows de hele tijd op vernieuwen klikken maar dat werkt zo niet echt maar met dat commando is al iets beter denk k maar beste is als er gewoon zoiets als in windows komt, windows is kut maar sommige dingen zijn geniaal

Offline siegi

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 20:27:33 »
Ik zie het nut niet echt in binnen een paar seconden detecteert networkmanager opnieuw.
Als je effectief met je laptop wil rondrijden zijn daar andere tools voor. Maar dit heeft eigenlijk weinig te maken met effectief draadloos netwerk te gebruiken.

adrivaniersel

  • Gast
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/30, 19:30:33 »
Ik vindt geen draadloosnetwerk. Na de instructie sudo iwlist wlan0 scan komt: wlan0     Interface doesn't support scanning.
Hoe krijg ik nu toch mij dradloosnetwerk in de lucht en kan ik scannen naar netwerken in de buurt?

Offline wutnubu

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/31, 06:58:07 »
In de buurt scannen lijkt me niet de manier om Ubuntu te gebruiken. Van uit de filosofie van Ubuntu is het veel beter om gewoon even aan te bellen ;)

Groet

Offline siegi

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/31, 14:18:30 »
Je zou met iwlist wlan0 scan toch de netwerken moeten zien die hun ssid broadcasten.
Ik denk eerder dat er iets mis is met je driver. Welke kaart heb je.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/31, 14:47:08 »
Citaat van: w.hellinga
In de buurt scannen lijkt me niet de manier om Ubuntu te gebruiken. Van uit de filosofie van Ubuntu is het veel beter om gewoon even aan te bellen ;)

Groet
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je vanuit je auto met andermans verbindingen zit te rommelen, ben je geen "hacker" (Linux-gebruiker) maar een "cracker". Zoals je zou moeten weten, adrivaniersel, is het niet netjes en strafbaar om bij anderen digitaal in te breken. Zou je dus daarmee kunnen ophouden? Deze gemeenschap accepteerd dergelijk gedrag doorgaans niet.

Sorry, bovenstaande moest ik toch even kwijt...

Offline siegi

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/31, 16:25:26 »
@Richard_Rahl wat adrivaniersel is niet strafbaar he. Hij wil gewoon scannen naar netwerken in de buurt. Als je bv op je werk aankomt en je wil op het draadloze internet dan krijg je van networkmanager een lijst met de beschikbare netwerken. Hij wou de scan gewoon even handmatig uitvoeren. met iwconfig wlan0 scan. Je kan toch niet altijd weten hoe het wireless netwerk op je werk, school heet!

De topicstarter skunkm heeft een ander doel hij wil met zijn laptop gaan rondrijden en alle wireless netwerken zien. Dit vind ik anders en ik geef hem daarom ook geen tips om erin verder te gaan.

@skunkm Windows is er zeker niet zo geniaal daarin als je weet wat onder linux op dat vlak mogelijk is.

johnydoe

  • Gast
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/31, 16:40:39 »
zelfs het rondrijden en scannen naar netwerken vind ik nog geen reden om iemand wantrouwend te behandelen, aangezien dit voor allerlei uitlopende onderzoeksdoeleinden gedaan kan worden. Ik heb zelf ook wel eens rondgereden en gescanned naar wireless networks en de gebruikte beveiliging, deze heb ik toen in kaart gebracht. ben ik dan een cracker? nee, absoluut niet. ik heb deze gegevens alleen gebruikt voor een onderzoek, maar ik had het dus wel nodig!

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/31, 18:27:55 »
Citaat van: siegi
@Richard_Rahl wat adrivaniersel is niet strafbaar he. Hij wil gewoon scannen naar netwerken in de buurt. Als je bv op je werk aankomt en je wil op het draadloze internet dan krijg je van networkmanager een lijst met de beschikbare netwerken. Hij wou de scan gewoon even handmatig uitvoeren. met iwconfig wlan0 scan. Je kan toch niet altijd weten hoe het wireless netwerk op je werk, school heet!
adrivaniersel is niet de topic starter, daar had ik "overheen gelezen". Dus:
@ adrivaniersel: Sorry, ik zag je per abuis aan voor de topic starter. Dus ik had dat niet tegen je mogen zeggen, jou treft immers geen blaam.
@siegi: Op je werk is de boel toch zeker beveiligd met behulp van VPN?

