Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren  (gelezen 1016 keer)

Jacob

  • Gast
ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren
« Gepost op: 2007/01/28, 15:46:35 »
Ik gebruik inmiddels een half jaar ubuntu, maar ben gedwongen weer windows XP te instaleren omdat er nog geen linux driver beschikbaar is voor de ZEN V van creative, (gnomad doet t niet bij de nieuwste zen-generatie). Ik zal dus XP ernaast moeten instaleren, hoe doe ik dat veilig? Wat moet ik instellen om bij het opstarten een keuze te kunnen maken en te zorgen dat windows niet ubuntu onbereikbaar maakt?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/28, 15:57:17 »
et beste is, om onder Linux een partitie te maken, waar je Windows op wilt zetten.
Hierna Windows op die partitie installeren, hiermee raak je grub kwijt, maar dat is niet erg ......
Je kunt nu alleen Windows booten, maar op dit forum staan merdere onderwerpen over het terug zetten van grub, zelf gebruik ik daarvoor de alternate CD, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Succes en vraag gerust verder,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/28, 16:10:47 »
Dit vind ik veruit de gemakkelijkste methode!

Citaat
Repareren van GRUB

1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD / Ubuntu Live CD
2. Open een terminalschermpje.
3. Typ grub en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
4. Typ root (hd0,0) en druk op Enter (als je rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is het root (hd0,5). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
5. Typ setup (hd0) en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
6. Verlaat Grub door quit in te tikken en op Enter te drukken.

aanvulling op punt 4:

als je nog een live cd kan draaien, kan je dit onder andere te weten komen door middel van het commando sudo fdisk -l
dan zie je al de partities op je harde schijven..

/dev/hda1 = root (hd0,0)
--> die a betekent primaire controller dus hd0, bij b moet je hd1 gebruiken en bij c hd2
--> die 1 betekent de eerste partitie maar in GRUB begint men met tellen vanaf nul, dus dit moet je -1 doen

/dev/hdb3 is dus bv. root (hd1,2)
Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

Jacob

  • Gast
ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/28, 18:21:29 »
Ok, ik was dit van plan, maar nu instaleerd windows niet omdat mijn schijf (80 GB maxtor) niet compatable is (geloof ik) ik kan in ubuntu geen programma vinden waar de instalatie mee is voor te bereiden, zegmaar een schijfindeler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/28, 20:11:31 »
2 mogelijkheden:
Gparted staat in de repositories, maar ik weet niet, of je de schijf die gemount staat kan her-partitioneren......
Het beste is, om de live-CD van Gparted te downloaden, daar kan je mee booten en het is de meest simpele manier om te doen .......

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Jacob

  • Gast
ubuntu geinstaleerd en XP ernaast instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 13:50:47 »
.