Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hard drive na mount no permissions (newbie)  (gelezen 1751 keer)

fonzie

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Gepost op: 2007/06/01, 01:42:26 »
Hoi,

Ik ben een echte noob op het gebied van linux maar ben er toch in geslaagd ubuntu volledig te installeren en bijna alles werkt zoals ik het wil. Het is een laptop met 2 harde schijven. De eerste werkt prima en ik kan er vanalles op kopiëren. De 2e kan ik perfect mounten maar ik kan er niks naar kopiëren tenzij via de commando's in de terminal. Hij geeft aan dat ik geen permissions heb omdat ik niet de owner ben???

Maar ik kan mij helemaal niet inloggen als owner tenzij ik sudo gebruik. Hoe kan ik die harde schijf mounten en dan nog permissie hebben om daar iets op te zetten via de file manager?

En dan heb ik nog een 2e vraag. DVD's met encryptie werken niet en als ik via synaptics iets installeer verschijnt dat niet in het menu.

Ben nu al 2 weken bezig met ubuntu. zeer verslavend maar dat zijn de laatste punten die ik in orde wil hebben om echt van mijn ubuntu te kunnen genieten. Voor de rest zeer mooie interface en coole beryleffecten just make me wonna know more about it,

Mvg,

fonzie

Offline wutnubu

  • Lid
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/01, 06:38:47 »
Citaat van: fonzie
Hoe kan ik die harde schijf mounten en dan nog permissie hebben om daar iets op te zetten via de file manager?
Kijk eens met "man chmod" en "man chgrp" in een terminal sessie naar de werking van chmod en chgrp om permissies en eigendom te regelen.

Citaat van: fonzie
Als ik via synaptics iets installeer verschijnt dat niet in het menu.
Niet alle programma's worden netjes in je menu geplaatst, dat kun je zelf doen via Systeem->Voorkeuren->Hoofdmenu.
Ik zoek altijd via synaptic het programma op en klik dan rechts en open "eigenschappen". Daar staat een overzicht van alle geinstalleerde bestanden, dat kun je nodig hebben voor je menu-entry.


Citaat van: fonzie
DVD's met encryptie werken niet
Kijk eens hier https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats
Succes

Offline vanadium

  • Lid
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/01, 09:09:46 »
"Op de eerste kan je vanalles kopiëren": voor zover je in je home directory bent! Als gewone gebruiker heb je enkel alle "rechten" voor je eigen home directory. Tot nader order is jou tweede harde schijf niet van jou, dus het is zoals w.hellinga zegt, het is een zaak van "ownership" en "permissies", en je zal even voor root moeten spelen om jou schijf aan jou te geven.

Om gans je schijf aan jezelf te geven, moet je het mountpoint van eigenaar veranderen. Correcter waarschijnlijk is om dit te regelen via de opties in de betreffende lijn in /etc/fstab. Als "beginner" doe je het voorlopig misschien beter door directories aan te maken op die schijf en die dan aan jezelf toe te kennen. Je kan die directories dan via een symbolische link gelijk waar in je eigen home directory plaatsen, zodat praktisch je schijf gewoon één van de direcotries onder je /home wordt.

Je kan dit grafisch doen door een sudo-nautilus (een nautilus met root rechten) te draaien:

Alt+F2 gksudo nautilus

Je navigeert naar je schijf, maakt een folder aan en met de rechter-muisknop maak je jezelf eigenaar met lees, schijf en uitvoerrrechten voor die folder. Met de rechtermuisknop kan je ook een link maken. Die link verplaats je dan ergens op een handige plaats onder je home directory.

Dergelijke root nautilus is een gevaarlijk ding: sluit af van zodra je gedaan hebt.

fonzie

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/01, 11:10:02 »
ja, ik heb al vanalles geprobeerd met chmod. Die medibuntu ziet er heel erg cool uit. Ik denk wel dat dat het probleem van die dvd-speler gaat oplossen. Helaas kan ik dat allemaal pas deze avond uittesten.

Bedankt alvast voor de reactie.

Wat is eigenlijk het verschil tussen man chmod en chmod?

greetz,

c2olen

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/01, 12:43:43 »
man chmod gebruik je om de manual pages (indien geinstalleerd voor het betreffende onderwerp) te bekijken. In plaats van 'man chmod' zou je ook 'info chmod' kunnen gebruiken.

'chmod' op zichzelf gebruik je om attributen van een file, dir, of special devicefile te wijzigen. Je kunt hiermee per gebruiker, groep, of "world (al het andere)" instellen of deze lees, schrijf, toegangs of uitvoer (execute) rechten krijgt.

Bij een 'ls -l' commando kun je in de eerste kolom de bestaande attributen zien.
Alleen de basis info: De attributen zijn verdeeld in 3 groepen van 3 kolommen.