Offline Soul-Sing

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/31, 18:29:49 »
johnydoe welk onderzoek was dat? gewoon een prive-onderzoek?
Citaat
Ik heb zelf ook wel eens rondgereden en gescanned naar wireless networks en de gebruikte beveiliging, deze heb ik toen in kaart gebracht. ben ik dan een cracker? nee, absoluut niet. ik heb deze gegevens alleen gebruikt voor een onderzoek, maar ik had het dus wel nodig!

Offline siegi

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/31, 19:16:50 »
Citaat van: Richard_Rahl
@siegi: Op je werk is de boel toch zeker beveiligd met behulp van VPN?
Ik ben student :) Ik wou maar een voorbeeld geven.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/31, 22:54:13 »
Netwerken in kaart brengen of "wardriven" (slechte naamkeuze eigenlijk) is volkomen legaal, je mag alleen geen verbinding maken met netwerken die niet van jou zijn en vanzelfsprekend zeker geen netwerkverkeer afluisteren, al weet ik ook wel dat daar genoeg tooltjes voor te vinden zijn... netwerkverkeer afluisteren is alleen maar legaal als je toestemming hebt, of als je het op je eigen netwerk doet om bv. een netwerkprobleem te analyseren.

leoquant: er is onlangs op de school van siegi ook zo'n onderzoek geweest ;) dat heette toen "Peace-driving" (ik weet niet of siegi daar weet van heeft :P)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

johnydoe

  • Gast
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/31, 23:02:58 »
Citaat van: leoquant
johnydoe welk onderzoek was dat? gewoon een prive-onderzoek?
Citaat
Ik heb zelf ook wel eens rondgereden en gescanned naar wireless networks en de gebruikte beveiliging, deze heb ik toen in kaart gebracht. ben ik dan een cracker? nee, absoluut niet. ik heb deze gegevens alleen gebruikt voor een onderzoek, maar ik had het dus wel nodig!
in mijn geval ging het om een prive onderzoek voor en schoolproject, waarbij we een eigen gemaakte antenne gingen benchmarken (wat overigens totaal is mislukt :P)

Offline wutnubu

  • Lid
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/01, 06:47:42 »
Volgens mij ben ik degene die dit topic een draai heeft gegeven.

Niet om iemand te beschuldigen van foute praktijkjes, maar om met een duidelijke knipoog aan te geven dat het niet netjes kan zijn als je dit doet om redenen die niet netjes zijn.....

Hier heb ik eenzelfde actie gehad toen ik bij een buur een laptop ging installeren. Hij ontdekte dat de halve straat wireless heeft en dat niet iedereen zijn/haar netwerkje netjes beveiligd heeft.

Vandaar mijn zorg.

Groet

adrivaniersel

  • Gast
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/02, 09:01:37 »
Sorry dat mijn vraag wat meer los heeft gemaakt dan bedoeld. De driver lijkt het probleem en daar werk ik nu aan. Bedankt voor de input.
Ps ik wil gewoon netwerken kunnen zoeken omdat er op veel plaatsen waar ik kom gratis hot spots zijn en je dan lekker gatis het internet op kunt.

adrivaniersel

  • Gast
zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/02, 09:07:12 »
heb geprobeert te scannen met iwlist wlan0 scan door dit in het terminal venster in te voeren. Krijg daarna " wlan0 interface doesnt support scanning. Wten jullie hoe ik hiermee veder kan.

zoeken naar draadloze netwerken
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/07, 18:04:29 »
ik heb zojuist Ubuntu 7.10 terug geinstalleerd. en ik heb het zelfde probleem. de network manager detecteert mijn draadloos netwerk niet. de vorige installatie deed die dat perfect en nu ineens niet meer

kan iemand mij verder helpen?

P.S. in de live cd versie lukt detecteert hij het wel!
Mvg Desert_Eagle