-rwxr-xr-x   1 nick     users          382 Jan 19 11:49 bscoped.pl
drwxr-xr-x   3 nick     users         1024 Jan 19 11:19 lib/
-rwxr-xr-x   1 nick     users         1874 Jan 19 10:23 socktest.pl

De eerste positie geeft aan het het een regular file (-) is, en directory (d) of mischien wel een special file (b,s).
De eerste groep (positie 2,3,4) geeft de eigenaar weer. In dit voorbeeld heeft de eigenaar lees (r) write (w) en execute/toegangs (x) rechten. Deze groep heeft betrekking op de gebruikersnaam in de vijfde kolom (nick).
De tweede groep (positie 5,6,7) is bedoeld voor de groep in de zesde kolom (users). hiervoor geldt hetzelfde als voor de gebruiker qua waardes. De gebruikers hoeft niet per se lid van de groep te zijn om aan het bestand te kunnen.
De derde groep (positie 8,9,10) is bedoeld voor alles en iedereen behalve de gebruiker (nick) zelf of een lid van de groep users. Idealiter zou de derde groep --- moeten weergeven voor de atributen, zodat behalve de gebruiker of groepsleden niemand aan het bestand zou kunnen.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt. De manual pages 'man' van chmod helpen je verder. Men kan hier namelijk wel pagina's mee volschrijven, en dat wil ik nu net niet doen. Daar zijn veel mensen veel beter in.
Hier is alvast een referentie. http://www.washington.edu/computing/unix/permissions.html

c2olen

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/01, 13:08:11 »
Citaat van: fonzie
Maar ik kan mij helemaal niet inloggen als owner tenzij ik sudo gebruik. Hoe kan ik die harde schijf mounten en dan nog permissie hebben om daar iets op te zetten via de file manager?
fonzie
Hangt natuurlijk ook een beetje af wat er op die 2e disk staat. Wat is het bestandssysteem? Als het NTFS is, kun je nog lang proberen. De schrijf-ondersteuning vanuit Linux op NTFS structuren is nog in experimentele staat, en wordt officieel door niemand ondersteund. Er zijn wel al werkende drivers voor te krijgen, maar ik heb me daar nog niet aan gewaagd. De NTFS-3G drivers zouden moeten werken aldus deze link http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=31488781&forum_id=50610.
Als het een FAT32 bestandssysteem, of zelfs een Linux ondersteund systeem zoals EXT3,JFS,XFS enz... zou je de rechten niet hoeven aan te passen. Dat moet in de udev scripts geregeld zijn. Bij mij is dat in ieder geval zo.

Er is ook nog de gparted gui tool (http://gparted.sourceforge.net/documentation.php) waarmee je mount options kunt opgeven.
De manpages voor mount kunnen je ook een heel eind op weg helpen. Let op de "user of users" options. http://www.die.net/doc/linux/man/man8/mount.8.html

fonzie

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/01, 14:10:01 »
Heb de partitie geformatteerd met gnome partition edit in EXT3. HEb eigenlijk al vanalles geprobeerd qua filesystem en ik vind mijn harde schijf en kan deze eenvoudig mounten. T'is alleen na het mounten dat de moeilijkheden beginnen maar ik heb al heel wat informatie gekregen dus ga dat straks onmiddelijk proberen.

Ik heb mss toch nog een vraagje :p. Vragen is gratis en vrij ;). Weet iemand hoe je gratis aan cedega en elisa kan geraken? En als ik Beryl gebruik worden de helft van mijn applicaties zwart. Komt dat mss door dat ik restricted drivers heb geactiveerd voor mijn nvidia kaart tenvolle te benutten.

Alvast bedankt voor alle raad en antwoorden die ik tot nu toe heb gekregen!!

Mvg,

fonzie

Offline anko

  • Lid
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/01, 17:46:38 »
Voor jouw niet eer interessant, maar ntfs-3g werkt goed.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

fonzie

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/01, 18:34:29 »
kan nog wel interessant worden. Maar ik snap het niet goed want mijn externe harde schijf is NTFS en die wordt automatisch herkend door mijn ubuntu. Mja, zoveel te beter.

Thx to vanadium. De alt+F2 en gksudo doen het prima. Nu kan ik al mijn muziek op mijn harde schijf zetten en deze zijn op dezelfde manier beveiligd in ene weg. cool.

Nu de rest nog :p

Offline vanadium

  • Lid
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/01, 20:46:39 »
NTFS wordt inderdaad herkend, maar is normaal gezien read-only. ntfs-3g is in principe nog in beta. Mogelijk evenwel dat het in de volgende Ubuntu standaard meekomt.

Jou DVD probleem rest nog: zie eens http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#How_to_install_DVD_playback_capability

Je kan ook eens proberen VLC media player te installeren. Die heeft voor alles z'n eigen codecs en mogelijk kan hij op zijn eentje geencrypteerde DVD's spelen zonder installatie van extra libraries.

fonzie

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/02, 00:59:18 »
Ik heb VLC player geinstalleerd. Blijkbaar zijn het alleen maar enkele dvd's die hij niet kan lezen. kan ook aan de DVD liggen. THx. Alles werkt gewoon perfect. ... behalve ... nu komt het natuurlijk. mediubuntu vind ik niet onmiddelijk noch elisa maar heb nog niet te hard gezocht dus dat ga ik eerst doen maar wat ik erg jammer vind is dat mij motion eye van mijn sony vaio AR31E. Dat is om specifiek te zijn de VGN-VCC4. Is er een mogelijkheid om dat toestel aan de praat te krijgen en eventueel als die al geinstalleerd is hoe kan ik dat zien?

Mvg,

You're all too kind

fonzie

c2olen

  • Gast
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/04, 08:33:45 »
Nu moet je mij toch even uitleggen van jou " Motion Eye"  van je Vaio eigenlijk is. Ik wilde het eigenlijk niet vragen, maar ik kan mij niet meer bedwingen ;)

Offline vanadium

  • Lid
Hard drive na mount no permissions (newbie)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/04, 09:22:01 »
... en beter andere draadjes openen voor andere problemen (na eerst goed zelf op het forum te hebben gezocht, natuurlijk): andere mensen komen hier oplossingen zoeken, en idealiter zouden we het bij compacte threads moeten houden die met zo weinig mogelijk omwegen naar oplossingen wijzen.